Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av koneo
#79729
Om jag hade lagt 350-400 tusen på bilen och tänkt trimma hade jag inte snålat in någon tusing på en box utan trimmat på ett skonsammare och bättre sätt, tex PPC
BSR (PPC) hade ingen färdig produkt när jag köpte bilen, och det enda välrenomerade företaget som hade något att erbjuda då var KCR. Men som sagt jag är nöjd med mina 450nm och det är ju huvudsaken.

Hade det handlat om att snåla in, så hade jag gjort som du, inte monterat något alls. :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#79899
koneo skrev:
Om jag hade lagt 350-400 tusen på bilen och tänkt trimma hade jag inte snålat in någon tusing på en box utan trimmat på ett skonsammare och bättre sätt, tex PPC
BSR (PPC) hade ingen färdig produkt när jag köpte bilen, och det enda välrenomerade företaget som hade något att erbjuda då var KCR. Men som sagt jag är nöjd med mina 450nm och det är ju huvudsaken.

Hade det handlat om att snåla in, så hade jag gjort som du, inte monterat något alls. :wink:
Jag är bakbunden då bilen inte är min utan är tjänstebil och det står i alla kontrakt att det absolut inte får trimmas, det gör ju att jag inte kan teckna extra garanti heller.

I.o.f kunda man ju kcr-boxat den i alla fall men jag tänkte köpa loss den med tiden och då vill jag inte ha plåga motorn med ett sådant bonnatrim.

Så det kommer no att bli ett mappningstrim/PPC samma dag som jag köper loss den.

Förutom alla andra nackdelar med enkla tryckhöjande boxar alla KCR så gör det ju också att du sätter en massa säkerhetssystem ur spel som du kan behålla vid mappning/PPC. Du reglerar ju tex ned effekt/vrid med inspruningen som skydd på låga växlar och vid växling i automaten. En enkel box sabbar även detta skydd.

Men har man tänkt kränga av bilen innan den blir gammal behöver man ju inte bry sig.
Användarvisningsbild
av koneo
#80088
Jag har vidarebefodrat dina åsikter om KCR´s produkter till just KCR och fick detta svar, läs och begrunda:

Hej,

Vi är glada av att du hörde av dig till oss och vill absolut reda upp alla missförstånd. Du ska ju inte behöva vara orolig i onödan.

Det vi skriver om laddtrycket är en viktig sak. Alla nya dieselmotorer kör med mycket högt turbotryck original (stort överskott med luft). Det är inte bra att öka laddtrycket ännu mer för då ökar slitaget på ramlager mm. Det som ger effekt på en modern dieselmotor är bränslemängden. Om man ska ta ut väldigt mycket mer effekt (kanske över 30%) då måste även laddtrycket ökas eller motorn måste då få mer luft. Men ska man trimma så mycket så är det inte säkert att allt annat hänger med (intercooler, spridare, dieselpumpen, drivlinan mm).

Svar på inlägget:

1. Man ändrar styrningen av bränslet på helfel sätt. Istället för att säga till spridarna att ändra mängd bränsle så plågar man skiten ur pumpen att pressa mera bränsle utan att öppna dem mera.

KCR: Enkelt förklarat så förändrar våran box railtrycket och insprutningstiderna under kontrollerande former. Att tiderna förändras beror på att styrboxen i bilen vill kompensera det lägre trycket som den tror det är. Att detta sliter mer på pumpen än att enbart förändra insprutningstiderna stämmer inte helt. Så fort man ökar bränslemängden så får ju pumpen jobba lite mer, oavsett vilket sätt man trimmar på. Men det är väldigt marginellt och det blir ju endast vid full belastning. Vår produkt och sättet att göra förändringen på är väldigt gynnsam för emissionerna (finns emissionstest på hemsidan). Det är ett bevis på att trimningen är kontrollerad och säker.

2 Dessutom slår det på alla insprutningsfaser. Ska du trimma ska du bara öka huvudfasen, inte pilot eller efterfaserna.

KCR: Det ökade bränsletrycket blir på alla faser, men det är ingen nackdel. Det ger en mer gynnsam förbränning. Om man enbart ändrar insprutningstiderna så finns risken att insprutningsfasen lappar över (går ihop). Vilket då ger en stor ökning av röken vilket då skadar partikelfiltret i bilen.

