Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Rattlåset kan inte gå i om inte nyckeln avlägsnas från låset. om något skulle vara trasigt/slitet så är det värsta som kan hända att rattlåset går i när nyckeln stängs av.

Den det är helt omöjligt att rattlåset går i utan att du rör nyckeln !

jag ser 2 sinarier.
1. du har försökt att starta om bilen o då fipplat ur nyckeln lite.
2. det var avsaknaden av styrservo som schocka dig.
av sunda
Jag skall försöka återskapa problemet för att vara 100% säker ;-)

Har ingen erfarenhet av att köra bilen utan servon, men vad som hände var att jag ville svänga men åkte rakt fram. Har svårt att tro att jag är så svag att jag inte kan svänga om det är servon. Och OM det är servon så är det minst lika farligt som om rattlåset slår på, eftersom effekten är densamma.
Användarvisningsbild
av greeeken
Men herregud.

MAn KAN SKILJA på om rattlåset går in eller om det bara är trögt för att servon inte är på.

Jag tror på trådskaparen då jag råkat ut för det oxå
Visseligen på en bmw men sak samma DET HÄNDER även på volvo.

Kom istället med några ideér om vad det kan vara.
Det är nog fel på låset ,därför det hänt.
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:Men herregud.

MAn KAN SKILJA på om rattlåset går in eller om det bara är trögt för att servon inte är på.

1. jag tror inte det kan hända.
2. om det nu mot förmodan skulle kunna hända så är sanorlikheten obefintlig att det händer isamma ögonblick som bilen får motorstopp.
Användarvisningsbild
av camaro69
Kanske dags att äta mera gröt, för att få mer kraft i armarna. :wink:

Styrningen blir otroligt trög när motorn dör och servon inte "jobbar".
Tror inte att rattlåset gått i, eftersom det är mekaniskt.

:D
Användarvisningsbild
av greeeken
CarMan skrev:
greeeken skrev:Men herregud.

1. jag tror inte det kan hända.
2. om det nu mot förmodan skulle kunna hända så är sanorlikheten obefintlig att det händer isamma ögonblick som bilen får motorstopp.
Men se där Carman att det har hänt.
För min del var det när ja svängde till höger.
Jag försökte verkligen styra ,men det gick ej ,rattlåset var im du vet hur ratten tar emot när rattlåset var i, så var det.
Kan inte svara för trådskapern dock.
Jag gjorde mig av med bilen, aldrig att ja skulle köra me den.

Bara för att det "aldrig" hänst så ska man inte spy galla över det.
av Frigge
greeeken skrev:

Vem gör det då :roll:
Vi är bara ett flertal som inte tror på det bara. Jag förstår Trådskaparen att han tyckte händelsen var obehaglig o otäck, har aldrig sagt något annat. Dock tror jag inte det var rattlåset som gick i utan avsaknaden av servo. Vet folk som kört in i saker pga att motorn stannat i trånga utrymmen o ratten blir VÄLDIGT trög i det läget.
av sunda
Jag kan som sagt inte svara på om det var rattlåset eller servon som krånglade. Det enda jag vet är att jag åkte rakt fram istället för att svänga som var mitt mål.

Oavsett så är det ointressant, jag ville bara få någons hjälp med teorier kring vad man kan göra åt felet.
Antar att det är verkstad som gäller?
av Frigge
sunda skrev:Jag kan som sagt inte svara på om det var rattlåset eller servon som krånglade. Det enda jag vet är att jag åkte rakt fram istället för att svänga som var mitt mål.

Oavsett så är det ointressant, jag ville bara få någons hjälp med teorier kring vad man kan göra åt felet.
Antar att det är verkstad som gäller?

Ointressant är det ju inte då det är avgörande för felsökningen vad det var som hände. Var det inte rattlåset som gick i är det ju inget fel (mer än motorn som tjuvstannade då)
Användarvisningsbild
av greeeken
Frigge skrev:
greeeken skrev:

Vem gör det då :roll:
Vi är bara ett flertal som inte tror på det bara. Jag förstår Trådskaparen att han tyckte händelsen var obehaglig o otäck, har aldrig sagt något annat. Dock tror jag inte det var rattlåset som gick i utan avsaknaden av servo. Vet folk som kört in i saker pga att motorn stannat i trånga utrymmen o ratten blir VÄLDIGT trög i det läget.
Jopp kan ha hänt många som åkt rakt fram för att dom inte orkat svänga, men för min del är det inga problem att kunna svänga ratten även om servon inte fungerar.
Rattlåset gick i och det var fler än mig som testade och kom fram till samma sak.

Det säljs i princip inga fyrhjulsdrivna diese[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]