Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nerolf
Min bakrutetorkare har nu slutat att fungera. Den stannar strax innan ingången under spoilern (eller vad det nu kallas). Jag har tidigare haft en V70 -00, utan problem (och utan spoiler). Jag tror att problemet är en kombination av den löjliga spojlern och kopplingen till backväxeln. Jag har alltid fällt ut torkaren vid risk för isbildning, men vid körning sen fällt in den. Då har det hänt att den har fastnat mellan ruta och spoiler. Jag tror att problemen beror på att det är för litet utrymme mellan spoiler och bakruta eller att man låter torkaren frysa fast i viloläge, eftersom jag i tråden hört även den varianten.
Volvo är inte längre anpassad för vårt klimat. Nu har jag tagit bort torkaren och då drar motorn runt den tomma axeln. Vilka alternativ finns nu ? Är det ny motor som gäller eller finns det drev att köpa?
Användarvisningsbild
av uno83
Även min motor verkar ha gett upp. Jag har kollat (och bytt) säkringen, samt mätt på kontakten till motorn. Med tändningen i läge I och bakrutetorkaren på (konstant) så har jag 12V mellan vit och svart och växlande 0 och 12V mellan gul och svart. Så det verkar ju vara själva motorn.
Mekonomen har ju 25% rabatt i helgen, så om jag behöver köpa en ny så tänkte jag ta reda på det så snabbt som möjligt. Hur får man enklast av torkararmen utan att ha sönder något? Jag har tagit av plastkåpan och skruvat av muttern, men armen sitter ju som berget. Behövs någon typ av avdragare?
av ed
Någon med en V70n årsmodell 2006 som kan berätta åt vilket håll som viloläget är?

Sen undrar jag också om det är ett lagkrav/besiktningskrav på att ha en fungerande bakrute-torkare?
Användarvisningsbild
av Perc
Med tanke på att det finns bilar utan bakruta så förstår jag inte varför man skulle behöva ha torkare. :)
av ed
Få bort den förbannade torkararmen..någon pratade om en hylsa och sen klämma på den? Kan någon utveckla detta för en idiot?

Har tagit bort plastkåpan och muttern samt dragit ut det lilla spolarmunstycket i mitten av axeln. I en perfekt värld hade det gått att bara dra armen rakt ut (mot mig) och den lossnade? Ja?

Den sitter som JÄVLAR nu istället, dragit på rostspray men inget ännu..rädd att sabba gängorna på tappen. Tips och förslag?
Användarvisningsbild
av Perc
En liten utdragare. Sätt muttern tillbaks på axeln för att skydda den. Akta också så du inte trycker sönder röret för spolarvätskan. Det går att plocka bort i förväg, du tar bort kåpan över torkarmotorns växellåda så kommer röret med.
av ed
Ok..

dragit ut den lilla spolarvätskaspridare i mitten av axeln.
skruvit på muttern lite så att den skyddar axeln och man inte kan slå direkt på den.
lossat på motorns torx-skruvar baktill

ska jag nu bara kunna slå på muttern och axeln ger förhoppningsvis med sig och åker ut på "baksidan" inne bagageutrymmet?
var det kanske dumt att lossa på motorns torx-fästen? bättre att motorn är fastmonterad medan man slår ut axeln eller??
av johbra
ed skrev:Någon med en V70n årsmodell 2006 som kan berätta åt vilket håll som viloläget är?

Sen undrar jag också om det är ett lagkrav/besiktningskrav på att ha en fungerande bakrute-torkare?

Viloläget är åt höger är jag ganska säker på.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 26
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?