Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Tackar alla som bidrar med bilens förbrukning, intressant läsning & sprida skurar. Drygt en veka kvar tills långresan. Rapport kommer om förbrukningen. 8)
av Mobbe
Min XC70 D5 Aut 2006 med BSR-mappning drar ca 0,86-0,9 beroende på gasfoten och motorvägskörning. ( Dividerar själv antal tankade liter med sträcka enligt trippmätaren)
av Lajning
S60'n, automat.

Snitt på 10,7. Mestadels stadskörning, kallstart, korta sträckor. Landsväg/motorväg ligger den på strax över 0,7.
av DannePe
Min S60 R äter.....jupp den äter bensin frukost lunch o middag med diverse mellanmål :) men de får de vara värt.

Skulle förvisso vilja ha ett allvarligt samtal med den pajasen som gjorde originalmappningen, dellast vad är det?
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Mobbe skrev:Min XC70 D5 Aut 2006 med BSR-mappning drar ca 0,86-0,9 beroende på gasfoten och motorvägskörning. ( Dividerar själv antal tankade liter med sträcka enligt trippmätaren)

Intressant. Har en XC70 D5 my06 manuell. Med effektoptimering. Vilken vet jag inte, men säljaren sa att det var det, & den går ruskigt bra :lol: Men jag har lyckats få ner den till 0,74 senaste tankningen, då med dubbdäck. Nu testar jag lite för att se hur lite den kan dra. Men innan nyår så körde jag som vanligt, eller som jag brukar. Då låg förbrukningen på strax under litern. Men jag kör med släp ofta ibland & ibland dröjer det länge innan jag har släpet på igen. Men ska göra ett test detta året & se vad det blir när 2014 är slut :D
Användarvisningsbild
av milktrucker
nollställde och långkörde 100% landsväg, ca 15 mil. 0,71 vid 110+80 km/h. Dock låg ett ok på som byttes idag.
därefter 73-74 km/h låst på 6:e steget vid ca 1500 rpm så gick xc'n på 0,58.
körde 70-landsväg genom flera småorter med fartsänkningar och då gick bilen på 0,61 vilket är helt ok.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Jag sticker upp till Sthlm på Onsdag, På Torsdag åker jag från Arlanda till Luleå. Jag ska köra mycket där uppe också. Så räknar med 300 mil totalt. :lol: Ska bli kul att se vad bilen drar så länge på "motorväg" :shock:
av Mobbe
Gotlandsbästa skrev:
Mobbe skrev:Min XC70 D5 Aut 2006 med BSR-mappning drar ca 0,86-0,9 beroende på gasfoten och motorvägskörning. ( Dividerar själv antal tankade liter med sträcka enligt trippmätaren)

Intressant. Har en XC70 D5 my06 manuell. Med effektoptimering. Vilken vet jag inte, men säljaren sa att det var det, & den går ruskigt bra :lol: Men jag har lyckats få ner den till 0,74 senaste tankningen, då med dubbdäck. Nu testar jag lite för att se hur lite den kan dra. Men innan nyår så körde jag som vanligt, eller som jag brukar. Då låg förbrukningen på strax under litern. Men jag kör med släp ofta ibland & ibland dröjer det länge innan jag har släpet på igen. Men ska göra ett test detta året & se vad det blir när 2014 är slut :D
Mer intressant! Min display i läge medelförbrukning visar 0,75 liter/mil. Men som jag skrev tidigare , med egen division av tankade liter/körd sträcka hamnar jag på minst 0,86 Hur ser era jämförelser ut?
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Mobbe skrev:
Gotlandsbästa skrev:

Mer intressant! Min display i läge medelförbrukning visar 0,75 liter/mil. Men som jag skrev tidigare , med egen division av tankade liter/körd sträcka hamnar jag på minst 0,86 Hur ser era jämförelser ut?

Färddatorn visar inte snitt på en hel körsträcka, den visar väl snittförbrukningen för dem xx senaste körda kilometerna. (Någon med mer kunskap får rycka in) Men nu visar den 0,51 & då har jag kört dryg 40 mil sedan jag tankade, har kommit till ett streck innan halvtank på dieselmätaren. Men som sagt, jag kör jävligt lugnt nu :-) Plus att jag har Manuel, kan utan problem ligga kvar på sexan när det går ner till 50-60. Inte något jätte drag iväg sen, men vi har mest 80 på öjn så... :-(O)
Användarvisningsbild
av A80TD
Nä, nog räknar den sedan den senaste nollställningen. I alla fall på min bil. Det går bra att ta snittet över flera tankar eller ett år t.ex :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Stefans 968

Ville byta bultarna till bromsoksadaptern och det […]

Volvo car UX

hmmm :bored: Nu blev jag förvånad,[…]

Tack för snabbt svar! Gummibussningen vid &ou[…]

Hurra. Äntligen en som förstår att[…]