3. Det är ju helgalet att bara vräka in tex 20% mera diesel för att öka effekten med 20 hk. Öka BÅDE bränsle med 10% och luft med 10% på fullast så får du korrekt förbränning utan sot som dödar både turbolager och partkelfilter.

KCR: Det är ju inte riktigt så det fungerar, 10% mer luft ger inte 10% mer effekt på en dieselmotor nu när luftöverskottet redan är så stor.

4.Färddatorn kommer att visa helfel.

KCR: Den visar inte fel, möjligtvis vid full belastning men det är inget som man märker i praktiken.

5. Mappar eller PPC-ar du så ändrar du tex bara fullasten (dvs vid fullgas) som man kanske kör 1% av tiden, Det är mycket skonsammare än en box som plågar pumpen så fort motorn är igång, t.o.m. på tomgång. Som att köra runt med plattan i mattan och reglera farten med bromsen.

KCR: KCR-boxen gör givetvis endast förändringen när det behövs, alltså den stressar inte pumpen vid tomgång eller lågfart. Den jobbar mot belastningen i motorn och förändringen varierar därefter. Dock så finns det enklare boxar ute på marknaden som är väldigt simpla och då kan pump mm bli mer stressade eller till och med gå sönder.

Men varför är boxar så populärt då ??? Jo, det är ju enkelt, i princip bara ett motstånd som sänker spänningen lite från tryckgivaren i common-railen, borde inte kosta många ören.

KCR: För att det fungerar och att våra kunder är nöjda. Vi skulle inte vara marknadsledande om våra produkter inte fungerar eller skadar motorerna. KCR-box är inget enkelt motstånd utan är en mikroprocessor med komplicerad mjukvara och avancerade algoritmer som vi har förfinat under många år.

Alla former av trim ökar påfrestning, men en riktig om-mappning på verkstad eller av dig själv ala PPC är ohyggligt mycket skonsammare än KCRs ved-bod trimning. Känns mera som ett spett genom ljuddämparen

KCR: Finns både bra och dåliga ”om-mappningar”. Men de flesta kunder väljer KCR-boxen för att dels blir resultatet mycket bra och man gör inga ingrepp i systemet och det är väldigt säkert för det är enkelt att återställa bilen om man nu vill det.

Om jag hade lagt 350-400 tusen på bilen och tänkt trimma hade jag inte snålat in någon tusing på en box utan trimmat på ett skonsammare och bättre sätt, tex PPC.

KCR: Precis vad våra kunder tänker när de handlar från oss.


Har du fler frågor så tveka inte utan kontakta mig igen.



Med vänliga hälsningar / Best regards,

Niklas Kvick
--------------------------------------------------------------------------------

KCRacing Produkter AB
Box 247, Eriksgatan 5
521 02 Falköping, Sweden
Phone: +46 (0)515 - 801 50
Fax: +46 (0)515 - 596 00
Internet: http://www.kcr.se
e-mail Niklas: [email protected]
e-mail General: [email protected]
e-mail Support: [email protected]
e-mail Order: [email protected]

--------------------------------------------------------------------------------

Ge Din Dieselbil ett nytt liv - Anlita KCR
Give your Diesel a new life - Contact KCR


End of diskussion :?:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#80170
Jaha du Koneo vad ska man säga nu då.

För det första så skulle jag bara vilja säga att jag inte jobbar i trimm-branchen eller har några ekonomiska intressen. Är bara en bil-nörd som vill veta hur det fungerar innan jag köper. Nåväl.

Sen skulle jag vilja uppmana dig att fundera själv ett tag och bilda dig en egen uppfatting.

För att hamna på samma plan och jämföra samma saker kan vi ju tänka att vi vill nå din trimnivå dvs +25hk/+50Nm, ok! Så att vi inte jämför äpplen och päron.

Dessutom pratar vi om två typer, railtryckshöjninfg ala box eller att ändra parametrarna direkt inne i motorstryningen ala mappning/PPC.
koneo skrev:Jag har vidarebefodrat dina åsikter om KCR´s produkter till just KCR och fick detta svar, läs och begrunda:

Hej,

Vi är glada av att du hörde av dig till oss och vill absolut reda upp alla missförstånd. Du ska ju inte behöva vara orolig i onödan.

