Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
#78421
Dykaren skrev:
Hellrider skrev:
Dykaren skrev:Men shit för fan, killen har lämnat in sin bil på service -På en Volvoverkstad tom! Då tycker man ju att det är DOM som har ansvaret över bilen då dom har nycklar och allt till den. Sen om bilen blivit repad i verkstaden eller på verkstadens inhängnade parkering det är fullkomligt ointressant. Jag är helt 100% säker på att dom heller inte har stått och gjort repor på flit på bilen, det är ju som sagt inte ens säkert att reporna kom till inne på verkstaden. Det handlar bara om att det är skit samma bilen var under deras ansvar då den var inlämnad till dom. Det enda rätta är att dom står för det hela och använder sig av verkstadsförsäkringen ELLER FRÅGAR kunden om han går med på att ta det på kundens försäkring men att dom står för självrisken OCH GIVETVIS ska dom stå för lånebil under tiden han står utan bil. Så hade det funkat på dom flesta ställen vad det än gäller. Om man lämnar in en kostym på kemtvätten och den blir nersmutsad när den hänger på tork utanför på kemtvättens baksida så är det ändå kemtvätten som ska stå för det INTE kunden och hans försäkring!
han kanske ställde sig som dom flesta gör på helt fel ställe utanför grindar m.m å in i en annan bil pga av dålig körkunskap!
Men det var ju inte han som ställde bilen där om jag fattat rätt eller? Verkstaden ställde väl bilen där när servicen var gjord eller?
men det är ingen somvat när reporna kom dit...
av Dykaren
#78422
CarMan skrev:jag vet ingen verksta som tar ansvar för bilen då den står utanför verkstaden, eller för ägodelar i bilen då den står i eller utanför verkstan.

det här är som med många andra saker, sånt man ska ta reda på innan
Jo om du som kund kommer och lämnar bilen till verkstaden och dom kör in den i verkstaden. Sen när dom kör ut den och ställer den på deras inhängnade område så är det deras ansvar. Det säger det sunda förnuftet tycker jag iaf.
av Dykaren
#78424
CarMan skrev:
Dykaren skrev:
Hellrider skrev: han kanske ställde sig som dom flesta gör på helt fel ställe utanför grindar m.m å in i en annan bil pga av dålig körkunskap!
Men det var ju inte han som ställde bilen där om jag fattat rätt eller? Verkstaden ställde väl bilen där när servicen var gjord eller?
men det är ingen somvat när reporna kom dit...
Det verkar ju iaf som så att dom är överens om att reporna inte var på bilen när han lämnade in den. Alltså så är det enligt mig verkstadens ansvar.
Användarvisningsbild
av CarMan
#78425
Dykaren skrev:
CarMan skrev:jag vet ingen verksta som tar ansvar för bilen då den står utanför verkstaden, eller för ägodelar i bilen då den står i eller utanför verkstan.

det här är som med många andra saker, sånt man ska ta reda på innan
Jo om du som kund kommer och lämnar bilen till verkstaden och dom kör in den i verkstaden. Sen när dom kör ut den och ställer den på deras inhängnade område så är det deras ansvar. Det säger det sunda förnuftet tycker jag iaf.
jag vet attt du säger det, men inte verkstans försäkringsbolag o inte heller kundens försäkringsbolag & därmed har verkstan inte någonstans skrivit in att dom kommer att ta ansvar för bilen!
jag skriver bara hur det är, inte hur jag tycker att det ska vara (har själv haft inbrott i min bil när den stod på verkstans inhängnade gård.)
Användarvisningsbild
av halla
#78443
hej alla glada.
undrar bara om man vågar lämna bilen på service igen, eller ska man ta med sig varma kläder o en brassestol o kanske nått varmt att dricka så man kan vakta bilen från skador nästa gång?
(lämna bilen genomskitig då syns skadorna direkt)
av Daddan
#78449
Hej!

Detta har visst väckt stor debatt...

Så här har det i alla fall gått till:
Jag har haft bilen på service. På morgonen går jag som vanligt en runda runt bilen. Bilen körs till verkstaden och ställdes på anvisad plats och jag lämnar nycklarna i handen på den personliga servicekillen. Servicekillen gör servicen och parkerar bilen på verkstadens parkering. Jag kommer för att hämta bilen vid halvfemtiden. Jag synar bilen som är skitig och ser genast reporna på förardörren. Jag visar upp skadan för servicekillen som tar upp det dagen efter med chefen.

Chefen ringer mig och förklarar att de inte tar ansvar för skador som inte uppstår inne i vekstaden. Han ber mig att ta upp det som en skada på försäkringen. Jag nöjer mig inte med detta utan pratar med en prson som känner lite folk på verkstaden. Han tar upp saken med chefen och först efter detta går de med på halva självrisken. Det är INTE något de gjorde frivilligt, eller tänkt göra om jag skött det.

