Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

@Ugglan. Grund principen är samma nästan oavsett vad du köper. Man får det man betalar för. Så ditt Jula batteri föreslår jag att du byter ut mot din kompis batteri. Vintern står för dörren & du vill väl inte bli stående i snöslasket med en död bil!
av M52TU
Vojje skrev:kanske allra bäst att parallellkoppla batterierna och använda båda.
Då kan väl inget gå fel, eller? :lol:
Nja. Det är inte att rekommendera. Ska man parallellkoppla två bilbatterier bör dom vara identiska. Risken är annars att batteriet med lägre kapacitet bestämmer laddningsnivån. Går säkert att lösa med lite smart koppling, men det är nog knappast vad TS söker.
Användarvisningsbild
av Puman
Risken är annars att batteriet med lägre kapacitet bestämmer laddningsnivån.
Vid seriekoppling stämmer det, men om man parallellkopplar 2 eller flera batterier så år det faktiskt batteriet med största kapaciteten som bestämmer laddningsnivån.
Ugglas skrev:Då uppfattar jag det som att det bästa valet är att använda batteriet jag fick (85A) och ställa undan Jula-batteriet tillsvidare ?
Sämsta valet är att bara ställa undan batteriet. Det börjar sulfatera ganska omgående om det bara står och då har du garanterat ett batteri som inte tar laddning när du väl behöver det.
Har du en elektronisk laddare, typ CTEK, så koppla in den. När batteriet är fulladdat går laddaren automatiskt över på underhållsladdning och "motionerar" batteriet så det hela tiden har lite att göra. Då klarar det sig.

Klatschigt uttryckt: ett batteri är som en muskel - får det inte jobba så förtvinar det.

Med det sagt, jag skulle kört på batteriet du fick, givet att den bilen körts regelbundet och inte bara korta sträckor. :)
Ugglas skrev:Måtten är inga problem, det finns gott om plats och polerna sitter "rätt", men Nytt Jula-batteri vs. 2 år begagnat kvalitetsbatteri 85A ?
Alla dagar i veckan slå till på 85:an Ugglas

Jula batt kan du sätta som "stand by"
tummregel Bra saker är inte billiga, billiga saker är inte bra...

En grov men ack så sann regel. en annan är
"Less is Moore" så det ena utesluter inte det andra
Ps snabbtest ugglas.
Lyft på batt
Den som väger mest är best...
av Nicasl
Priset avgör inte alltid vad kvaliteten står :wink:
Köper NGK-Stift i England för 1/3:e del av priset dom kostar i Sverige :D
Finns bra och billiga batterier som väl konkurrerar mot dyra märkes batterier idag med.
Tycker Biltemas batterier står sej väl mot märkes batterierna idag.
Att dom inte håller i exvis låt säga 10år utan 7år spelar mindre roll då priset att köpa ett till Biltema batteri blir samma summa som ett av det dyra,då har man tjänat 4-5 år för samma pris ( om det nu är någon skillnad alls i livslängden vill säga? ).
HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]

TS har ju kört ett år,radera och spar c[…]

Snackade med min svåger som tydligen hadde s[…]

Låg ljusbild, halvljus

Nej, kom precis in efter att ha kikat i VIDA. &quo[…]