Det vi skriver om laddtrycket är en viktig sak. Alla nya dieselmotorer kör med mycket högt turbotryck original (stort överskott med luft). Det är inte bra att öka laddtrycket ännu mer för då ökar slitaget på ramlager mm. Det som ger effekt på en modern dieselmotor är bränslemängden. Om man ska ta ut väldigt mycket mer effekt (kanske över 30%) då måste även laddtrycket ökas eller motorn måste då få mer luft. Men ska man trimma så mycket så är det inte säkert att allt annat hänger med (intercooler, spridare, dieselpumpen, drivlinan mm).

Men hallå. Vad är detta nu då. Ramlagren vad är det som sliter på dessa tro. Jo att du ökar effekt/vrid med +25hk/+50 Nm. Det gör ju att kolvarna trycks ned hårdare under förbränningsfasen. Om det har gjorts med mycket mera bränsle eller med lite mera bränsle/luft kommer ramlagret inte att märka alls. Att det skulle vara jobbigare att komprimera ihop luften på väg upp för kolven är mikroskopikt i förhållande till vad effekteffekthöjningen du gör.
koneo skrev:Svar på inlägget:

1. Man ändrar styrningen av bränslet på helfel sätt. Istället för att säga till spridarna att ändra mängd bränsle så plågar man skiten ur pumpen att pressa mera bränsle utan att öppna dem mera.

KCR: Enkelt förklarat så förändrar våran box railtrycket och insprutningstiderna under kontrollerande former. Att tiderna förändras beror på att styrboxen i bilen vill kompensera det lägre trycket som den tror det är. Att detta sliter mer på pumpen än att enbart förändra insprutningstiderna stämmer inte helt. Så fort man ökar bränslemängden så får ju pumpen jobba lite mer, oavsett vilket sätt man trimmar på. Men det är väldigt marginellt och det blir ju endast vid full belastning. Vår produkt och sättet att göra förändringen på är väldigt gynnsam för emissionerna (finns emissionstest på hemsidan). Det är ett bevis på att trimningen är kontrollerad och säker.


Det är en dramatisk skillnad på slitage om du ökar bränslemängden med att dra upp pumpens tryck (högre än vad den inte är byggd för) än om du öppnar munstyckena mer så att den får LÄGRE motstånd och därigenom hinner pumpa in mera diesel.


koneo skrev:2 Dessutom slår det på alla insprutningsfaser. Ska du trimma ska du bara öka huvudfasen, inte pilot eller efterfaserna.

KCR: Det ökade bränsletrycket blir på alla faser, men det är ingen nackdel. Det ger en mer gynnsam förbränning. Om man enbart ändrar insprutningstiderna så finns risken att insprutningsfasen lappar över (går ihop). Vilket då ger en stor ökning av röken vilket då skadar partikelfiltret i bilen.


Att bara skicka tillbaka ett felaktigt värde för trycket (box) gör ju att alla system påverkas. Om du mappar har du full koll på alla tider (de är ju dessa du mappar) så det finns ingen risk att du överlappar (om du inte är en klant). Boxen kommer göra att tex pilotfasen blir påverkad. Eller partikelfiltret regenerering, det kommer också att bli helfel då boxen sabbar dessa värden, med mappning kan du lämna dessa helt intakta och opåverkade.


koneo skrev:3. Det är ju helgalet att bara vräka in tex 20% mera diesel för att öka effekten med 20 hk. Öka BÅDE bränsle med 10% och luft med 10% på fullast så får du korrekt förbränning utan sot som dödar både turbolager och partkelfilter.

KCR: Det är ju inte riktigt så det fungerar, 10% mer luft ger inte 10% mer effekt på en dieselmotor nu när luftöverskottet redan är så stor.


Självklart ger 10% mer luft inte 10% mer effekt. Men du behöver trycka in kanske 10% mera luft vid fulllast eftersom du skickar in mera diesel, annar kommer luftöverskottet inte att räcka.

