- tis 12 maj 2020, 12:26
MickeM skrev:Ok! Men jag har ingen rekommendation!? Det ser ut som att det suttit en klisterlapp om det fram på kylarhållaren men den är oläslig efter alla år..vipera skrev: ↑mån 11 maj 2020, 16:58 Tjena!Du har väl en rekommendation för motorn i fråga. Håll dig till den.
Vilken motorolja är absolut bäst att hälla i min v70 2001 140hk d5252t? Bilen har gått 28000 mil och jag tycker mycket om bilen så vill byta till olja som är mest optimal för motorn.
Då jag inte haft bilen så länge har jag ingen aning om vad det är för olja i, kan det vara bäst att ta en delsyntet med tanke på osäkerheten och antalet mil motorn gjort (istället för helsyntet)?
Jättetacksam för tips![]()
Delsyntet finns väl knappast någon anledning till. Det florerar lite halvmyter om att helsyntet kan lösa upp skit. Men grundfelet är ju bristande service i så fall, och det sker isf oavsett hel eller delsyntet.
Vilken firma som säljer oljan, eller har tappat upp den på dunken kvittar.
Så är det. Resten är snobberi.
Men motorolja är en religion för många, så ska du promt ha märkesolja finns den att beställa från nätet. Den ger väl lite imponeringsfaktor när du berättar för polarna, och inte dom tveksamma blickarna du kanske får om du säger ordet "Biltema".
Men, motorn kunde inte bry sig mindre....
- By 20FJan