Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daddan
Jag ska snart betala två självrisker för två vandaliseringar. Hann anmäla emellan eftersom det var tre veckor mellan tillfällena. Men jag har köpt till trygghetspaketet så det blir i alla fall bara 2000:- totalt. Jag tycker INTE det är konstigt, de kommer visserligen åtgärdas samtidigt men de uppkom inte samtidigt och det är kul nog huven och förardörren som ska få lite färg och spackel på sig.
av Kena
Inte fan ska det vara så dyrt att byta lager. Vet inte x-akt hur konstruktionen ser ut på din bil men hallå det går väl på 10-20 lök att lacka om en bil och jag lovar dej/er det tar betydligt längre tid och mer utrustning. Grundfelet är ett kullager....kolla vad ett sånt kostar på tex. Momentum eller någon annan som säljer Skf lager. Tittade på Mekonomen, de tar 1600kr/lagersats vilket är svindyrt bara det men det är ju orginaldelarna som sätter pris på "piratdelarna". Men ok 3200 för båda sidorna lämna in till nånn mindre firma och byt för 1-2000kr. Eller byt själv, har man inte tummen mitt i handen är det inte så svårt.

Vill bara spy åt priserna/bytesintervallerna som V...o har, man kan inte skylla på teknikutveckling eller annat när komponenterna inte är särskilt märkvärdiga i sej. Och..varför har inte japanska bilar problem i samma omfattning som de svenska???
(på min gamla 740 bytte jag hjullager fram efter 30000 mil och de kostade ca 200kr och de är ett mer avancerat lager än vanliga kapslade "underhållsfria" dussinlager)
av Tach
Håller helt med dig Kena, ska kolla runt lite :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kena skrev:Inte fan ska det vara så dyrt att byta lager. Vet inte x-akt hur konstruktionen ser ut på din bil men hallå det går väl på 10-20 lök att lacka om en bil och jag lovar dej/er det tar betydligt längre tid och mer utrustning. Grundfelet är ett kullager....kolla vad ett sånt kostar på tex. Momentum eller någon annan som säljer Skf lager. Tittade på Mekonomen, de tar 1600kr/lagersats vilket är svindyrt bara det men det är ju orginaldelarna som sätter pris på "piratdelarna". Men ok 3200 för båda sidorna lämna in till nånn mindre firma och byt för 1-2000kr. Eller byt själv, har man inte tummen mitt i handen är det inte så svårt.

Vill bara spy åt priserna/bytesintervallerna som V...o har, man kan inte skylla på teknikutveckling eller annat när komponenterna inte är särskilt märkvärdiga i sej. Och..varför har inte japanska bilar problem i samma omfattning som de svenska???
(på min gamla 740 bytte jag hjullager fram efter 30000 mil och de kostade ca 200kr och de är ett mer avancerat lager än vanliga kapslade "underhållsfria" dussinlager)
Saker och ting förändras Kena, i detta fall till det sämre.

Som jag sade, bytte i höstas på en bil med några år på nacken och nya lager kostade runt 50 lappen och var lätta att sätta dit.

Nuförtiden gör man hela skiten som en enhet så man får byta halva navcentrum och priset har rusat upp ca 3000% dvs från 50 till 1600 kr för delen.

Om utvecklingen håller i sig så kommer ett hjullager att öka 300 % till de närmsta 10 åren och kommer då år 2016 att ligga på 48.000 kr.

Jag tror att de bilar som säljs idag är de sista som kommer att repareas, om 10 år kommer att skrota bilen omedelbart om något skitfel uppstår, det blir billigast så.

Så gör man ju med en kamera, video, stereo, tv etc. Kostar mer att laga en att köpa en ny.