Om du inte tror mig. Ta vilken dieslbil som helst UTAN filter, be din kompis köra och kör efter själv. DAr fullgas och kolla rökmängd. Montera en box som spruta in mera diesel och gör om provet så ser du hur mycket mera sot det blir. Allt detta får filtret stå ut med. För att behålla luftöverskottet måste du justera upp luften lite om du tänker spruta in mera diesel.


koneo skrev:4.Färddatorn kommer att visa helfel.

KCR: Den visar inte fel, möjligtvis vid full belastning men det är inget som man märker i praktiken.


Alla bilar idag beräknar förbrukningen som en funktion av trycket, öppningstiden och hur mycket spridarna flödar. Skickar du felaktiga värden så visar det självklart fel.

Alla jag kollat med rapporterar avvikelse på färddatorn. Avvikelesen är ju direkt motsvarig mot vilket trimläge du ställer boxen i dvs hur mycket du manipulerar tryckgivaren.

Allt detta slipper du med mappning då motorn fortfarande får sanna/äkta värden in.

koneo skrev:5. Mappar eller PPC-ar du så ändrar du tex bara fullasten (dvs vid fullgas) som man kanske kör 1% av tiden, Det är mycket skonsammare än en box som plågar pumpen så fort motorn är igång, t.o.m. på tomgång. Som att köra runt med plattan i mattan och reglera farten med bromsen.

KCR: KCR-boxen gör givetvis endast förändringen när det behövs, alltså den stressar inte pumpen vid tomgång eller lågfart. Den jobbar mot belastningen i motorn och förändringen varierar därefter. Dock så finns det enklare boxar ute på marknaden som är väldigt simpla och då kan pump mm bli mer stressade eller till och med gå sönder.


Jasså. Alla med boxar rapporterar i sin "vitnesmål" att bilen blir snabbare/rappare/harmoniskare i alla områden. Om det bara påverkades vid fulllast så skulle ju övriga områden vara helt orignal.


koneo skrev:Men varför är boxar så populärt då ??? Jo, det är ju enkelt, i princip bara ett motstånd som sänker spänningen lite från tryckgivaren i common-railen, borde inte kosta många ören.

KCR: För att det fungerar och att våra kunder är nöjda. Vi skulle inte vara marknadsledande om våra produkter inte fungerar eller skadar motorerna. KCR-box är inget enkelt motstånd utan är en mikroprocessor med komplicerad mjukvara och avancerade algoritmer som vi har förfinat under många år.

Alla former av trim ökar påfrestning, men en riktig om-mappning på verkstad eller av dig själv ala PPC är ohyggligt mycket skonsammare än KCRs ved-bod trimning. Känns mera som ett spett genom ljuddämparen

KCR: Finns både bra och dåliga ”om-mappningar”. Men de flesta kunder väljer KCR-boxen för att dels blir resultatet mycket bra och man gör inga ingrepp i systemet och det är väldigt säkert för det är enkelt att återställa bilen om man nu vill det.


Visst finns för och nackdelar. En box är ju "extern" kan du ju slita bort på 5 minuer. Och nästa ägare kommer aldrig att fatta varför han pump och partikelfilter dör i förtid. Men...

Nackdelen är ju att en extern box har ingen tillgång till saker som gaspådrag, varvtal, motortemp, växel, hastighet, läge hos variabla ventiltider, filter-regenereing etc

Så du sätter ju en massa sådant ur spel. Var tog min synpukt vägen om att du tex kommer att dra upp vrid/effekt i områden som är lagda för att skydda låda och transmission med en extern box.

Alla dessa skydden kan du behålla intakta med mappning vilket jag tycker är mycket viktigt så man inte plågar lådan helt i onödan tex.

koneo skrev:Om jag hade lagt 350-400 tusen på bilen och tänkt trimma hade jag inte snålat in någon tusing på en box utan trimmat på ett skonsammare och bättre sätt, tex PPC.

KCR: Precis vad våra kunder tänker när de handlar från oss.

End of diskussion :?:

BSR (PPC) hade ingen färdig produkt när jag köpte bilen, och det enda välrenomerade företaget som hade något att erbjuda då var KCR. Men som sagt jag är nöjd med mina 450nm och det är ju huvudsaken

Det finns kanske en anledning att det tog tid för andra levernatörer, det tar bra mycket längre tid att ta hänsyn till en massa paramterar när man mappar än att bara manipulera en enda signal och ge ett felaktigt tryckvärde in till styrsystemet.