Nu till saken. Verkstaden var ALDRIG trevlig eller tillmötesgående. Nu är det Volvia och alla vi som har försäkring där som betalar den förbenade verkstadens kostnader för lack om jag går med på att de betalar halva självrisken som är på hela 500:- (1000:- totalt). Detta känns mindre kul faktiskt. Skulle nog hellre betala 1000:- och slippa stödja denna verkstad i fråga eftersom de i slutändan TJÄNAR på allt. :evil:

Jag var i alla fall och skadebesiktigade dörren och omlack ner till list blev omdömet. Känns mindre kul att jag dels haft bilen på service och flängt tvärs över stan för att hämta och lämna bilen. Sen besiktiga den på skadeverkstad för att sedan lämna den på lack och detta kommer ta ytterligare tid i anspråk.

Nej skärpning Volvo-verkstad i fråga. Första Volvon jag äger och vad händer första besöket. :(

Och som någon skrev. Jag har kollat med Volvia och verkstaden har rätt. Allt som sker utanför själva verkstaden är DIN risk. Det är DU som får ta konsekvenserna. HUR ska jag som bilägare veta NÄR en skada sker om jag inte är med under hela verkstadsbesöket? En semesterdag per verkstadsbesök? :???:
av matzen10
#78461
Det här var frustrerande läsning...Och tydlig på hur ägaren (daddan då) har gjort vad han/hon har kunnat för att få skadan reglerad utan att själv bli skyldig att erlägga självrisk; vilket låter självklart med tanke på att daddan lämnat bilen till en verkstad som rimligtvis borde ta ansvar för den inom deras egen tomt/mark. Kan man tycka.
Nä, är man 100% säker på att man lämnar bilen utan repor på dörren men får tebax den med repor så borde detta rimligtvis lösas utan kostnad för kunden.
Eller är det så att verkstaden tror att kunden luras och bara försöker få ett företag att betala för jobbet?
Företaget självt verkar ju inte veta på vilken fot de ska stå på; ena minuten vill de inte acceptera kundens önskemål om att stå fullt ut för skadan medans i den andra minuten är de villiga att ta 50% av självrisken. Ska man alltså behöva ta till informella kontakter för att få sitt ord prövat och vidimerat??
Jag förstår om du inte kan dra åt tumskruvarna hårdare eftersom du redan använt en informell kontakt och fått delvis rätt. Går nog inte att komma längre än så. För min del skulle jag tacka för erbjudandet och betala hela självrisken ur egen ficka. På det sättet behåller du din integritet och har på det sättet inte accepterat en "förlikning" som faktiskt innebär att du delvis tar på dig skulden, fast du vet att du inte åsamkat skadan utan att den kom till under tiden du anförtrodde din bil till en verkstad!
Jag håller med "dykaren" och det sunda förnuftet! Men kommer man inte längre med motparten så skulle i vart fall jag behålla min stolthet och integritet och inte erkänna någon delvis lösning från företaget i fråga.

Det kanske är lite "overkill" att blanda in känslor så här mycket, men lack är ändå lack ??:-/

M V H
---> matz
av nuttytompa
#78473
Frigge skrev:
nuttytompa skrev:
Klart du ska hänga ut företaget i fråga.
Skit ska skit ha.
Varna andra från att trampa i samma mocka som du gjort.
Hoppas att du får ett bra lackjobb gjort så att det inte syns. :D

O varför i HELVETE ska man hänga ut dom :twisted:
Du vet väl för f...n inte ens om det verkligen har hänt på verkstan.
Det mest troliga är ju att det hänt utanför, eller du kanske tror det ligger i Företagets intresse att repa ner kund bilar. Ovanligt dumt påstående måste jag säga. :roll: Det är väl kanon att dom tar halva kostnaden då ingen egentligen kan bevis var det hänt.
Har varit med om samma sak repor upp och ner där klåparen arbetat på
bilen precis exakt där reparationen var gjord.
Därför i helv.. ska man hänga ut :shock:
"Företagets intresse .... " vad är det för jävla snack.
Du kanske tycker det är ok om mekaren krockar med bilen under rep att du ställs till ansvar för det ochså :roll:
Du verkar nervös jobbar du i branchen eller ?
Yrkesstolthet finns inte längre bara att konstatera.
Dom ska ta HELA kostnaden eftersom dom har ansvaret för bilen under rep oavs om den står inne eller ute. Vem fan bryr sig vem som gjort reporna? Har företaget inte koll på sin personal eller var dom ställer bilen SKA dom betala alla skador så länge bilen är under deras kontroll.
Men självklart ska man ha dokumenterat innan man lämnar bilen
annars är det givetvis svårt att veta var reporna uppkommit.
Tipset är som ovan nämda knäpp kort på bilen innan med datum.
Det gjorde jag, vilket gjorde medförde att företaget fixade skadorna utan trams.
Annars finns alltid ARN till din tjänst om man är missnöjd.

