Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zenobia
CarMan skrev:vad kostar det att bli av med spillolja? vad kostar det nån som har lite gissningar?
Eftersom jag har en post på mitt kvitto som berör "omhändertagande av gammal olja" så antar jag att dom redan har det utgiften fixad.
Kan bara tillägga att "min" personliga tekniker (HP Bil AB i Köping), funkar just som det var tänkt. Att gå igenom serviceprotokoll med kunden verkar självklart. Att ringa under pågående arbete och fråga om andra saker som upptäckts när bilen står på lyften; om jag vill ha det gjort nu alltså, samt en prisuppgift på det arbetet. Att, i samband med överlämnandet, påtala begynnande brister/fel som kommer behöva tillsyn/åtgärd längre framöver.
Men visst tror jag att det kan vara precis tvärtom oxå! Om jag skulle upptäcka brister, även små, skulle jag ta mig en rejäl funderare på om den firman ska få ha ansvaret för min bil och säkerhet framöver. Förhoppningsvis har man valt serviceställe efter rekommendation från någon bekant eller känner någon inom firman som gör att man känner förtroende/trygghet för företaget och dess anställda.
Jag anlitar även en mindre verkstad i närheten där jag bor för att göra enklare översyner av bromsar, oljebyten, hjulskiften o.dyl. för att slippa restiden till "min" märkesverkstad. Det är ungefär samma fina service där som på märkesverkstaden men till en billigare penning. Så jag antar att jag haft tur på servicefronten.. Och jag kan tillägga att jag inte är speciellt kunnig/intresserad av mekjobb och därför inte kan kolla så värst många detaljer, om de är gjorda eller inte. Men däremot det jag kan kolla, har alltid varit gjort samt att jag, då och då, låter grannen (händig finne) titta på det som jag inte fattar och kan avgöra åt mig. Och det har aldrig klickat.
En annan sak kan nog vara att låta magkänslan avgöra huruvida man ska/kan ha förtroende för en servicetekniker. Så funkar det för mig iaf.
Man kanske kan ställa lämpliga frågor för att se hur responsen blir från teknikern? På det sättet låter man initierad och intresserad av sin bil.
Någon som har mera råd om hur man kan, med minimal egen kunskap, ändå låta verkstaden förstå att det är min guldklimp ni sköter om?!

M V H
---< Matz
av matzen10
Men hur som helst blir nog gemene man förbannad på att det kan hända det som hänt zenobia m.fl.!
Bilen är så mycket mer än ett transportmedel från A till B; ett vårdnadsprojekt (fel ord, men ni fattar :???: ), ett medel för att tryggt och säkert ta sig mellan arbete, på semestrar, med barn till aktiviteter m.m.m.m...
Man ska inte ens behöva fundera på om det man betalar för blir gjort eller inte! Det är en fråga om heder till/inom en hel yrkeskår som kan bli/är ifrågasatt.
Om jag vore som du, zenobia, skulle jag byta serviceställe även om det betydde att stämpel i boken från mäskesverkstaden inte blir möjligt. Å andra sidan tror jag du är lyckligt lottad som bor i GBG med många verkstäder att välja på. Hur som helst, lycka till med de kommande servicarna!

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av 58
CarMan skrev:vad koster en saxlyft med körbanor & glidplattor, samt infäld saxlyft för hissning av hela bilen?

vad kostar en fyrgasmätare?
vad kostar en fyrhjulsaparat med den senaste teckniken?
vad kostar en vida lapptop utan program o abonemang?
vad kostar det att bli av med spillolja? vad kostar det att bil av med batterier/ därck/ palst/järn, eller ororterade soppor?
vad kostar abonemanget för varje andvändare av Tactis, TIE, Vida, office m.m.
vad kan verkstadsförsäkringan ligga på? gissar at de ialla fal är dyrare än att försäkra en taxi

