Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Folkan
Uppdatering. Flyttade bilen på uppfarten. Trött och slö på ettan vid dragläge. Växelspaken rör sig mot mig. När man släpper upp kopplingen helt så rycker/hugger det precis som om det slitar. När jag trycker ner kopplingen i botten ich lyfter foten så finns en fördröjning innan den kommer upp. Vid gaspådrag så uppkommer ett ljud som om något ligger på bromsarna som rullar helt fritt...mekaniskt malande ljud. Kan det vara vinkelväxeön som Gett sig och AWD är slut? Mycket olika symtom...

Sambon hade vid påfart dagen innan på motorväg upplevt att bilen var orkeslös. Hennes första reaktion var att hon helt enkelt råkat få i fel växel och tänkte inte mer på den saken. I efterhand så känner hon igen min beskrivning. Vi har på Volvos inrådan bestämt att bogsera bilen till Volvo på måndag då de tycker att bilen uppvisar massa olika symtom och fler saker kan paja. Dock verkar inget av detta utesluta urplock av låda eller kontroll av koppling... :???: Är väldigt fäst vid bilen. Kan de inte lösa en beggad låda så ser jag att det finns några erkänt duktiga firmor som renoverar lådor.
av Folkan
Bilen är undersökt. Går inte på alla cylindrar. Växelåda defekt. Inget oljespill/läckage. Kan vara allt möjligt. Djupare felsökning i veckan.

Inte en endast varning om motorfel. Borde inte en felande cylinder, givare mm ge en varningslampa? :o :( Fullservad bil, nya fästen till dämpare, lagad dieselvärmare, nya hjullager och däck runt och allt inom 3 månader och så händer detta. ??:-/

Jag skall nog helt enkelt skaffa en ny bil. :lol: :lol: Återkommer med slutrapport. Kan ju hjälpa någon annan framöver.
av Folkan
Ok då kommer en uppdatering.

Motorn UA.
Batteri- defekt
Växelåda - 1, 2 växel är defekt. 1:an växel skapar ett mekaniskt oljud. 2:an hoppar ur. 3,4,5 och 6 UA.
Misstänkt lager ras inne i lådan. De klyver inga lådor utan byter ut dem.

Man letar efter utbyteslåda, men det ser inte ljust ut. Då majoriteten av denna modell gjordes med automat. Invänta kostnadsförslag.

Någon som vet vart jag skall vända mig om jag på egen hand vill finna en låda som passar. Eller om detsluatr med att ingen låda går och finna och jag behöver lämna den till någon som renoverar lådan. Ny låda är ointressant då lådan och jobbet landar på 40-50 000 kr. En utbytes låda ligger ju på mellan 6-10 000 kr och jobbet ca 5000-8000 kr.
av sensonic
Jobbigt..

Tror detta är en firma som har gått rykte i skånska myllan. Ring och prata, om de inte har en utbyteslåda hemma går det säkert att skicka dit din och få den renoverad.

http://www.vxl.se

(Har inte varit där själv, men en bekant har fått lagat där och är nöjd. Lite blandat på nätet så du får nog bilda egen uppfattning. finns ju andra alternativ också om man söker såsom http://www.automatlådor.se )
av Folkan
sensonic skrev:Jobbigt..

Tror detta är en firma som har gått rykte i skånska myllan. Ring och prata, om de inte har en utbyteslåda hemma går det säkert att skicka dit din och få den renoverad.

http://www.vxl.se

(Har inte varit där själv, men en bekant har fått lagat där och är nöjd. Lite blandat på nätet så du får nog bilda egen uppfattning. finns ju andra alternativ också om man söker såsom http://www.automatlådor.se )
Tack, vet om hallsten med. Tror både vxl och hallsten skickar med 1 år garanti på sina lådarbeten. Tanken på att renovera lådan finns om inte verkstaden kan finna en beggad ok låda för priset vad det kostar att få en låda klyvd och renoverad.
Användarvisningsbild
av milktrucker
M66 med AWD finns inte i speciellt många bilar, det är bara D5 AWD samt R AWD som har den lådan.
Är artikelnumret detsamma ska det inte vara några problem
av Folkan
milktrucker skrev:M66 med AWD finns inte i speciellt många bilar, det är bara D5 AWD samt R AWD som har den lådan.
Är artikelnumret detsamma ska det inte vara några problem
Tack, verkar hittat en låda nu via firma. :)
Släcka felkod

Du behöver nog en anan läsare, typ iCars[…]

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]

Tänkte försöka mig på att g&o[…]

XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]