Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
TerSve skrev:Det måste vara så att flamvakten går in och tar över bevakningen av lågan ca 20-30 sek efter att värmaren är uppstartad. Eftersom flamvakten ej fungerar enl felkod så slocknar lågan med ett litet flämtande. Eftersom flamvakten är bytt så blir det lite lurigare. Därför så byter jag den givare som sitter bredvid tempgivaren under plåtlocket. Jag byte den rätt av. Den kostar 200:-. Vad den givaren har för funktion vet jag ej. Jag tror att den samarbetar med flamvakten. Kanske fungerar den som en spegel, vad vet jag. Jag återkommer när den är bytt.
bredvid tempgivaren sitter en överhettningstermostat. den bryter allt 6 setter felkod. jag tror inte du har fel på den.
har du fel på tempgivaren kan den sätta felkod, men den kan också liga inomvärdena & bara lura värmaren att tempraturen är 80 grader = stopp av värmaren, men då ska du inte ha felkoden på flamvakten.

hur långtid tar det från att bränslepumpen startar tills att värmaren brummar?
är du helt säker på att värmaren brummar helt jämt utan svaj? även om den inte svajar itakt med bränsle pumpens tick.
är alla vingar hela på fläckt & "turbinen/bränsleskålen"
Användarvisningsbild
av CarMan
är flamvaknen rätt monterad?
av TerSve
Det kan ta upp till 2-3 st startförsök (Jag tror att det är 3 startförsök inom en cykel) innan värmaren brummar igång.

Ja den brummar utan svaj när den väl går 20-30 sek

Såg inga fel på fläkten.

Hur kan man montera flamvakten fel? Den sitter gummiupphängd. Kabeln är bytt ända till kontaktstycket.
Tack för ditt intresse CarMan
Användarvisningsbild
av CarMan
TerSve skrev:Det kan ta upp till 2-3 st startförsök (Jag tror att det är 3 startförsök inom en cykel) innan värmaren brummar igång.

Ja den brummar utan svaj när den väl går 20-30 sek

Såg inga fel på fläkten.

Hur kan man montera flamvakten fel? Den sitter gummiupphängd. Kabeln är bytt ända till kontaktstycket.
Tack för ditt intresse CarMan
det är svårt att montera flamvaknten fel :D

byt bränsla pump!
av agw
agw skrev:Har en orginal bensinvärmare som slutat fungera. Testade den för någon månad sedan och då fungerade direktstart och timerstart perfekt. Nu när jag verkligen behöver den startar den inte alls.
Försöker jag direktstarta den. Dvs gå från läge AV till PÅ skiftar den direkt tillbaka till AV. Timer fungerar naturligtvis inte heller men den köper inställningarna och informerar att timern är aktiv när jag riggat den.
Säkringar är hela, men jag misstänker att det kanske har med överhettningsskyddet att göra. Finns det ett sådant? Var sitter återställningen?

MVH
/AGW
Hade inne bilen på service idag och mecken hävdar att det inte fanns några felkoder alls. De funderade då på att byta flamvakten men lyckades inte få fram rätt flamvakt i tid så det blev ingen åtgärd alls...

Inga felkoder alls! Värmaren startar inte alls utan slår av direkt.
Vad tror ni?

/AGW
Användarvisningsbild
av CarMan
agw skrev:
agw skrev:Har en orginal bensinvärmare som slutat fungera. Testade den för någon månad sedan och då fungerade direktstart och timerstart perfekt. Nu när jag verkligen behöver den startar den inte alls.
Försöker jag direktstarta den. Dvs gå från läge AV till PÅ skiftar den direkt tillbaka till AV. Timer fungerar naturligtvis inte heller men den köper inställningarna och informerar att timern är aktiv när jag riggat den.
Säkringar är hela, men jag misstänker att det kanske har med överhettningsskyddet att göra. Finns det ett sådant? Var sitter återställningen?

MVH
/AGW
Hade inne bilen på service idag och mecken hävdar att det inte fanns några felkoder alls. De funderade då på att byta flamvakten men lyckades inte få fram rätt flamvakt i tid så det blev ingen åtgärd alls...

Inga felkoder alls! Värmaren startar inte alls utan slår av direkt.
Vad tror ni?

/AGW
den där värmaren är en äldre konstruktion & har inte så utbyggt diagnos system, så det är mycket möjligt att den inte ha ratt några felkoder.
men måste lysnga känna & kolla vad värmaren gör, samt mäta komponenterna manuelt.
av agw
Ok, nu försöker den starta igen efter ett besök hos Bilia. Har inte vågat låta den försöka någon längre stund ännu. Kanske ska byta flamsensorn innan den gjort för många startförsök.

/AGW
av m_swede
Well, jag fick efter test att överhettning skyddet gick in

Det gör att den går direkt från på til av..

Felet var inte att den hostade eller stannade det var en vattenpump som skall cirkulera allt vatten som värms upp, efter bytet som kostade 1700 kr på Bilia så kör den igen, glöm inte att man måste betala 1502 kr bara för att dem tittar på brännaren alltså 3202 kr
Användarvisningsbild
av CarMan
varför skulle du inte betala för att dom ska titta på värmaren? tror du dom jobbar gratis? gör du det?

Har alltså bytt motor i min Volvo 240 ifr&ar[…]

Om någon funderar på byta ut innerbely[…]

Stötdämpare bak

Har du någon länk till en sådan? […]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har en V60 T4 2012. Luktar bensin när motorn […]