Fundera nu en stund på vilken väg man kan skapa den mesta "optimerade lösningen" om man mappar (och fungerar som en dirigent som har tillgång till alla inparametrar och kan styra alla utparametrar) eller om man sitter som en box och det enda man kan göra som en åskadare på läktaren är att skicka ett felaktigt mätvärde.

Och vilken tror du kostar mest att ta fram?

Vad tror du Koneo om du funderar en stund?
av mojja
#80210
dubbel post.
Senast redigerad av 1 mojja, redigerad totalt 0 gånger.
av mojja
#80211
VolvoB20 skrev:Jaha du Koneo vad ska man säga nu då.

För det första så skulle jag bara vilja säga att jag inte jobbar i trimm-branchen eller har några ekonomiska intressen. Är bara en bil-nörd som vill veta hur det fungerar innan jag köper. Nåväl.

Sen skulle jag vilja uppmana dig att fundera själv ett tag och bilda dig en egen uppfatting.

För att hamna på samma plan och jämföra samma saker kan vi ju tänka att vi vill nå din trimnivå dvs +25hk/+50Nm, ok! Så att vi inte jämför äpplen och päron.

Dessutom pratar vi om två typer, railtryckshöjninfg ala box eller att ändra parametrarna direkt inne i motorstryningen ala mappning/PPC.
koneo skrev:Jag har vidarebefodrat dina åsikter om KCR´s produkter till just KCR och fick detta svar, läs och begrunda:

Hej,

Vi är glada av att du hörde av dig till oss och vill absolut reda upp alla missförstånd. Du ska ju inte behöva vara orolig i onödan.

Det vi skriver om laddtrycket är en viktig sak. Alla nya dieselmotorer kör med mycket högt turbotryck original (stort överskott med luft). Det är inte bra att öka laddtrycket ännu mer för då ökar slitaget på ramlager mm. Det som ger effekt på en modern dieselmotor är bränslemängden. Om man ska ta ut väldigt mycket mer effekt (kanske över 30%) då måste även laddtrycket ökas eller motorn måste då få mer luft. Men ska man trimma så mycket så är det inte säkert att allt annat hänger med (intercooler, spridare, dieselpumpen, drivlinan mm).

Men hallå. Vad är detta nu då. Ramlagren vad är det som sliter på dessa tro. Jo att du ökar effekt/vrid med +25hk/+50 Nm. Det gör ju att kolvarna trycks ned hårdare under förbränningsfasen. Om det har gjorts med mycket mera bränsle eller med lite mera bränsle/luft kommer ramlagret inte att märka alls. Att det skulle vara jobbigare att komprimera ihop luften på väg upp för kolven är mikroskopikt i förhållande till vad effekteffekthöjningen du gör.
koneo skrev:Svar på inlägget:

1. Man ändrar styrningen av bränslet på helfel sätt. Istället för att säga till spridarna att ändra mängd bränsle så plågar man skiten ur pumpen att pressa mera bränsle utan att öppna dem mera.

KCR: Enkelt förklarat så förändrar våran box railtrycket och insprutningstiderna under kontrollerande former. Att tiderna förändras beror på att styrboxen i bilen vill kompensera det lägre trycket som den tror det är. Att detta sliter mer på pumpen än att enbart förändra insprutningstiderna stämmer inte helt. Så fort man ökar bränslemängden så får ju pumpen jobba lite mer, oavsett vilket sätt man trimmar på. Men det är väldigt marginellt och det blir ju endast vid full belastning. Vår produkt och sättet att göra förändringen på är väldigt gynnsam för emissionerna (finns emissionstest på hemsidan). Det är ett bevis på att trimningen är kontrollerad och säker.


Det är en dramatisk skillnad på slitage om du ökar bränslemängden med att dra upp pumpens tryck (högre än vad den inte är byggd för) än om du öppnar munstyckena mer så att den får LÄGRE motstånd och därigenom hinner pumpa in mera diesel.


koneo skrev:2 Dessutom slår det på alla insprutningsfaser. Ska du trimma ska du bara öka huvudfasen, inte pilot eller efterfaserna.

