VolvoB20 skrev:[Som jag sade, bytte i höstas på en bil med några år på nacken och nya lager kostade runt 50 lappen och var lätta att sätta dit.
Nuförtiden gör man hela skiten som en enhet så man får byta halva navcentrum och priset har rusat upp ca 3000% dvs från 50 till 1600 kr för delen.
.....Vilket leder till att bilmekaniker kommer att gå samma väg som radio/tv reparatörer, dvs utrotningshotatde.
har du nån aning om VARFÖR dom bygger dom så? jo det är för att få bort en himla massa moment och få snabbare produktion på biltillverkningen.
dvs det är billigare att göra en hel enhet man inte behöver 9 anställda för alla moment på bandet.
detta resulterar att din bil du köpt kostat det priset den gjort. men du kanske velat betalat 600.000 för din bil istället, och fått en del du kan hålla på att renovera för 50 kr.
plus att den som beställer en bil kan få den inom rimlig tid, vem vill ha en bil som tar 2 år att skruva ihop?!
det handlar om att göra produktionen snabbare och effektivare och då är detta en bra bit på en oändlig fråga om produktivitet.
Ang bilmekanikers existens eller inte, så är detta forum ett klart tecken på att dom behövs med än nånsin, när det fleta här inne endå verkar lämna in sin bil, vad jag vet är det inte robotar som meckar åt er?
Nu och i framtiden så gör sådana här konstruktionslösningar till det bättre för oss mekaniker, snabbt bara byta hela enheten, än att hålla på i 1000 timmar hålla på renovera nåt gammalt skit som rostat kex....