eller vad kan det kosta att värma upp verkstan, då dörrarna öppnas stup i ett o släpper ut värmen?
nån som har lite gissningar?
Mycket av dessa grejor är väl en sak man investerar i en gång och inte måste läggas som ett påslag för varje timme som debiteras,vad det gäller försäkringar så är det ju ganska svårt att jämföra en verkstadsförsäkring med en taxiförsäkring eftersom en verkstadsförsäkring innefattar så mycket annat,(alla kundbilar tex.)men jag är nog rätt säker på att om man ser till hur mycket dom olika försäkringarna täcker så är min dyrare iallafall.Naturligtvis måste man hämta in alla investeringar nånstans men som någon sa så är ju tex en del av hanteringen av restprodukter något som tillochmed är specat på räkningen som en kostnad utöver själva arbetet.
av matzen10
58 skrev:
CarMan skrev:vad koster en saxlyft med körbanor & glidplattor, samt infäld saxlyft för hissning av hela bilen?

vad kostar det att bli av med spillolja? vad kostar det att bil av med batterier/ därck/ palst/järn, eller ororterade soppor?
vad kan verkstadsförsäkringan ligga på? gissar at de ialla fal är dyrare än att försäkra en taxi

eller vad kan det kosta att värma upp verkstan, då dörrarna öppnas stup i ett o släpper ut värmen?
Mycket av dessa grejor är väl en sak man investerar i en gång och inte måste läggas som ett påslag för varje timme som debiteras,vad det gäller försäkringar så är det ju ganska svårt att jämföra en verkstadsförsäkring med en taxiförsäkring eftersom en verkstadsförsäkring innefattar så mycket annat,(alla kundbilar tex.)men jag är nog rätt säker på att om man ser till hur mycket dom olika försäkringarna täcker så är min dyrare iallafall.Naturligtvis måste man hämta in alla investeringar nånstans men som någon sa så är ju tex en del av hanteringen av restprodukter något som tillochmed är specat på räkningen som en kostnad utöver själva arbetet.
Men är det inte skit samma vad en verkstad har för omkostnader eller önskar ha för vinstmarginal, i denna fråga?!? Det är ju värdet av vad man betalar som är det viktiga!
T.ex: Om två verkstäder har olika pris på samma jobb; vad är det som säger att man ska välja den billigare? Den dyrare har kanske en servicenivå/organisation/kontinuerligt utbildad personal, som gör att "merkostnaden" inte känns som en förlust?!
Visst är det en poäng i det resonemanget?
p.s. en saxlyft kostar 40`+ moms d.s.
---> Matz
Användarvisningsbild
av ufriman
Ang Spolarvätskan som saknades, kommenterades i början av detta inlägg , Jag frågade (vår bilansvarig) hur det har gått med våra avdelningsbilar och detta. Då sa han att det brukar ligga en 2,5 liters dunke i bagagen efter servicen. Okay vi som jobbar på Volvo servar våra bilar på Volvo Bil (endast för Volvo anst o tjänstebilar inom volvo) men där har jag aldrig hört att det har slarvats med servicen, och då har jag jobbat i företaget i 20 år.

Oftast när det har varit något fel på en reparation/ej utfört till belåtenhet så handlar det om missförstånd eller svårtolkade förklaringar av oss ägare att reparera.

En Verkstadsmekaniker/tekniker skall ju också vara psykolog, läkare, tankeläsare, spåman, ekonom, datatekniker, ordningsman, städerska, och tillråga på allt så skall han ha socialkompitens och vara trevlig.
HUR FÅR VI SÅDANA TEKNIKER????
Kanske du CARMAN vet...
av Noodles
Ska jag betala för den ev. värmeförlust det blir inne på en Volvoverkstad när min bil körs in/ut i hallen så ska jag väl för H_LVETE kunna känna mig säker på att allt de tagit betalt för i samband med en service är korrekt utfört?? :roll:

