Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En sammanfattning behöver även innehålla en värdering av konstruktionen.

Detta är återigen ett bevis på billiga skitlösningar som används i bilar.
Gasspjällets funktion består av en motor som vrider gasspjället samt en lägesgivare som talar om för styrsystemet om läget på spjället.
Detta är här uppbyggt med en enkel potentiometer ungefär som en simpel volymkontroll på en radioapparat.

Alltså motorn får i uppgift att vrida gasspjället och potentiometern (lägesgivaren) talar om för styrsystemet vart det befinner sig.
Motorn vrider och lägesgivaren "talar om" för styrsystemet om hur långt man kommit och styrsystemet kan då fortsätta vrida spjället tills man kommit fram. osv.

Denna typ av potentiometer med kolbanor och släpkontakter kommer med tiden att bli slitna och få kontaktproblem.
Alla med erfarenhet av gamla radiopapparter vet att de brukar knastra när man vrider på volymkontrollen och beror kontaktproblem orsakade av slitage på kolbanan och oxid på kontakterna.
Detta är precis samma vad som händer med ett gasspjäll. Detta har Volvo kompenserat med nyare mjukvaror. Skillnaden på nya mjukvaror och gammal är att de är lite mer förlåtande till dett "knaster" (dålig kontakt) och man har förlängt tiden för kontakbortfall före man ger larm om problem i gasspjället. Programavaran "glömmer" alltså tillfälligt läget och räknar ut var det rimligen borde befinna sig och fortsätter.

Jämför med en bil du betraktar och som färdas på öppna områden och kommer plötsligt till en skogsdunge (då man inte ser bilen) och man kan då anta att den befinner sig ett stycke efter där man senast såg bilen.
Alltså någonstans bakom skogsdungen. Strax så kommer bilen fram på vägen igen (efter dungen) och observationen kan fortsätta. Alternativt så har man gjort det riktigt enkelt för sig och "skiter" fullständigt i var man befinner sig och helt enkelt glömmer läget för ett kort ögonblick.
Dett är så gasspjället med ny mjukvara kan hantera brister i kontakten, men problemet är fortfarande där, att kontakterna börjar missa exakta läget på gasspjället.

Denna skitlösning är vad man kan förvänta sig i barnens leksaker och skulle ALDRIG återfinnas på lägesgivare i t.ex. en bearbetningsmaskien utan där har man riktiga lösningar med lägesgivare som inte får kontaktproblem.
Jämför med en CNC styrd svarv eller en robot så finns här motorer som förflyttar enheterna och lägesgivare som talar om vart man befinner sig. Dessa använder inte kolbanor, möjligen så fanns sådant för 40 år sedan men inte numera eftersom detta inte fungerar riktigt bra.

Resultatet av dessa billiga skitlösningar går att läsa om i denna och andra trådar på forumet här.
Tackar återigen CarMan för hans fina analyser av gasspjället vilka med bilder visar hur gasspjället är uppbyggt.

Hoppas att ni förstod min sammanfattning, om inte kan jag givetvis förtydliga den.

mvh Roland
Ringhede skrev: Värdering...

mvh Roland
Tack för en mycket tydlig och enkel förklaring av spjällets funktion och bristen.

Mvh
Användarvisningsbild
av CarMan
jag vill bara lägga till att spjället har 2 lägesgivare, så spjället är inte så störnings känsligt som det låter i beskrivningen.

sen vill jag till lägga att det nya spjället (det med gul lapp) fortfarande har samma konstruktion, med kolbana o borst, även om det inte är samma borst. Detta spjäll funkar ju, så konstruktionen i sig är ju ingen skit konstruktion! dena typ av givare har man ju andvänt sen 80-talet på gas spjäll, även om spjällen då inte vreds av en motor.
Hej,

EDIT: Har fått veta att det är gasspjället som är kass :x . kostnad någonstans runt 10k... Vad är bäst, utbyteshus från atech eller nytt från volvo?

ursäkta om jag frågar frågor som redan besvarats någonstans i tråden... lite svårt att hitta skogen för alla träd här dock.

gäller gasspjällsproblematiken bara bilar utan turbo? jag har en v70 2.4T -00 (nya karossen) som börjat strula. den slår om till 9000 mil nu snart. lämnade in den för avläsning hos lokala mecken (som jag har förtroende för) och han sa att det antingen är lambdan eller gasspjället.

så nu till kärnfrågan. Ska jag kontakta bilia ang. gasspjället? går det på goodwill?
boken är stämplad hos märkesverkstad som den ska..

tack för svar.
Senast redigerad av 1 emil.wester, redigerad totalt 0 gånger.
av Per L
Bosse86

För länge sedan frågade du mig hur det gick med det krånglande gasspjället på morsans S60 -01.

Jag köpte ett begagnat gasspjäll med gul etikett på en bilskrot.
Den kom från en S80 -01 140 hk så jag chansade på att den befintliga mjukvaran i den även skulle fungera i morsans S60 -01 140 hk. Hittills verkar det gå bra.

Vad jag förstår efter att ha letat på nätet så är gasspjällen med gul etikett bara aningen bättre än dom dåliga med vit etikett så jag får nog sikta in mig på att byta igen. Då blir det nog den kontaktlösa varianten från http://www.atech2.com/

Vid kontakt med Atech visade det sig att dom då inte hade gasspjäll med just mitt artikelnummer i lager. Jag skulle behöva skicka ner mitt gasspjäll för ombyggnad vilket skulle bli för besvärligt. Dels skulle morsan bli utan bil under ombyggnaden och dels bor jag 30 mil från henne så det är ju inte säkert att jag kan vara där och montera dit gasspjället igen när det blir klart. Därav orsaken till att jag köpte ett begagnat på en bilskrot.

Per L
Jaha, då får jag också joina den här tråden. I helgen som gick åkte jag och några vänner ner till Kalmar (från Stockholm) och var där över en natt.
Kvällen innan resan passade jag på att göra rent luftfiltret (insatsfilter) med rengöringskittet jag köpt från BSR samt spraya på ny filterolja.
Hela resan ner gick hur bra som helst samt nästan hela vägen hem... plötsligt innan södertälje, så dör motorn när jag ska göra en fullgasaccerlation. Försökte snabbt och smidigt förflytta mig från vänsterfil till vägrenen. När vi väl stannat och konstaterar att motorlampa och lite annat lyser så går mina första tankar till gasspjället som man så många gånger fått läsa om. Tror även det stod något om att motorservice erfordras.
Bilen vägrar att starta om utan dör nästan direkt. Bilen bärgas till Bilia i Södertälje där de nu tittat på bilen och får fram felkoder på gasspjäll och LMM.
Jag har berättat innan de börja läsa av felkoder att den var chippad samt att jag gjort rent filtret och i och med det även lagt på filterolja. Nu har de lagt in originalprogramvaran och säger att jag måste byta gasspjället, kostnad 10300:- men de kunde dra av lite till ca 9800:- (efter jag frågat om de vill köpa in bilen :) )
Jag känner mig inte lika säker på att det är så (ok, pengarna talar), jag har ju aldrig haft problem tidigare utan detta hände helt plötsligt på en resa som jag dagen före sprutat på filterolja, vilket jag tror har trängt igenom och förstört LMM.
Jag har bett dem vänta med bytet tills jag tänkt över det hela, frågan är bara vad kan jag göra. Jag är knappast någon bilmek själv, den står långt hemifrån och det känns hopplöst...

Vad tror ni?

V70 T5 01
16100 mil
BSR steg1 (haft ca 1år)
Automat
Fullservad, dock ska 16000 servicen göras.

ABS-0075 Styrenhet Internt fel. Felkoden funnen med okänd status
ABS-0092 Kommunikation styrenhet. Felkoden funnen med okänd status
ABS-00B0 Fötrycksventil bromsförstärkare felaktig signal Felkoden funnen med okänd status
ABS-00B1 Pedaltryckssensor felaktig signal. Felkoden funnen med okänd status

CEM-6A01 Dörr olåst, vänster bak. För hög signal. Felkoden funnen aktiv
CEM-1D04 ECM, programvara felaktig signal. Felkoden funnen aktiv
CEM-6C46 Anten/ljusring Internt fel. Felkoden funnen aktiv
CEM-1A5F Kommunikation med ABS-styrenhet Signal saknas. Felkoden funnen inte aktiv

ECM-1300 Luftmassemätare - För lågt flöde. Felkoden funnen aktiv
ECM-510F Hastighetssignal - Signal saknas. Felkoden funnen aktiv
ECM-903F Spjälläge - Signal saknas. Felkoden funnen aktiv
ECM-982 Luftmassa - För låg nivå. Felkoden funnen aktiv

PDM-002C Spegelvärme för hög signal. Felkoden funnen aktiv
PDM-0025 Spegelmotor signal saknas. Felkoden funnen inte aktiv
fortsättningen från ovan....

Jaha...

Efter som jag inte visste annat så lät jag de byta gasspjället då de menade att de inte bara kunde byta lmm och få det att fungera. Nu visade det precis som jag hade påpekat till dem att de måste byta lmm då det fortfarande inte fungerar. Är det verkligen troligt att både gasspjället och lmm rasar samtidigt? Läs mitt inlägg ovan där jag utförligt berättat att jag precis oljat in filtret och därför trodde det var lmm, detta noterade hon på en lapp till verkstadsgubbarna. Har de gjort rätt eller har jag blivit blåst på 10000:-? Nu vill de nämligen ha ytterligare 2500:- för att byta lmm.

snart rullar jag ut bilen i första bästa dike....
Användarvisningsbild
av jimDK
Jag tror inte,isoleret set, att lite olja på LMM kan ge sådana problem.
Du har inte gjort 160.000km service som inneholler rengøring av vevhusvent,som jag minns? smuts i vevhusvent kan orsaka funktionsstörning af ETM,och det verkar precis som att spjäll inte fungerar, eftersom det blir mycket smutsigt av vevhusångorna. Jag hade också ECM1300 (trots nya LMM) men problemet har försvunnit efter rengøring (se ovan: Fri 08 May 2009, 21:16 ) och felkoder har inte framkommit sedan.
diagnostiska system har svårt att skilja mellan fel från LMM och ETM sedan beräkningar av luftflödet göras separat om dessa två och jämföras,om det finns en diskrepans da kan det bero på en eller båda av de två (LMM, ETM).
En mulighet i ditt fall:
kanske LMM har varit sjuk en lång tid, men da också ETM har blivit alltför smutsiga, så datorn inte längre kan kompensera för dålig luft beräkningar og felen ses tydligt, och så verkar det som om felet har uppstått plötsligt.
Förlåt min dåliga förklaring :roll:
Nu är det iaf bytt, han precis hämta bilen innan de stängde kl:17. 12064kr fattigare men det kommer man väl över, kanske...:) Då var det bara 16000mila servicen kvar :cry: . Det tråkiga är att bilen inte går bättre än innan den paja utan man lagt alla dessa pengar på att den ska fortsätta rulla.
Användarvisningsbild
av jimDK
Om du håller bilen och kör många miles ännu, så betala reparationen sig själv, eftersom gamla spjället kommer att ge upp förr eller senare.och det är en darn bra bil när det går bra :D
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen!

Problemet ser nu ut att vara löst, vad jag ha[…]

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har ing[…]