Ha en bra dag volvo lovers :D
av Hellrider
#78477
nuttytompa skrev:
Frigge skrev:
nuttytompa skrev:
Klart du ska hänga ut företaget i fråga.
Skit ska skit ha.
Varna andra från att trampa i samma mocka som du gjort.
Hoppas att du får ett bra lackjobb gjort så att det inte syns. :D

O varför i HELVETE ska man hänga ut dom :twisted:
Du vet väl för f...n inte ens om det verkligen har hänt på verkstan.
Det mest troliga är ju att det hänt utanför, eller du kanske tror det ligger i Företagets intresse att repa ner kund bilar. Ovanligt dumt påstående måste jag säga. :roll: Det är väl kanon att dom tar halva kostnaden då ingen egentligen kan bevis var det hänt.
Har varit med om samma sak repor upp och ner där klåparen arbetat på
bilen precis exakt där reparationen var gjord.
Därför i helv.. ska man hänga ut :shock:
"Företagets intresse .... " vad är det för jävla snack.
Du kanske tycker det är ok om mekaren krockar med bilen under rep att du ställs till ansvar för det ochså :roll:
Du verkar nervös jobbar du i branchen eller ?
Yrkesstolthet finns inte längre bara att konstatera.
Dom ska ta HELA kostnaden eftersom dom har ansvaret för bilen under rep oavs om den står inne eller ute. Vem fan bryr sig vem som gjort reporna? Har företaget inte koll på sin personal eller var dom ställer bilen SKA dom betala alla skador så länge bilen är under deras kontroll.
Men självklart ska man ha dokumenterat innan man lämnar bilen
annars är det givetvis svårt att veta var reporna uppkommit.
Tipset är som ovan nämda knäpp kort på bilen innan med datum.
Det gjorde jag, vilket gjorde medförde att företaget fixade skadorna utan trams.
Annars finns alltid ARN till din tjänst om man är missnöjd.

Ha en bra dag volvo lovers :D
Gud va bra,då är det ju bara att klaga lite hos dom,så slipper du din självrisk!kanon ju,hoppas fler börjar utnyttja detta!
av nuttytompa
#78483
Hellrider skrev:
nuttytompa skrev:
Frigge skrev:
O varför i HELVETE ska man hänga ut dom :twisted:
Du vet väl för f...n inte ens om det verkligen har hänt på verkstan.
Det mest troliga är ju att det hänt utanför, eller du kanske tror det ligger i Företagets intresse att repa ner kund bilar. Ovanligt dumt påstående måste jag säga. :roll: Det är väl kanon att dom tar halva kostnaden då ingen egentligen kan bevis var det hänt.
Har varit med om samma sak repor upp och ner där klåparen arbetat på
bilen precis exakt där reparationen var gjord.
Därför i helv.. ska man hänga ut :shock:
"Företagets intresse .... " vad är det för jävla snack.
Du kanske tycker det är ok om mekaren krockar med bilen under rep att du ställs till ansvar för det ochså :roll:
Du verkar nervös jobbar du i branchen eller ?
Yrkesstolthet finns inte längre bara att konstatera.
Dom ska ta HELA kostnaden eftersom dom har ansvaret för bilen under rep oavs om den står inne eller ute. Vem fan bryr sig vem som gjort reporna? Har företaget inte koll på sin personal eller var dom ställer bilen SKA dom betala alla skador så länge bilen är under deras kontroll.
Men självklart ska man ha dokumenterat innan man lämnar bilen
annars är det givetvis svårt att veta var reporna uppkommit.
Tipset är som ovan nämda knäpp kort på bilen innan med datum.
Det gjorde jag, vilket gjorde medförde att företaget fixade skadorna utan trams.
Annars finns alltid ARN till din tjänst om man är missnöjd.

Ha en bra dag volvo lovers :D
Gud va bra,då är det ju bara att klaga lite hos dom,så slipper du din självrisk!kanon ju,hoppas fler börjar utnyttja detta!
Nu är det ju inte MIN självrisk som var problemet, utan vem som ska betala en skada som en verkstad åsamkat.
Nog från mig om detta.
Hoppas du blir nöjd med lacken daddan, dom gjorde ett fint jobb på min bil trots silver metallic vilket tydligen kan skapa problem vid omlack.
:D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]