valln skrev: ↑lör 06 jun 2020, 10:02
Micke, en bil är i princip okörbar utan farthållare...!
Nästan samma med regnsensor, det regnar vilken spak ska jag dra i...det slutar regna...
Det är svårt att välja mellan farthållare och ac, det förstnämnda är 12 månader per år det sistnämnda 3 månader per år.
Jag har nog använt farthållaren 3ggr under dom 7år jag haft just denna V70.
Endast på långresor utan husvagnen efter, och numera är V70 andrabil och körs knappt utanför kommunen ö.h.t.
Häromkring på kurviga 80vägar är farthållare inte att rekommendera heller. Så det beror också på var man åker någonstans.
Regnsensor försöker jag aktivt undvika numera. Tyvärr gick det inte med senaste bilköpet (En Rav4 IV 2013) och den fungerar väl som alla andra jag haft med regnsensor.
Dvs hjälpligt i riktigt regn med bra vindruta, (när man ändå bara kör torkaren på lågfart utan att röra spaken) men vid endast blöt väg och bakom en annan bil, eller lätt duggregn sommar som vinter ska den bara gnugga och gnugga. Även på lägsta känsligheten.
Eller inte alls....
= i praktiken har man inte ens intervalltorkare på den, utan måste använda spaken hela tiden för varje slag. Eller lyssna på "blrrrrrp" vid varje torkarretur eller höra hur den går torrt.
Idioti enl mig och lika på alla tre bilar vi haft med regnsensor.
AC ger ju behagligare klimat i bilen även en regnig sommar/vår/höstdag med att den torkar luften.
Imma på rutorna som en regnblöt person kan ge försvinner som trollslag.
Men smaken är olika, och tur är det.
Rök från oljestickan låter lite illavarslande ang ventilationen. Från påfyllningen kan det nog ryka lite även med varm motor av.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.