Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nåt universalfett, lär vara helt okritiskt. Jag kanske smorde min med vanligt vaselin, minns inte. Det var ju mer än 10 år sen :-D
av jlu
Tack, bra. Jag mätte givaren i yttersta läget där den kunde ge 5kohm, innersta 300 ohm. Enl VIDA ska den vara mellan 500 och 2500 ohm. Lödde dit en resistor parallellt (som nämnts i diverse trådar för att få den att ge värden inom sin specade range) så jag fick bättre värden och skulle montera ihop givaren, men lyckades knäcka keramet som kolbanan är printad på. FAN. Nu tänkte jag gå ut och koppla in en resistor på 2kohm och se om felkoden försvinner. Isåfall köper jag en ny givare. Får väl trösta mig med att "resistorfixen" troligen bara varit en temporär fix...

Har några fler felkoder på bilen, men lägger det som en separat tråd.
av jlu
Återkopplar till mitt eget svar, för de som hittar denna tråden i framtiden. Felkoden dök inte upp med ett fast motstånd så länge man stod stilla på tomgång, även om man trampade på kopplingen (hur det nu skulle kunna påverka nåt iom det är en fast resistor och ingen givare) men när man kört en sträcka så kom felkoden tillbaka. Jag antar att de tittar på hjul och motorhastighet och antar att om givaren inte ändrar värde när man uppenbarligen kör och växlar är också signalen felaktig. Dock vet jag inte om det går i VIDA/DICE att läsa ut mer än bara felkodsnr? Det brukar ju finnas mer info under en felkod som skulle kunna indikera varför den sätts. Det blir till att chansa och köpa en ny givare helt enkelt.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]