Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av johnnype
ulfs skrev:Växlaren fungerar som den ska men ingen reaktion på skärmen.
Ja, men är kablarna inkopplade hela vägen.. ex.vis bakom din hu-603? Har din bil någon AUX/blåtands lösning så kanske den är inkopplad där, i stereon, istället för styrbox och växlare.

På tal om det, du har styrboxen "hjärnan" i RTI på vänster sida där växlaren sitter och på tal om RTI så är ju senaste version till CD-modeller från 2006 så det blir tråkiga kartor som bäst. Men det är ju alltid kul när saker fungerar till att börja med.
av ulfs
Får återkomma om kablaget. Dottern har kört bilen och vill byta. Tänkte fixa det mesta innan försäljning. Men det känns ju onekligen overkill att lösa ner för mycket tid på det.
av andersuw
johnnype skrev:På tal om det, du har styrboxen "hjärnan" i RTI på vänster sida där växlaren sitter och på tal om RTI så är ju senaste version till CD-modeller från 2006 så det blir tråkiga kartor som bäst. Men det är ju alltid kul när saker fungerar till att börja med.
Skandalöst illa av Volvo att de inte fortsatte att leverera kartor i mer än ca fem år från det att bilen var ny särskilt som de här navigationssystemet kostade hemska pengar när det begav sig. Jag råkar ha kvar en prislista från januari år 2000. RTI kostade då 24.500 kr extra. Ville man också ha den analoga TV som blev värdelös några år senare när det analoga TV-nätet lades ner (2005-2007) fick man lägga på ytterligare 3.500.
Användarvisningsbild
av johnnype
Jag instämmer att det är helt kasst med så kort tid. Men tänk på att samma typ av CD-navigation satt i första generation V70/C70 så den kanske hade "levt" en viss tid redan. Även om skärm och styrboxar såg annorlunda ut på dessa.

Detta är ju också anledningen till att jag hackade in DVD-RTI systemet i min dåvarande 2001 V70. Just för att få fräscha kartor. Krävde ju viss pill och skräddarsydd hårdvara för att få 99,9% integration i bilen.

Nu verkar det ju dock som att 2016 års DVD-RTI var dom sista som kommer till även denna typ av navigation så nu är det förlegade saker... MMM/P2001 som den heter. Efterföljande generation(er) fick XC90 fick ta del av 2007 och tickar på ännu dock.
av andersuw
johnnype skrev:Jag instämmer att det är helt kasst med så kort tid. Men tänk på att samma typ av CD-navigation satt i första generation V70/C70 så den kanske hade "levt" en viss tid redan. Även om skärm och styrboxar såg annorlunda ut på dessa.
Jo jag vet att systemet dök upp redan på 90-talet. Men man borde ju se till de sista bilarna som gick ut med detta system när det gäller hur länge man håller med kartuppdateringar till det.
johnnype skrev:Detta är ju också anledningen till att jag hackade in DVD-RTI systemet i min dåvarande 2001 V70. Just för att få fräscha kartor. Krävde ju viss pill och skräddarsydd hårdvara för att få 99,9% integration i bilen.
Jo jag minns dina rapporter och våra diskussioner om den saken på svxc.se mycket väl. :D Det var väl i samma veva som du började labba med CAN på allvar. Hur var det: Fick du någonsin rattknapparna för RTI att funka på den bilen eller var du tvungen att använda fjärren?
johnnype skrev:Nu verkar det ju dock som att 2016 års DVD-RTI var dom sista som kommer till även denna typ av navigation så nu är det förlegade saker... MMM/P2001 som den heter. Efterföljande generation(er) fick XC90 fick ta del av 2007 och tickar på ännu dock.
Jaså 2016 blir sista omgången DVDer till detta första DVD-baserade system. Då blir det nästan lika illa för de sista bilarna med det systemet (det levde väl i V70N t.o.m. MY -08?) som för dem med det tidigare. Bara åtta års kartuppdatering. Svagt!

Att 2016 blir sista kartversionen till det systemet är för övrigt mer än jag visste. Var har du sett indikationer på det? Frågar förstås av rent sakligt intresse. Min gamla 02:a har ju som du vet detta system.

Nu kan man dessbättre utan större olägenheter klara sig med gamla kartor ett bra tag enligt min erfarenhet. Jag körde fram till nyligen med kartor från 2010 i min 02:a och det gick skapligt för det mesta. Det hände bara vid enstaka tillfällen att jag "åkte dit", t.ex. när E18 mellan Enköping och Västerås blev motorväg och man plötsligt behövde svänga av i Enköping om man ville söderut mot Strängnäs. Det berättade förstås inte RTIn med mina föråldrade kartor så jag minns att jag vid ett tillfälle fick köra ett par mil extra ToR i riktning mot Västerås innan jag kunde vända. ;-)
Användarvisningsbild
av snepo
En liten fundering. Hade Nav i min S80 2010. Var fruktansvärt seg,dålig upplösning. Är systemet inte uppdaterat nån gång? Ungefär som att jämföra en telefon från 2010 med en från 2005. Hade Nav i Merca. Hade Merca innan och efter S80:n. Det var rätt stor skillnad tycker jag,och då var mercorna äldre
Användarvisningsbild
av johnnype
andersuw skrev: Jo jag minns dina rapporter och våra diskussioner om den saken på svxc.se mycket väl. :D Det var väl i samma veva som du började labba med CAN på allvar. Hur var det: Fick du någonsin rattknapparna för RTI att funka på den bilen eller var du tvungen att använda fjärren?
Jodå, jag fick allt att fungera. Byggde första versionen av det jag kallade för en CAN-gateway. Den översatte 2001 CAN till 2002(min DVD-RTI kom från en 2002). Översatte all nödvändig information så som hjulhastighet, knappar självklart och belysning, temperaturer, carconfig etc etc och skicka dessa vidare till 2002 RTI. Så även tunnelkörning fungerade utan GPS stöd på den bilen.

Det är ju denna box som blev nyttig att plocka fram igen när folket ville montera HU-850 i bilar före 2005 :) Samma teknik, olika paket att översätta bara.
andersuw skrev: Att 2016 blir sista kartversionen till det systemet är för övrigt mer än jag visste. Var har du sett indikationer på det? Frågar förstås av rent sakligt intresse. Min gamla 02:a har ju som du vet detta system.
Jag har inte läst att så är fallet, men på navigationssidan (har inte länken kvar just nu) finns ingen info om nya kartor detta år. Dom andra systemen har fått 2017 kartor. Det har gått länge förbi det datum kartorna brukade komma ut också. Ser man på nätet så finns det inga 2017 på ebay ex.vis att köpa.

Slutsatsen blir nog att det är klippt och tiden ligger ganska "rätt" som sagt.
av andersuw
johnnype skrev:Jodå, jag fick allt att fungera.
Tänkte väl det. ;-)
johnnype skrev:Det är ju denna box som blev nyttig att plocka fram igen när folket ville montera HU-850 i bilar före 2005 :) Samma teknik, olika paket att översätta bara.
Översättningsboxen för HU-850 är jag medveten om men kände inte till hur det egentligen hängde ihop med "förarbetena". ;-)
johnnype skrev:Jag har inte läst att så är fallet, men på navigationssidan (har inte länken kvar just nu) finns ingen info om nya kartor detta år. Dom andra systemen har fått 2017 kartor. Det har gått länge förbi det datum kartorna brukade komma ut också. Ser man på nätet så finns det inga 2017 på ebay ex.vis att köpa.
Tyvärr låter din slutsats fullkomligt rimlig. :( Har kartor från 2015 i min 02:a nu. Det kanske blir de sista den bilen får.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]