Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eddar
Er ofte akselen UT som går tørr og går fast, (og kanskje ruster). Det er ingen smøremulighet der.
Jeg fikset min, men har kjøpt en i reserve . .
Användarvisningsbild
av Perc
Nu ikväll funkade den bra då det regnade och var blött och halt på rutan. Om det är lite torrare så stannar den på mitten, trots att det som sagt går lätt att röra den av och an den centimeter som växellådan glappar.

Jag tänkte ändå försöka ta isär, putsa och försöka smörja så gott det går. Jag vet inte hur jag ska bära mig åt för att få isär den utan att ha sönder något.
av kamilenski
Man lyfter upp plasten vid axeln. Där i mitten där torkararmen sitter fast. Skruvar ut muttern. Sen får du lirka ut själva armen.Smörj först med Wd40? Det brukar sitta fast. Själv använder jag 2 stora skruvmejslar. Och tvingar ut den från båda sidor med lagom kraft. Jucka lite.
Resten från insidan. Bort med klädseln o sen har du 3eller 4 tror jag skruvar. Då torkararmen är borta, är det bara att dra ut den.
Användarvisningsbild
av Perc
kamilenski skrev:Man lyfter upp plasten vid axeln. Där i mitten där torkararmen sitter fast. Skruvar ut muttern. Sen får du lirka ut själva armen.Smörj först med Wd40? Det brukar sitta fast. Själv använder jag 2 stora skruvmejslar. Och tvingar ut den från båda sidor med lagom kraft. Jucka lite.
Resten från insidan. Bort med klädseln o sen har du 3eller 4 tror jag skruvar. Då torkararmen är borta, är det bara att dra ut den.
Nu har du nog missuppfattat lite. ;) Jag frågar hur man får isär motorn, inte hur man får loss den från bakluckan. Det vet jag redan, det är ju bara ett par skruvar.

Jag skulle vilja ta isär mekaniken för att komma åt att rengöra och smörja ordentligt.
Användarvisningsbild
av Vojje
Perc skrev: Jag skulle vilja ta isär mekaniken för att komma åt att rengöra och smörja ordentligt.
If it is broken, recycle it :D
av kamilenski
Perc skrev:
kamilenski skrev:Man lyfter upp plasten vid axeln. Där i mitten där torkararmen sitter fast. Skruvar ut muttern. Sen får du lirka ut själva armen.Smörj först med Wd40? Det brukar sitta fast. Själv använder jag 2 stora skruvmejslar. Och tvingar ut den från båda sidor med lagom kraft. Jucka lite.
Nu har du nog missuppfattat lite. ;) Jag frågar hur man får isär motorn, inte hur man får loss den från bakluckan. Det vet jag redan, det är ju bara ett par skruvar.

Jag skulle vilja ta isär mekaniken för att komma åt att rengöra och smörja ordentligt.
Om du måste putta till den lite, är det nog kontaktytorna på neoplasten som saknar kontakt.
Användarvisningsbild
av Beppe
Jag hade problem med kabelbrott enligt inlägg ovan med bild. Lustigt nog la motorn av bara en månad efter detta var fixat. Det visade sig att axeln hade kärvat fast.

När du öppnat kåpan till motorn går det att dra hela axeln med kugghjul rakt ut, men den sitter förmodligen fast ordentligt. Jag var tvungen att använda ett skruvstäd för att få ut den. Skruva på muttern på axeln och låt skruvstädet skjuta på muttern. På andra sidan får du göra någon slags fixtur så att skruvstädet skjuter på motorchassit och inte axeln här också! När muttern når i botten så är axeln förhoppningsvis så lös att du kan skruva bort muttern och dra ut axeln med handkraft.
Användarvisningsbild
av Perc
kamilenski skrev:Om du måste putta till den lite, är det nog kontaktytorna på neoplasten som saknar kontakt.
Mjaeo, vet inte riktigt. Den orkar gå då det regnar, om än rätt trögt. Men råkar man slå igång den med torr/halvtorr ruta (t.ex då man lägger i backen, förb... idiotfunktion) så går den genast för tungt vilket, antar jag, gör att motorskyddet går in och slår av motorn. Sen rörs den inte före man går och hjälper den runt och ner till viloläge igen. Sen får man hasta sig in i bilen och slå av intervallen så den inte startar och fastnar i "uppförsbacken" igen.

Ska testa tvinga ut axeln nån dag nu i helgen, gå lös på den med stålborste och smärgelduk och fetta in. Enklast vore ju att köpa ny motor men det känns som man hellre pillar lite med en sån här grej innan man slänger ut pengar. Det är ju ingen livsviktig sak ändå även om jag hatar när saker inte funkar på min bil.
av kamilenski
Jag har plockat bort den dumma funktion hos Volvo. Tror det gick på 200:-
En motor har jag redan skadat. Kuggarna. Och det är så enkelt att byta annars. Men säljs inte separat!
Nästan som Franskt bil ;-)
Användarvisningsbild
av Perc
Gjorde ett ärligt försök men det gick inte att få ut axeln utan så mycket våld så jag hade sönder saker. Nu går den inte alls, så det blir att beställa en ny. Blää.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 26

Möjligen kom den grå beläggningen […]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det var det jag misstänkte efter att ha titta[…]

Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]