- sön 27 jan 2019, 09:53
Om kopplingspedalen inte går tillbaka och man sen fortsätter att köra så kommer inte kopplingen att koppla ur fullt ut. Symtom blir tröga växlar som kompenseras med att man får ta i rejält för att få i växlarna. På 6 växlade lådor(M66) sitter den en justering i plast på ena växelwiren och min teori är att justeringen spruckit/glappat upp.
Mitt råd är att åka in till en auktoriserad Volvoverkstad för att få ett utlåtande. För att kolla på wirarna ordentligt måste man ta bort ECU:n och luftfilterboxen, en van Volvo mek gör detta på 10 minuter.
Grundorsak är troligtvis felaktig slavcylinder eller huvudcylinder och sen har växelwirarna gett upp som följdfel. Troligtvis en reparationskostnad på 18-20 kSEK.
Jag har själv ägt en V70 2.4D Classic-08 och bytt ut:
- Koppling med slavcylinder vid 22000 mil
-Bakre bärarmsbussningar(fram)
- Alla fjädrar runt om vid 26000 mil
- Virvelspjäll har reparerats då och då
Jag mekar själv så kostnaderna var hanterbara.
På plussidan hade bilen en otroligt bra lack och var kanon på långfärd med bra pulver i maskinrummet.
Mitt råd är att åka in till en auktoriserad Volvoverkstad för att få ett utlåtande. För att kolla på wirarna ordentligt måste man ta bort ECU:n och luftfilterboxen, en van Volvo mek gör detta på 10 minuter.
Grundorsak är troligtvis felaktig slavcylinder eller huvudcylinder och sen har växelwirarna gett upp som följdfel. Troligtvis en reparationskostnad på 18-20 kSEK.
Jag har själv ägt en V70 2.4D Classic-08 och bytt ut:
- Koppling med slavcylinder vid 22000 mil
-Bakre bärarmsbussningar(fram)
- Alla fjädrar runt om vid 26000 mil
- Virvelspjäll har reparerats då och då
Jag mekar själv så kostnaderna var hanterbara.
På plussidan hade bilen en otroligt bra lack och var kanon på långfärd med bra pulver i maskinrummet.
- By Chrar