Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Frigge skrev:Läste i ett nyhetsbrev från Bilprovningen att dom kommer bli mycket tuffare vad gäller eftermonterade Xenonljus oxå, dom kommer testa den automatiska höjdjusteringen och kolla om bilen är typad med Xenon eller inte :lol:
Äntligen! En vettig och säkerhetshöjande åtgärd!

---> Matz
av matzen10
zenobia skrev:Volvos VolvoOnCall gör i princip redan detta. Dom kan remote öppna bilen och avlyssna vad som sägs i kupén om dom vill.
Att stänga av bilen remote går säkerligen redan idag, om inte annat så är det nog ingen större programvaruändring som behövs.
Dessutom är det en ny generation av VolvoOnCall på gång som skall vara mer EU-anpassad.
Men som alla så glatt säger... har du inget att dölja så finns det ingen anledning till oro.....
OT. För min del så är det snarare känslan av att vara övervakad konstant och därmed förlora en del av integriteten. Men visst låter det lokande om syftet är att minska brottsligheten?! Men information kan oxå missbrukas; såg härom kvällen på Discovery om en polishelikopter i NY som övervakade en planerad protest mot Bush. De filmade ett par på en högt beläggen terass som "gosade" lite. I 4 minuter. Sedan läckte någon med tillgång till filmsnutten för journalister... Bara ett exempel.
av Moody
cycler skrev:
Frigge skrev:Läste i ett nyhetsbrev från Bilprovningen att dom kommer bli mycket tuffare vad gäller eftermonterade Xenonljus oxå, dom kommer testa den automatiska höjdjusteringen och kolla om bilen är typad med Xenon eller inte :lol:
Visserligen gillar jag inte Xenon..... men varför kan man inte eftermontera dessa och få det godkänt???

Obegripligt....

/C
Fullt möjligt att få eftermonterad xenon godkänd hos SBP, det gäller bara att några krav är uppfyllda: måste finnas strålkastarrengörare och automatisk nivåreglering av ljuset, och det är väl det senare kravet som är svårast/dyrast att uppfylla.

Sen finns det ett fåtal modeller (har för mig tex tidiga Audi S4 och tidiga BMW e39) med xenon och som bara har manuell höjdreglering av ljuset, men de är då typgodkända i det utförandet.
Användarvisningsbild
av cycler
Ahh........ :oops: :oops:

Böjer mig för överheten...:)

/C
Användarvisningsbild
av TopGear
Moody skrev:
cycler skrev:
Visserligen gillar jag inte Xenon..... men varför kan man inte eftermontera dessa och få det godkänt???

Obegripligt....

/C
Fullt möjligt att få eftermonterad xenon godkänd hos SBP, det gäller bara att några krav är uppfyllda: måste finnas strålkastarrengörare och automatisk nivåreglering av ljuset, och det är väl det senare kravet som är svårast/dyrast att uppfylla.

Sen finns det ett fåtal modeller (har för mig tex tidiga Audi S4 och tidiga BMW e39) med xenon och som bara har manuell höjdreglering av ljuset, men de är då typgodkända i det utförandet.
Jag hade en Opel Omega från -98 med xenon och manuell höjdreglering original så visst finns det både och...
av Moody
TopGear skrev:
Moody skrev:
cycler skrev: Visserligen gillar jag inte Xenon..... men varför kan man inte eftermontera dessa och få det godkänt???

Obegripligt....

/C

Jag hade en Opel Omega från -98 med xenon och manuell höjdreglering original så visst finns det både och...
Precis, det finns några modeller från slutet av 90-talet som har xenon och manuell ljusreglering, och som är godkända i det utförandet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Så du får styla om din volvo så den ser ut som en gammal opel så går den nog igenom med biltema :D exenon.
Användarvisningsbild
av greeeken
VolvoB20 skrev:Så du får styla om din volvo så den ser ut som en gammal opel så går den nog igenom med biltema :D exenon.
Hahahahahah snyyyyyyyyyyyygt
av maruder
Titta på svt 1 kl 2115.

citat:Inom fyra år ska alla bilar som säljs i EU vara utrustade med en särskild svart låda som ska skicka information till närmaste larmcentral om bilen krockar. Bilens exakta position, årsmodell och märke, krockens svårighetsgrad och hastigheten strax innan krocken, det är den typ av information som gör att ambulansen kan vara på plats snabbare och närmaste sjukhus automatiskt bli varskott. Men med den här tekniken öppnar sig enorma möjligheter för många andra intressenter: till exempel skulle polisen kunna använda det för att spåra brottslingar och försäkringsbolaget skulle kunna se ditt körbeteende för att bestämma rätt premie. Finns risken att ett sådant system kan bli en del av övervakningssamhället, och användas på sätt som vi inte kan gissa idag? Samtal i studion med bl.a. Kristoffer Gunnartz, författare till boken Välkommen till övervakningssamhället. Programledare: Karin Hübinette.

Även i SVT1 26/2

Textat sid. 199 slut citat
Användarvisningsbild
av Brainy
Will do, tack för tipset!

/Anders

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]