Vilket leder till att bilmekaniker kommer att gå samma väg som radio/tv reparatörer, dvs utrotningshotatde.
av Kena
Skönt att få medhåll. Tycker bara att Volvo skulle ha generösare goodwill/servicekänsla så man skulle slippa känna sån f-b hatkärlek till bilen. Skulle vilja ha lite mer kärlek än hat som jag har just nu.
Tänk om de skulle lyckas göra en bil som skulle hålla ett visst antal mil med bara vanlig service, skulle vara lättare att jämföra lönsamheten ny/beg bil. Vi måste trots allt jämföra kr/mil med allt inräknat från man köper till man säljer/skrotar liket.
av CANBus
VolvoB20 skrev:[Som jag sade, bytte i höstas på en bil med några år på nacken och nya lager kostade runt 50 lappen och var lätta att sätta dit.

Nuförtiden gör man hela skiten som en enhet så man får byta halva navcentrum och priset har rusat upp ca 3000% dvs från 50 till 1600 kr för delen.

.....Vilket leder till att bilmekaniker kommer att gå samma väg som radio/tv reparatörer, dvs utrotningshotatde.
har du nån aning om VARFÖR dom bygger dom så? jo det är för att få bort en himla massa moment och få snabbare produktion på biltillverkningen.
dvs det är billigare att göra en hel enhet man inte behöver 9 anställda för alla moment på bandet.
detta resulterar att din bil du köpt kostat det priset den gjort. men du kanske velat betalat 600.000 för din bil istället, och fått en del du kan hålla på att renovera för 50 kr.
plus att den som beställer en bil kan få den inom rimlig tid, vem vill ha en bil som tar 2 år att skruva ihop?!
det handlar om att göra produktionen snabbare och effektivare och då är detta en bra bit på en oändlig fråga om produktivitet.
Ang bilmekanikers existens eller inte, så är detta forum ett klart tecken på att dom behövs med än nånsin, när det fleta här inne endå verkar lämna in sin bil, vad jag vet är det inte robotar som meckar åt er?
Nu och i framtiden så gör sådana här konstruktionslösningar till det bättre för oss mekaniker, snabbt bara byta hela enheten, än att hålla på i 1000 timmar hålla på renovera nåt gammalt skit som rostat kex....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CANBus skrev:
VolvoB20 skrev:[Som jag sade, bytte i höstas på en bil med några år på nacken och nya lager kostade runt 50 lappen och var lätta att sätta dit.

.....Vilket leder till att bilmekaniker kommer att gå samma väg som radio/tv reparatörer, dvs utrotningshotatde.
har du nån aning om VARFÖR dom bygger dom så? jo det är för att få bort en himla massa moment och få snabbare produktion på biltillverkningen.
dvs det är billigare att göra en hel enhet man inte behöver 9 anställda för alla moment på bandet.
detta resulterar att din bil du köpt kostat det priset den gjort. men du kanske velat betalat 600.000 för din bil istället, och fått en del du kan hålla på att renovera för 50 kr.
plus att den som beställer en bil kan få den inom rimlig tid, vem vill ha en bil som tar 2 år att skruva ihop?!
det handlar om att göra produktionen snabbare och effektivare och då är detta en bra bit på en oändlig fråga om produktivitet.
Ang bilmekanikers existens eller inte, så är detta forum ett klart tecken på att dom behövs med än nånsin, när det fleta här inne endå verkar lämna in sin bil, vad jag vet är det inte robotar som meckar åt er?
Nu och i framtiden så gör sådana här konstruktionslösningar till det bättre för oss mekaniker, snabbt bara byta hela enheten, än att hålla på i 1000 timmar hålla på renovera nåt gammalt skit som rostat kex....
Ja visst vet jag det, det är precis samma sak som driver utvecklingen av en bil, TV , Dator eller video.

Och precis som du säger blir det billigare att producera och dyrare att reparera.

Och det behöver väl inte alls vara något fel i det. Med tiden når man ju den punkt där det är enklare/billigare/snabbare att byta ut alltihopa istället för att laga.

