Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Hur är det nu med förbrukningen. Den vi eventuellt kommer byta till nästa vecka är manuellt växlad men har AWD. Vilket gör mest för förbrukningen, AWD eller automat?
av Frosnam
Alexas skrev:Hur är det nu med förbrukningen. Den vi eventuellt kommer byta till nästa vecka är manuellt växlad men har AWD. Vilket gör mest för förbrukningen, AWD eller automat?
Jag har en XC70 2,5T manuell + AWD från 2006 och den snittar 1,2 l/milen. Åker nästan uteslutande bara korta sträckor till och från jobbet (en mil) och oftast bara i 100 km/h (förutom när man får fnatt och trycker plattan i mattan bara för att det är roligt...). Har haft bilen i ett halvår och har precis passerat 300 mil med den, så då gör det inte så mycket att den är lite törstig. Bilen har snart gått 11000 mil, är nyservad och har fått ny kamrem.
Använder oftast motorvärmare/kupévärmare, speciellt på jobbet, men jag märker ingen skillnad i förbrukning faktiskt, men det är ju skönt att slippa skrapa rutorna och sätta sig i en varm bil.
Dock så upplever jag att bilen levererar värme ganska snabbt från kallstart. Inte lika snabbt som den Saab 9-5 jag hade förut, där kom värmen skitsnabbt!

XC70 har förmodligen högre luftmotstånd och vikt mot en V70, men iaf - det är ingen bil som man åker på 0,7 l/milen med direkt, speciellt inte om man är lite gasglad!

Har själv planer på att skaffa BSR eller Autotech steg 1. Inte för att jag tycker att bilen egentligen behöver mer kraft, det funkar ändå och pinnar på ganska bra, men man får ju varva för att hästkrafterna ska dyka upp. Hade gärna sett lite mer bottendrag och det utlovas ju om man kikar på effektkurvorna hos trimföretagen. Sen så är det ju skönt att ha den där extrakraften när man vill göra en snabb omkörning.
De skriver att bensinförbrukningen går ned något vid lugn körning, men jag tror knappast att någon skaffar trim för att spara bränsle... blir nog väldigt lång återbetalningstid isf, haha!
Användarvisningsbild
av milktrucker
jag håller inte med om det du skriver frosnam.
V70 går att köra på 7,2 med manuell på landsväg om man kört lite mjukt och lugnt.
av Alexas
milktrucker skrev:jag håller inte med om det du skriver frosnam.
V70 går att köra på 7,2 med manuell på landsväg om man kört lite mjukt och lugnt.
Läser man på forumet finns det väldigt många olika förbrukningssifrror. Och jag tror som milktrucker säger att kör man eco-driving med en M-växlad V70 är jag övertygad om att det går att komma under litern. Men, jag är också helt medveten om att motorn inte är direkt bränslesnål. Det är en förhållandevis gammal motor med ganska mycket kraft. Jag har en bränslesnål D4a idag men det blir inte ekonomiskt försvarbart oavsett hur man vrider och vänder på det om man tar med värdeminskningen på en ny bil kontra en äldre. Särskilt om man tänkt skruva på den själv.
av Frosnam
milktrucker skrev:jag håller inte med om det du skriver frosnam.
Det är möjligt, men XC70 är större och tyngre. AWD bidrar väl säkert med nån deciliter extra.
Fast såna siffror som du nämner... ja då är det typ max 70 km/h på plan landsväg med ägg under gaspedalen.
Jag har iaf inte varit i närheten av 1,0 l/mil i snitt ens. Kollade nyss när jag var ute och åkte, låg i 110 km/h på helt plan väg och då pendlade förbrukningen runt 0,95-1,05. Känns som att det är lite för mycket. Ska kolla senare i olika hastigheter. Men XC70 är ju inte direkt strömlinjeformad. Vet inte om mina tre extraljus i fronten sabbar luftmotståndet ännu mer?

Men som sagt - kör man som jag 6-700 mil om året så spelar det ingen större roll! Vägrar att köra snålt bara för att spara nån hundring i månaden... ja, inte ens det blir det ju. Snittar kanske 50 mil i månaden. Säg att jag sparar en deciliter per mil, det blir 5 liter á 12:- = 60 spänn. Finns folk som röker upp den summan varje dag. Nu röker ju inte jag, så jag gasar på i stället! 8)
av Lövet
Min S40N T5 AWD Aut drog 1.35 liter milen blandat. Den största boven är automatlådan, gud vad den slirar bort effekt.
Användarvisningsbild
av frasse4
4700 mil körda 0,94 l/mil snitt med automat. Har aldrig tankat >1,20 l på 75+ tankningar. Bor i Sthlm och pendlat delvis genom stan. Har man lite motoröra och jobbar med automaten - jämn gas så den får chans till Lock-Up så går den att få ner under litern utan problem.
av Frosnam
Japp, då testade jag lite.
Vid 70 km/h så visade "aktuell förbrukning" 0,78 cirka.
Vid 90 km/h = 0,83-0,87
Vid 110 km/h = 0,95-1,10. (Hade inte riktigt plan väg här.)

Från 110 km/h och sedan gasen i botten på femman upp till 140 så sörplade den i sig 27,8 l/mil... haha!

Men, jag ger mig - under förutsättning att man åker lite längre sträckor och är försiktig på gasen och håller låg hastighet, ja då går det att åka ganska snålt, inget snack om det.
av Alexas
Provkörning gjord! Vilken motor! Underbar att köra :)

Nu till problemen:
Bilen knakar någonstans bakifrån från stötdämpare på stora gupp. Säljaren (som tidigare sålt Volvo) sa att en känd svaghet på de bilarna är krängningshämmarna/stagen. Han ska kontrollera det och självfallet byter han det.

Det andra är att ratten skakade en del i höga hastigheter. Då pratar vi 140. Bilen skakade inte men ratten gjorde. I normala hastigheter som 110 känns ingenting utan det är i höga som sagt. Vad kan det vara. Dåligt balanserade hjul?
av andersuw
Kan vara problem med hjulbalanseringen ja, annars vanligen drivknutar/drivaxlar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]