Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:
Brainded skrev:Personligen skulle jag vara mycket sur om jag köpte en fabriksny bil och sen fick lämna in den hela tiden.

Köpa ny bil betyder för mig ett bekymmerslöst bilägande i några år, till skillnad mot att köpa begagnat...

/Anders
Trådskaperen verkar ha haft 2 fel på bilen vad jag kan se, kallar inte det mycke.
en fabriketionsfel på hjullager & sen en backspegel som inte funkar (kan mycka väl vara kunden själv som slösat lite mycke på strömmen)
Då borde väl inte bilen gå att starta, för startmotorn kräver väl mera ström för att dra runt motorn än vad det går åt för att fälla in backspegeln.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:
Brainded skrev:Personligen skulle jag vara mycket sur om jag köpte en fabriksny bil och sen fick lämna in den hela tiden.

Köpa ny bil betyder för mig ett bekymmerslöst bilägande i några år, till skillnad mot att köpa begagnat...

/Anders
Trådskaperen verkar ha haft 2 fel på bilen vad jag kan se, kallar inte det mycke.
en fabriketionsfel på hjullager & sen en backspegel som inte funkar (kan mycka väl vara kunden själv som slösat lite mycke på strömmen)
Då borde väl inte bilen gå att starta, för startmotorn kräver väl mera ström för att dra runt motorn än vad det går åt för att fälla in backspegeln.
du kanske är bra på 20 år gammla biler, men annat är det i dag.
Som jag skrev så missa jag att backspegeln rörde påsig.
Det jag var ute efter var att låg ström kan göra att can signalerna inte går fram o då "saknas" ju en enhet, enheten hoppar inte igång fören nästa "kontroll" av bilen körs angående vilka enheter den har
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:Köper man en ny bil så är oavsett fel på den i början oacceptabelt enligt mig.
Skitsamma o mdet är lätta fel elelr svåra fel.Man köper inten en ny bil för att den ska stå inne för lagning.

Carman vadå slösat för mkt på elen.
typ poppa stereo med motorn avstängd
Användarvisningsbild
av CarMan
Uffe_74 skrev:
CarMan skrev:Har du garanti kan du lämna in bilen på valfri volvo verksta o får den laga d gratis.
det är ju inte verkstans fel att din bil har gåttt sönder....

vill du inte lämna n är den går sönder så behöver du inte.

förstod inte vad du var ute efter!
Problemet är att jag köpt en bil för runt 400 000. Då förväntar jag mig lite mera av bilen. Ngt fel här och där kan hända alla tillverkare men det känns som lite mkt på så kort tid. Självklart lag ar de bilen gratis och Bilia har tidigare visat mkt goodwill med tidigare bilar. Jag har inte påstått att det är verkstadens fel att bilen är trasig. De är mkt kompetenta och service minded. Men jag behöver bilen likväl och nu står jag snart utan igen...
fortfarande ingen invändning mot att det troligsvis bara har haft 2 fel på bilen? på hur många mil?
Användarvisningsbild
av CarMan
haxpet skrev:När man är första ägare på en bil så borde man ju få låna bil gratis om det är så att den privata bilen är inne på någon garantiservice. Dock inte vanlig underhållsservice
du har rätt till dom grejor som står i det avtalet du skriver på. är du inte nöjd med det, så förhandlar du fram det innan/ eller köper bil nån annan stans.

o alla ni som inte vet det så har man alltid volvo asistans när man köper ny bil = gratis bergning & gratis hyrbil om bilen inte är körbar. en inte körbar bil kan vara en vindrutetorkare som inte fukar eller att säkerhetsbälte som inte funkar m.m.
men det är inte rn radio som inte spler CD, eller en söm i maksätet som sprukit.
av Uffe_74
CarMan skrev:
Uffe_74 skrev:
CarMan skrev:Har du garanti kan du lämna in bilen på valfri volvo verksta o får den laga d gratis.
det är ju inte verkstans fel att din bil har gåttt sönder....

vill du inte lämna n är den går sönder så behöver du inte.

förstod inte vad du var ute efter!
Problemet är att jag köpt en bil för runt 400 000. Då förväntar jag mig lite mera av bilen. Ngt fel här och där kan hända alla tillverkare men det känns som lite mkt på så kort tid. Självklart lag ar de bilen gratis och Bilia har tidigare visat mkt goodwill med tidigare bilar. Jag har inte påstått att det är verkstadens fel att bilen är trasig. De är mkt kompetenta och service minded. Men jag behöver bilen likväl och nu står jag snart utan igen...
fortfarande ingen invändning mot att det troligsvis bara har haft 2 fel på bilen? på hur många mil?
2 300 mil... Typ ny bil. Skamligt tycker jag. Nästa bil blir sannolikt inte en Volvo, tyvärr. Lexus verkar lovande... :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
Uffe_74 skrev:
CarMan skrev:
Uffe_74 skrev: Problemet är att jag köpt en bil för runt 400 000. Då förväntar jag mig lite mera av bilen. Ngt fel här och där kan hända alla tillverkare men det känns som lite mkt på så kort tid. Självklart lag ar de bilen gratis och Bilia har tidigare visat mkt goodwill med tidigare bilar. Jag har inte påstått att det är verkstadens fel att bilen är trasig. De är mkt kompetenta och service minded. Men jag behöver bilen likväl och nu står jag snart utan igen...
2 300 mil... Typ ny bil. Skamligt tycker jag. Nästa bil blir sannolikt inte en Volvo, tyvärr. Lexus verkar lovande... :roll:
vist vore det bästa om bilen höll 10 000 mil utan att gå sönder.
men att kalla 2 fel på 2300 mil för att bilen är trasig helatiden, tycker jag är fel ordval !