KCR: Det ökade bränsletrycket blir på alla faser, men det är ingen nackdel. Det ger en mer gynnsam förbränning. Om man enbart ändrar insprutningstiderna så finns risken att insprutningsfasen lappar över (går ihop). Vilket då ger en stor ökning av röken vilket då skadar partikelfiltret i bilen.


Att bara skicka tillbaka ett felaktigt värde för trycket (box) gör ju att alla system påverkas. Om du mappar har du full koll på alla tider (de är ju dessa du mappar) så det finns ingen risk att du överlappar (om du inte är en klant). Boxen kommer göra att tex pilotfasen blir påverkad. Eller partikelfiltret regenerering, det kommer också att bli helfel då boxen sabbar dessa värden, med mappning kan du lämna dessa helt intakta och opåverkade.


koneo skrev:3. Det är ju helgalet att bara vräka in tex 20% mera diesel för att öka effekten med 20 hk. Öka BÅDE bränsle med 10% och luft med 10% på fullast så får du korrekt förbränning utan sot som dödar både turbolager och partkelfilter.

KCR: Det är ju inte riktigt så det fungerar, 10% mer luft ger inte 10% mer effekt på en dieselmotor nu när luftöverskottet redan är så stor.


Självklart ger 10% mer luft inte 10% mer effekt. Men du behöver trycka in kanske 10% mera luft vid fulllast eftersom du skickar in mera diesel, annar kommer luftöverskottet inte att räcka.

Om du inte tror mig. Ta vilken dieslbil som helst UTAN filter, be din kompis köra och kör efter själv. DAr fullgas och kolla rökmängd. Montera en box som spruta in mera diesel och gör om provet så ser du hur mycket mera sot det blir. Allt detta får filtret stå ut med. För att behålla luftöverskottet måste du justera upp luften lite om du tänker spruta in mera diesel.


koneo skrev:4.Färddatorn kommer att visa helfel.

KCR: Den visar inte fel, möjligtvis vid full belastning men det är inget som man märker i praktiken.


Alla bilar idag beräknar förbrukningen som en funktion av trycket, öppningstiden och hur mycket spridarna flödar. Skickar du felaktiga värden så visar det självklart fel.

Alla jag kollat med rapporterar avvikelse på färddatorn. Avvikelesen är ju direkt motsvarig mot vilket trimläge du ställer boxen i dvs hur mycket du manipulerar tryckgivaren.

Allt detta slipper du med mappning då motorn fortfarande får sanna/äkta värden in.

koneo skrev:5. Mappar eller PPC-ar du så ändrar du tex bara fullasten (dvs vid fullgas) som man kanske kör 1% av tiden, Det är mycket skonsammare än en box som plågar pumpen så fort motorn är igång, t.o.m. på tomgång. Som att köra runt med plattan i mattan och reglera farten med bromsen.

KCR: KCR-boxen gör givetvis endast förändringen när det behövs, alltså den stressar inte pumpen vid tomgång eller lågfart. Den jobbar mot belastningen i motorn och förändringen varierar därefter. Dock så finns det enklare boxar ute på marknaden som är väldigt simpla och då kan pump mm bli mer stressade eller till och med gå sönder.


Jasså. Alla med boxar rapporterar i sin "vitnesmål" att bilen blir snabbare/rappare/harmoniskare i alla områden. Om det bara påverkades vid fulllast så skulle ju övriga områden vara helt orignal.


koneo skrev:Men varför är boxar så populärt då ??? Jo, det är ju enkelt, i princip bara ett motstånd som sänker spänningen lite från tryckgivaren i common-railen, borde inte kosta många ören.

KCR: För att det fungerar och att våra kunder är nöjda. Vi skulle inte vara marknadsledande om våra produkter inte fungerar eller skadar motorerna. KCR-box är inget enkelt motstånd utan är en mikroprocessor med komplicerad mjukvara och avancerade algoritmer som vi har förfinat under många år.