Jag är förövrigt nöjd med den service/bemötande jag hitills fått hos min lokala Volvohandlare/verkstad. :)
Användarvisningsbild
av VS60
58 skrev: Mycket av dessa grejor är väl en sak man investerar i en gång och inte måste läggas som ett påslag för varje timme som debiteras,vad det gäller försäkringar så är det ju ganska svårt att jämföra en verkstadsförsäkring med en taxiförsäkring eftersom en verkstadsförsäkring innefattar så mycket annat,(alla kundbilar tex.)men jag är nog rätt säker på att om man ser till hur mycket dom olika försäkringarna täcker så är min dyrare iallafall.Naturligtvis måste man hämta in alla investeringar nånstans men som någon sa så är ju tex en del av hanteringen av restprodukter något som tillochmed är specat på räkningen som en kostnad utöver själva arbetet.
Ja vist, en gång men alla dessa grejer har tendens att gå sönder, och reparationerna för dessa grejer inte så biliga ska jag säga, oavsett om man hyr dessa prylar.
Halvklart dem tjänar pengar betydlig mera, än vad allt detta kostar annars verksamheten skulle inte fungera. Ska man serva bilen på bilia som tar 6000kr eller på Solna Mekaniker som tar mindre än halva för detta är stor skillnad, för många Volvo ägare, men då vill ha man prima för pengar utan fusk, och slaveri. På vissa ställe fungerar det hur bra som helst, på andra går åt skogen. Ingenting är perfekt i detta världen, om jag lämnar bilen på service eller reparation och upptäcker fel eller fusk efteråt ringer jag eller åker personligen och påpekar felet, vill dem inte erkänna felet, hej då, aldrig åker till samma ställe mer, en missnöjd kund blir 10, rykter sprider sig snabbt. Men aldrig hade hänt mig, man kommer överens ganska bra.

Volvo S 60 – 02 170 HK / AUT
av boeder

och, vad menar du?, det handlar om att verkstaden skall utföra det arbete de tar betalt för som skall täcka dina punkter samt vara "rädd" om annnas egendom och inte bara se det som ett transportmedel som andra betalat för, om du resonerar så kan jag ju vända på det, skulle verkstaden ha något att göra om inte jag & andra köpte ut Volvobilar och vad kostar inte bilarna för meneman, skall jag börja speca
bil - vägskatt - däck - service kostnader - och spolarvätska, bilförsäkring, etc.. jag försår att de måste ta betalt för sitt arbete men då måste de gör de åtgärder som de tar på sig att utföra enligt vad de lovat kunden. Jag förstår också att varje företag har till uppgift att bära sig själv och till viss del göra en vinst på sin affärsidé. Och som de flesta företag finns det oftast många delar som man kan effektivisera och därmed minska kostnaderna (hitta andra lösningar t ex.) Men att inte utföra arbetet på ett sådant sätt att kunden blir nöjd och tillfredsställd och samtidigt ta betalt för det är ingen bra lösning, sen tror jag att valet av medarbetare på verkstäderna är grymt viktigt för att saker & ting blir som företaget vill. Ni som har sett filmen FISH där deras 3 åtagande Comm-it (Åtagande) - Be-it (Engagemang) Coach-it (Ta coaching) gäller i företaget som säljer fisk i mängder till nöjda kunder, och har du nöjda kunder återkommer de & sprider informationen till bekanta & nära. Jag tror att lösningen för många problem är att det satsas för lite på medarbetaren & det finns för lite utrymme till eget ansvar.
av zenobia
boeder skrev:Ni som har sett filmen FISH där deras 3 åtagande Comm-it (Åtagande) - Be-it (Engagemang) Coach-it (Ta coaching) gäller i företaget som säljer fisk i mängder till nöjda kunder, och har du nöjda kunder återkommer de & sprider informationen till bekanta & nära. Jag tror att lösningen för många problem är att det satsas för lite på medarbetaren & det finns för lite utrymme till eget ansvar.
Jag har sett en film om "den knäppa fiskaffären" som gjorde det till en "grej" att sälja fisk. Alla kan sälja fisk var väl budskapet, vissa kan dessutom sälja fisk "roligare" än andra så att kunderna kommer tillbaka.

Har ni inte sett filmen så försök leta upp den någonstans. Den är både sevärd och tänkvärd.

Deras hemsida.... LÄNK
Lite om filmen.... LÄNK med en liten videosnutt.
Beställningssida...LÄNK
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 54

Vi har 95oktan/E10 i tanken i våran XC60 T6[…]

Utslagsbegränsare

Tjena gott folk! En fråga bara till det goda[…]

Instabil styrning (XC70 -16)