Kan bara tillägga att "min" personliga tekniker (HP Bil AB i Köping), funkar just som det var tänkt. Att gå igenom serviceprotokoll med kunden verkar självklart. Att ringa under pågående arbete och fråga om andra saker som upptäckts när bilen står på lyften; om jag vill ha det gjort nu alltså, samt en prisuppgift på det arbetet. Att, i samband med överlämnandet, påtala begynnande brister/fel som kommer behöva tillsyn/åtgärd längre framöver.
Men visst tror jag att det kan vara precis tvärtom oxå! Om jag skulle upptäcka brister, även små, skulle jag ta mig en rejäl funderare på om den firman ska få ha ansvaret för min bil och säkerhet framöver. Förhoppningsvis har man valt serviceställe efter rekommendation från någon bekant eller känner någon inom firman som gör att man känner förtroende/trygghet för företaget och dess anställda.
Jag anlitar även en mindre verkstad i närheten där jag bor för att göra enklare översyner av bromsar, oljebyten, hjulskiften o.dyl. för att slippa restiden till "min" märkesverkstad. Det är ungefär samma fina service där som på märkesverkstaden men till en billigare penning. Så jag antar att jag haft tur på servicefronten.. Och jag kan tillägga att jag inte är speciellt kunnig/intresserad av mekjobb och därför inte kan kolla så värst många detaljer, om de är gjorda eller inte. Men däremot det jag kan kolla, har alltid varit gjort samt att jag, då och då, låter grannen (händig finne) titta på det som jag inte fattar och kan avgöra åt mig. Och det har aldrig klickat.
En annan sak kan nog vara att låta magkänslan avgöra huruvida man ska/kan ha förtroende för en servicetekniker. Så funkar det för mig iaf.
Man kanske kan ställa lämpliga frågor för att se hur responsen blir från teknikern? På det sättet låter man initierad och intresserad av sin bil.
Någon som har mera råd om hur man kan, med minimal egen kunskap, ändå låta verkstaden förstå att det är min guldklimp ni sköter om?!
M V H
---< Matz