Alla former av trim ökar påfrestning, men en riktig om-mappning på verkstad eller av dig själv ala PPC är ohyggligt mycket skonsammare än KCRs ved-bod trimning. Känns mera som ett spett genom ljuddämparen

KCR: Finns både bra och dåliga ”om-mappningar”. Men de flesta kunder väljer KCR-boxen för att dels blir resultatet mycket bra och man gör inga ingrepp i systemet och det är väldigt säkert för det är enkelt att återställa bilen om man nu vill det.


Visst finns för och nackdelar. En box är ju "extern" kan du ju slita bort på 5 minuer. Och nästa ägare kommer aldrig att fatta varför han pump och partikelfilter dör i förtid. Men...

Nackdelen är ju att en extern box har ingen tillgång till saker som gaspådrag, varvtal, motortemp, växel, hastighet, läge hos variabla ventiltider, filter-regenereing etc

Så du sätter ju en massa sådant ur spel. Var tog min synpukt vägen om att du tex kommer att dra upp vrid/effekt i områden som är lagda för att skydda låda och transmission med en extern box.

Alla dessa skydden kan du behålla intakta med mappning vilket jag tycker är mycket viktigt så man inte plågar lådan helt i onödan tex.

koneo skrev:Om jag hade lagt 350-400 tusen på bilen och tänkt trimma hade jag inte snålat in någon tusing på en box utan trimmat på ett skonsammare och bättre sätt, tex PPC.

KCR: Precis vad våra kunder tänker när de handlar från oss.

End of diskussion :?:

BSR (PPC) hade ingen färdig produkt när jag köpte bilen, och det enda välrenomerade företaget som hade något att erbjuda då var KCR. Men som sagt jag är nöjd med mina 450nm och det är ju huvudsaken

Det finns kanske en anledning att det tog tid för andra levernatörer, det tar bra mycket längre tid att ta hänsyn till en massa paramterar när man mappar än att bara manipulera en enda signal och ge ett felaktigt tryckvärde in till styrsystemet.

Fundera nu en stund på vilken väg man kan skapa den mesta "optimerade lösningen" om man mappar (och fungerar som en dirigent som har tillgång till alla inparametrar och kan styra alla utparametrar) eller om man sitter som en box och det enda man kan göra som en åskadare på läktaren är att skicka ett felaktigt mätvärde.

Och vilken tror du kostar mest att ta fram?

Vad tror du Koneo om du funderar en stund?



Det verkar som att du vet vad du pratar om. skickar någ tillbaka min oöppnade kcr box o beställer ppc istället..

m.v.h mojja
Användarvisningsbild
av koneo
#80308
Fattar inte hur du orkar. Du skriver ju själv att du inte är i trimbranschen. Hur orkar du då föra denna diskussion med mig? Jag säger det igen; jag är nöjd med produkten. Jag får be dig fortsätta konversationen med det marknadsledande företaget KCR inom detta område istället.
Lycka till.

(S)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#80344
koneo skrev:Fattar inte hur du orkar. Du skriver ju själv att du inte är i trimbranschen. Hur orkar du då föra denna diskussion med mig? Jag säger det igen; jag är nöjd med produkten. Jag får be dig fortsätta konversationen med det marknadsledande företaget KCR inom detta område istället.
Lycka till.

(S)
Redan gjort. Jag vill ta reda på hur saker funkar innan jag monterar dem i min bil och litar inte mycket på glassiga reklamslogans utan vill få tag i fakta istället.

Detta var vad jag fick fram efter att jämfört den information jag fått från olika leverantörer och några oberoende källor.
av heckles
#83179
Fattar inte hur denna tråden kom in på trimning faktiskt, men hur som..

Idag åkte jag in på bilfirman där jag köpte min nya V70 Classic för att diskutera med säljaren.. Visade sig att han hade försökt nå mig tidigare på dagen för att meddela att bilen hade kommit.. Så nu har jag sett den (dock med 2 dm snö på)..

Hämtar den på onsdag.. Detta ska bli skitkul!

*Snart stolt ägare av kommunens FÖRSTA V70 Classic* :D
Användarvisningsbild
av Scania
#83219
heckles:

Grattis! Du kommer säkert att bli supernöjd! Då får vi snart se bilder på den...?
Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar[…]

Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]

Hög framvagn biltema

Ska jag vara ärlig så bytte jag dä[…]

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Sp[…]