Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Jag gillar utvecklingen med att AC-mekande och kunskapen kring densamma blir mer och mer allmänt.

Jag säljer själv reservdelar och för bara ca tio år sen var det ingen av våra kundverkstäder som hade AC-service. Det var nåt som fanns på nya dyra bilar, och då det gick sönder var det ingen som orkade bry sig om att laga det för det drar ju bränsle och "behövs ändå inte här i vårt klimat" :)

Nu har AC varit standardutrustning (eller självklart tillval) så pass länge så vanliga byasmedjor har kunskap och utrustning för att felsöka och laga. Vi säljer reservdelar och gas hela tiden och det är inte heller särskilt dyrt längre. Och det hjälper ju förstås också att det inte längre ses som onödigt lyx utan som ett krav. Går det sönder så lagar man.

Få se om t.ex automatlåde-knowhown nånsin blir lika utbredd. Som det är nu finns det ju ett fåtal "automatlådegubbar" som kan sin sak. Vanliga verkstäder vill bara montera nya eller begagnade lådor och skitdyrt är det. I USA kan man ju få en ny låda i sin Cheva medan man väntar. :)
av AutoCool
:-~
Senast redigerad av 2 AutoCool, redigerad totalt 0 gång.
av kamilenski
AutoCool

Tusen tack!
av kamilenski
AutoCool

Får passa på o ställa en fråga. :-)

Vad är det som styr expansionventilen? Är det elektriskt signal? Eller något annat?
Hur vet den den ska öppna/stänga?

Är det ok att smörja o-ringarna med vanlig maskinfett? Eller ska det vara någon olja?
av AutoCool
av kamilenski
AutoCool. Tack igen!

////////////////////////////////////

Vi får se hur det slutar. En sak är dock klar. Att Vojje var bland de första som gissade på expansionsventilen.

Hoppas vi får svar på måndag :)
av DaXX
Tack för mycket nyttig och lärorik information.

Har själv haft problem med Ac'n sedan jag köpte T6:an för 5 år sedan och har ställt frågan om varför Ac'n kyler dåligt och pyser/bubblar
med jämna mellanrum. Eftersom det talades om läckage båda gångerna så har jag vid två tillfällen felsökt, provtryckt och fått svaret
att det inte är lönt att lägga pengar på reparation eftersom det inte finns någon läcka, eller så är det såpass litet att det är meningslöst.

Senaste gången jag fyllde på var två år sedan, och då gick det i så lite gas att han inte ens tog betalt för det. Men han hänvisade snabbt
till att expansionsventilen kanske spökar när jag beskrev pysandet/bubblandet. Fungerade fint i några månader och sedan kom
pysandet/bubblandet tillbaka. Men trots detta så har det kylt på ganska bra fram tills för några veckor sen när värmen kom på riktigt.

Efter att ha läst runt i denna tråd så känns det ganska troligt att expansionsventilen är lite trött. Och med lite vänlighet ber jag att få
låna tråden lite :)

För några månader sedan var jag på skroten och fick då tag i en expansionsventil från en bil med låga mil. Frågan är, bör jag använda denna
eller ska jag införskaffa en ny istället?

Lika bra att få den utbytt och jag vill ogärna dyka upp på en ac firma med en begagnad expansionsventil om det nu inte skulle duga...
av AutoCool
av DaXX
AutoCool skrev:Jag är kund och "permanent inloggade" på avantia, kanske ser andra priser än ni ser.. Men kolla avantia.com och artikelnummer till din S80 är 22-1176. Eller sök med regnummret så ser du även alla oringar som behövs.

Du kan testa expansionsventilen genom att värma upp/kyla ner "hatten" på den och se om den öppnar/stängar. Men eftersom det är en del jobb att byta expansionsventilen så skulle JAG (dvs om jag var dig) satsa på en ny. Det skulle kosta mycket mer att byta ut den om den visar sig vara trasigt.

Ett "pysande ljud" är normalt om ACn har varit på och du säng av motorn, trycket är fortfarande högre på ena sida av expansionsventilen och trycket vill bli jämt. Du hör nästan aldrig ljudet med motorn på pga motorljudet.

Om det låter som ett "stötvis ojämt" (dvs låter som den spottar) pysande ljud då kan det betyda att expansionsventilen är trasigt elle att det finns för lite köldmedium i systemet. Kondensorn ska kunna kondensera, det krävs att det finns tillräckligt köldmedium och bra luftflöde genom kondensorn.

Tack för ditt svar

Lika bra att införskaffa en ny istället. Visste inte vad en ny kostade, men sidan du delade med dig utav visar att det inte alls är så blodigt. Ingen idé att
chansa.

Det pysande ljudet hördes aldrig direkt efter påfyllning, men stegvis började det komma tillbaka och allt eftersom månaderna gick så ökade även det
pysande ljudet, men kylan kom fortfarande. Nu pyser/bubblar det konstant när knappen är intryckt och när det var varmt senast så kom det varm luft på passagerarsidan samt ljummet på förarsidan (med full kyla på båda vreden). Kompressorn startar så den fungerar iaf...

Som du sa, båda alternativen verkar troliga. För lite köldmedium och/eller trasig expansionsventil. Får se vad som sägs när det är dags att fixa.

Än en gång, tack för dina tips
av AutoCool
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg