Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 58
Jag håller med om att stolarna i volvon slår det mesta,men i övrigt håller nya Avensis hög kvalitetskänsla.Den går mycket tyst och är helt skrammelbefriad,känslan i inredning går inte att jämföra med tidigare modell.Att Toyota skulle ha fler återkallningar än andra stärker väl bara det dom säger i reklamen att toyota tar tag i roten av problemet direkt istället för att bara byta grej efter grej,det är så en bilmodell blir fulländad tillslut.Jag kan bara som jämförelse ta min V70 jag köpte ny -02 som jag fick byta stötdämpare på ganska snart pga. ett jävla oljud,det blev ju bra sen men när jag sen bytte bil till en ny -05a så fick jag byta samma jävla dämpare efter lika många mil pga. samma oljud, så på 3 år har inte volvo fattat att man måste konstruera om skiten istället för att bara sätta dit samma grej,DET har däremot Toyota fattat,så jag vet inte vad som är premium i det läget men Volvo är det tamejfaan INTE!
Användarvisningsbild
av 58
matzen10 skrev:Mmm.., läste för ett tag sen i AMS (AutoMotor&Sport) att Toyota var ett av de märken som återkallades mest för att åtgärda brister. Ska leta på tidningen vid tillfälle så jag kan citera och vara mer utförlig med källhänvisning.
Men visst är kvaliteten god hos Toyota & Honda ändå. Men inte är den upplevda känslan Premium?! Jag har inte ägt någon Toyota men min morbror har haft märket sedan -77 och bytt var 3:e år; Corolla, Tercel, Camry. Ingen av modellerna har (enligt mig) haft väl anpassade inredningsdetaljer (en hel del gnek från plastbitarna) eller gett en härlig känsla i växellänkaget. För att inte tala om den symaskinssurrande motorn. Men det har varit väldigt sällan som bilen har strejkat.. Och bensinräkningen blir inte stor.
Möjligen är Avensis en mer Premiumbil? Har inte kört någon sådan själv men berätta gärna ni som vet.

---> Matz
Jag kan bara säga att den modell av Avensis som kom -03 har rosats av motorjournalister världen över just för sin genomgående kvalite,prova gärna en själv,det hade inte jag heller gjort, men det slutade med att jag inte kunde låta bli att köpa en!
Användarvisningsbild
av camaro69
Välkommen till vårt nya forum:

Just nu diskuterar vi Toyotas förträfflighet.

Suck.
Användarvisningsbild
av 58
Förlåt! Jag visste inte att ämnet var så känsligt,lessen om jag sårade nån... :wink: :lol:
Användarvisningsbild
av Jensen
Självklart så måste man berömma Toyota för att dom säljer nästan mest bilar i världen och samtidigt lyckas hålla så pass hög kvalitet som dom gör.
Däremot så undrar jag om vissa är lite koko som tror att man från Volvos sida bara sitter och inte försöker göra nånting för att hela tiden förbättra kvaliten.
Jag tror inte att någon på hela forumet vet hur hårt man jobbar för att nå upp till "Premium" med allt vad det innebär.
Glöm inte att Volvo i Sverige har ca 20-25% andel av samtliga bilar som rullar i landet, tyvärr så är många ggr gnället på forumet inte riktigt korrekt då man säkert glömmer hur många nöjda kunder det finns som rullar runt i sina Volvos.
Sen så är det lätt när man har problem med bilen att man skriver och spyr galla över märket, och som vissa t.o.m byter till ett annat märke.
Men glöm då inte att besöka i ditt fall Mojja, NordicAudi för att där läsa om alla problem som Audi ägarna är drabbade av, gräset är som nån skrev tidigare inte grönare på andra sidan.
Måndagsex förekommer hos alla märken, t.o.m hos Toyota.
av haxpet
Är det inte någon som sett "Uppdrag Granskning" där Toyota fuskade med testerna i Euroncap. Och dom sålde även en bil där airbaggen inte löste ut tillräkligt fort och kunde bli en dödsfälla vid en krock, och kunden skulle inte få det åtgärdat eller byta ut bilen. Så det där med gräset stämmer nog, alla märken har problem coh måndagsexemplar, även Toyota.

Själv är jag nöjd men min Volvo, och jag var även mycket nöjd med gamla Volvo.
av mojja
haxpet skrev:Är det inte någon som sett "Uppdrag Granskning" där Toyota fuskade med testerna i Euroncap. Och dom sålde även en bil där airbaggen inte löste ut tillräkligt fort och kunde bli en dödsfälla vid en krock, och kunden skulle inte få det åtgärdat eller byta ut bilen. Så det där med gräset stämmer nog, alla märken har problem coh måndagsexemplar, även Toyota.

Själv är jag nöjd men min Volvo, och jag var även mycket nöjd med gamla Volvo.

Är det ingen som settt bilderna i aftonbladet där volvo ägare får fly med sambo ur bilen för att den tagit eld?? o då e det en 07a vi pratar om?

Alla bila har riktiga extreme fall..

m.v.h mojja
av haxpet
Aftonbladet gjorde ju en undersökning om det där och dom kom ju fram till att Volvo brinner inte oftare än andra bilar. Men eftersom av femte bil i Sverige är en Volvo så är ju sanolikheten att en Volvo börjar brinna mycket stor. Och Volvo har inte fuskat med säkerheten för att försöka få 5 stjärnor i Euroncap, det har många andra märken gjort.
av mojja
haxpet skrev:Aftonbladet gjorde ju en undersökning om det där och dom kom ju fram till att Volvo brinner inte oftare än andra bilar. Men eftersom av femte bil i Sverige är en Volvo så är ju sanolikheten att en Volvo börjar brinna mycket stor. Och Volvo har inte fuskat med säkerheten för att försöka få 5 stjärnor i Euroncap, det har många andra märken gjort.

Jag sa inte att dom brinner oftare bara att alla bilar har sina skräckexempel..

Vill du ha ett till skräckexempel?? Säger bara airbags som utlöses av lite statisk elektricitet..

m.v.h mojja
Användarvisningsbild
av camaro69
Är det någon som är felfri?

Bilen görs av människor, och används av människor.

:roll:
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
Solgardin bakdörrar

De som sitter i min XC90 är inbyggda i dö[…]

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER