Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hemglass
CarMan skrev:
hemglass skrev:
CarMan skrev: Nä. du har ju ett fel i bilen som inte är lagat!
felet är intermitent, därför märker du bara symtomen ibland.

av säkerhets skäl så av aktiveras farthåller funktionen hela körcykeln, ävan om felet försvunnit
om felet är "intermitent" innebär det också att felet kan försvinna för gott för att aldrig uppkomma mer :roll:
Vad vill du ha för svar på den frågan?

i visa fal ja i andra fall nej. beror ju helt på vad det är som är felet
jag vill ha ett "ja" som svar :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av Bosa
CarMan skrev: Nä. du har ju ett fel i bilen som inte är lagat!
felet är intermitent, därför märker du bara symtomen ibland.

av säkerhets skäl så av aktiveras farthåller funktionen hela körcykeln, ävan om felet försvunnit
Ja det känns väl så iaf, nu har ju tyvärr nybilsgarantin gått ut men Antisladd serv erfordras fick jag även när det var garanti kvar så har jag tur kanske man kan få det utfört som ett garantijobb ändå.
av turbomart
Härom dagen på väg till jobbet så kopplas ej farthållaren in på mitt kommando. "Cruise" tänds inte i displayen. Skit åxå tänker jag och fäller ut högerfoten igen. På väg hem från jobbet funkar den igen. Samma sak händer mig några dagar senare. Inget meddelande i textdisplayen.

Jag vill gärna koppla ihop det med vädret, båda gångerna det hände var efter en fuktig kväll som övergått i frost på natten. Kan det vara möjligt?
Användarvisningsbild
av A80TD
turbomart skrev:Härom dagen på väg till jobbet så kopplas ej farthållaren in på mitt kommando. "Cruise" tänds inte i displayen. Skit åxå tänker jag och fäller ut högerfoten igen. På väg hem från jobbet funkar den igen. Samma sak händer mig några dagar senare. Inget meddelande i textdisplayen.

Jag vill gärna koppla ihop det med vädret, båda gångerna det hände var efter en fuktig kväll som övergått i frost på natten. Kan det vara möjligt?
Så gör min också. Är det kallare än någon minusgrad ute och bilen har stått över natten, då går det inte att få liv i farthållaren. Använder jag kupévämaren är det inga problem.
Användarvisningsbild
av Bosa
Bosa skrev:Fick inte igång farthållaren igår, första gången det spökar iofs. Cruise tändes aldrig i displayen, stannade och stängde av bilen och startade den igen sen gick det att slå igång farthållaren.

Har även fått fel angående antisladd serv erfordras ett par gånger trots att SAS-modulen(tror den heter så) är bytt och även Startspärr meddelande till följd av att det inte gick att starta bilen. Löstes dock efter att jag vridit tändningen av och på några gånger. Är det Windows ME i dessa bilar eller?
Idag är bilen inne för felsökning, dök upp en mekaniker från en annan Volvoverkstad idag så de ville ha in min bil. Snackade lite löst med dem nyss och de misstänker fukt i nån kabelhärva som i sin tur orsakar de olika felen. Stereon vet de inte vad det kan vara för fel på, skulle tydligen snackas med Göteborg angående garantiutbyte av stereon. Går inte det igenom har jag ju en Alpine-maskin från förra bilen att kasta i. :)

Fördelen är att jag nu får känna på hur en XC70 D5 -07 går iaf. :)
Användarvisningsbild
av Bosa
En felkod hittades, var felkod satt på bromsarna och var därför farthållaren inte fungerade. Orsaken till felkoden vet de inte men det gissas på fukt i kablage. Kabelstammarna i motorutrymmet ska bytas framöver iaf.
Användarvisningsbild
av Bosa
Bosa skrev:En felkod hittades, var felkod satt på bromsarna och var därför farthållaren inte fungerade. Orsaken till felkoden vet de inte men det gissas på fukt i kablage. Kabelstammarna i motorutrymmet ska bytas framöver iaf.
Vad tror ni erfarna mekar, är detta något som verkar stämma eller chansas det? Har inte sagts något om bromspedalsgivare så den verkar utesluten.

Är ju iofs inte bara farthållaren min spökar med utan antisladd serv erfordras och även nån gång startspärrmeddelande.
av netcliq
Hej!

Jag hade samma fel på min s60 -06. Farthållaren fungerarde bara ibland och det var oftast när det var varmt ute som det inte fungerade.

Jag hade inne bilen på verkstad 3 gånger. De bytte pedalgivare men det var fortfarande samma fel. De läste in ny programvara... fortfarande samma fel.. Men tredje gången så hittade de en liten tunn kabel som gick till pedalgivaren som var av, och det var det som var felet.

Vet inte om detta kan hjälpa dig, har inte läst igenom alla svar men det kanske ger något tips.
Användarvisningsbild
av CarMan
Bosa skrev:
Bosa skrev:En felkod hittades, var felkod satt på bromsarna och var därför farthållaren inte fungerade. Orsaken till felkoden vet de inte men det gissas på fukt i kablage. Kabelstammarna i motorutrymmet ska bytas framöver iaf.
Vad tror ni erfarna mekar, är detta något som verkar stämma eller chansas det? Har inte sagts något om bromspedalsgivare så den verkar utesluten.

Är ju iofs inte bara farthållaren min spökar med utan antisladd serv erfordras och även nån gång startspärrmeddelande.
du har ju inte skrivit vad det var för felkod. så jag tror ingenting
Användarvisningsbild
av _Rick_
testa att lyfta på broms/kopplingspedalen med foten och se om farthållaren går på.
230fk går snålt

En liten tanke jag har är om min turbo lä[…]

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]

Koppla in ström på matarkabel till star[…]

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så blir […]