volvo själva är inte det minsta nöjda med det fel underlevrantören byggt in i deras hjul lager. & tyver hade du ett av desa hjul lager.

Volvo säger inte attt det är normalt att dessa lager går sönder så här fort & därmed är det ju inte fel på produkten i sig, bara för att en större serie hjul lager har ett fel (detta lager byts ju ut )

sen nu har du en backspegel som inte viker in sig korekt. deta är inget vanligt fel o nått har säkert gått söndet, så den komper säkert at bytas ut komplett.
du verkar ju desutom inte ha lagat detta fel önnu, så du kan ju bara ha varit inne en gång hitils & det är väll knappast helatiden? eller?
av Uffe_74
CarMan skrev:
Uffe_74 skrev:
CarMan skrev: fortfarande ingen invändning mot att det troligsvis bara har haft 2 fel på bilen? på hur många mil?
vist vore det bästa om bilen höll 10 000 mil utan att gå sönder.
men att kalla 2 fel på 2300 mil för att bilen är trasig helatiden, tycker jag är fel ordval !

volvo själva är inte det minsta nöjda med det fel underlevrantören byggt in i deras hjul lager. & tyver hade du ett av desa hjul lager.

Volvo säger inte attt det är normalt att dessa lager går sönder så här fort & därmed är det ju inte fel på produkten i sig, bara för att en större serie hjul lager har ett fel (detta lager byts ju ut )

sen nu har du en backspegel som inte viker in sig korekt. deta är inget vanligt fel o nått har säkert gått söndet, så den komper säkert at bytas ut komplett.
du verkar ju desutom inte ha lagat detta fel önnu, så du kan ju bara ha varit inne en gång hitils & det är väll knappast helatiden? eller?
Nja jag köpte bilen för drygt en månad sedan så jag skulle säga att två fel på så kort tid är oacceptabelt.
Användarvisningsbild
av volvos80
det finns lite lagar om detta fenomen.........

Rättigheter vid fel
Om det är fel på bilen har du rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller levererar en likvärdig felfri bil utan kostnad och inom skälig tid.
Vad som är skälig tid, det vill säga hur lång tid säljaren ska få på sig, måste bedömas från fall till fall. Avhjälpandet eller leveransen av en felfri bil får inte förorsaka dig som köpare väsentliga olägenheter. Du behöver exempelvis inte finna dig i att lämna in bilen för reparation av ett och samma fel mer än två gånger.

Detta kan du kräva
Om säljaren inte avhjälpt felet inom skälig tid och utan olägenheter för dig, eller levererat en likvärdig felfri bil, har du tre möjligheter:
avdrag på priset som motsvarar felet
ersättning för kostnader för att få bilen reparerad på en annan verkstad
häva köpet - om felet är av väsentlig betydelse för dig.
Dessutom kan du ha rätt till skadestånd för till exempel inkomstförlust som du orsakas på grund av felet. Läs mer om detta i avsnittet "skadestånd".

Bevisbörda
Om du har fått en garanti som täcker felet måste säljaren, om han vill gå fri från ansvar, visa att felet beror på dig.
Om du upptäcker felet inom sex månader från köpet ska felet räknas som ursprungligt. Om det har gått mer än sex månader sedan köpet, så är det du som har bevisbördan, det vill säga det är du som ska visa att bilen var felaktig när den levererades till dig.

Ny vara
För köp efter 1 juli 2002 finns det större möjlighet att vid fel kräva en ny vara (omleverans) i stället för att acceptera att felet avhjälps. Observera dock att när det gäller begagnade bilar är det ofta fråga om en hävning av köpet i kombination med ett nytt köp, det vill säga ingen omleverans i lagens mening.

vet ej hur länge du har haft bilen nu eller nått men detta finns att förhandla med.... jag har själv använt mig av detta...
Användarvisningsbild
av volvos80
Måste påpeka att detta gäller även om olika fel upptsår och du har inne bilen mer en 2 ggr för reparation! eller fler...
Solgardin bakdörrar

De som sitter i min XC90 är inbyggda i dö[…]

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland u[…]