Massor av produkter har redan passerat den nivån (det finns tex inga TV-reparatörer kvar) och bilarna börjar närma sig samma punkt. Bilmekanikerna kommer att ersättas av en lågbetald "prao-elev" som max kan byta olja på samma sätt som prao-eleverna på on-off eller elgiganten bara kan lämna ut en ny vara om den gamla har gått sönder. Det är helt enkelt olönsamt att laga (En dator i dag eller en bil i morgon).
av Kena
Det här blev en intressant diskussion. Om vi tar tex. hjullager som nu var på tapeten, ska inte de rimligtvis ha en livslängd på mer än några tusen mil? Sen kan vi jämföra montagetiden på en vanlig Volvo för 20-30 år sedan, halverad? och priset på bilen? dubblerat? du vekar ju jobba som mekaniker, hur mycket längre tid tar det att byta hjullager på en 740 jämfört med en V70? hur mycket material har du byt ut i kilo? är det miljörätt tänkt? hur många långtradare med reservdelar mer måste köra efter våra vägar för att hålla igång våra bilar? du betalar det dels när du köper reservdelen/hela komponenten, och du betalar den via skattsedeln senare för vägunderhållet. Det gäller väl iofs. de flesta pinaler vi köper idag.
Hittade förresten en gammal broschyr rån början på 80-talet i höstas med reklam på en tv (hela 26 tum) håll i dej den hade fjärrkontroll!!! pris dryga 4000kr, vilken montagetid tror du den hade?
Och på tal om bilmekaniker, 250kr i timmen kostar en hantverkare. Inte ska du väl tro att reparationskostnaderna sänks bara för att man tidsrationaliserar, nä de pengarna åker rätt in i fickan på aktieägarna.
Hur mycket billigare har en dator blivit de sista 10 åren? de flesta komponenter går att byta ut, man byter inte dator för att brännaren gått sönder.
Trodde aldrig någon med glädje slänger ut 300000kr och bara tänker hoppsan dags igen när man står med skuret hjullager på vägen mellan Harads och Jokkmokk och om, termometern fungerar, visar -30
av CANBus
jo, men det handlar om utveckling alltihopa vet du.
visst kunde vi ha stannat bilens utveckling runt 50 talet, och vi hade kunnat går runt med smörjkannor varje vecka och smörjt upp chassiet på V70:n,en mätsticka för att kolla bensinen,Och samtidigt ha vajrar att styra insprutingen, grejjerna hade hållt till fan avlöser dem...kanon!!, men vem orkar det? i dagens samhälle 2007?, ja DU kanske och 10 andra..
men resten av samhället som kräver bekväma lösningar, människan är sådan, vi strävar att göra saker enklare och billigare.
Precis som datorer, program etc, ta Windows tex, vi hade ju kunnat stanna vid DOS, varför utveckla en massa program för miljarder som gör det enklare för människan?, och sen ta betalt för nåt dyligt?
Att din 740 är konstrurerad med dess lösningar för dåtidens krav den hör till. den är ju knappast mjilövänlig i den bemärkelsen som du nämner.
då är plasterna i nya V70 100% bättreoch gjort av återvunnet material, lackerna är miljövänligare,limmen...etc..etc. , så ditt argument håller inte med miljön.
sen är det ju enklare att byta en hel enhet idag än att hålla på att pressa ur gamla lagerbanor, och hålla på att kladda med fett och skit.
Sen vad TV:n gäller så är ju 4000 kr på 80-talet rätt mycket pengar. och en 26 tummare idag med samma prestanda(om det nu går) kostar väl 399 kr på ICA eller nåt.
konstruktionen och lösningen på den tiden då var nog ganska så mycket mer krävande än idag, och det beror ju på att människan har utvecklats och utvecklat saker som gör det lättare att göra en del uppgifter..
av ljungström
Sålde iväg en V70 Classic för ett par månader sedan och lämnade 3 mån. garanti. Efter några veckor ringde kunden, en framhjulslager hade gått. Vi bestämde att han skulle lämna in bilen på en lokal verkstad (kunden bor 30 mil från mig) och att verkstaden sedan skulle fakturera mig. Med arbete och material gick det på 1820 kr + moms.

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]