Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
:lol: ..vad jag var ute efter från början i denna tråd var ...varför väljer man bensin före diesel på sin nya V70 med tanke på kommande andrahandsvärde..men, visst det tangerade ju miljöfrågan. :wink:
av Djinn
Jag tänkte resonera mig fram till varför jag valde en diesel istället för bensinare, och sen drog det bara iväg....
Vad gäller skatten sa försäljaren att det kunde bli så mycket som 2500 SEK extra på skatten med automatlåda, han var inte säker.
Och jag räknar hellre på en högre skatt och blir glatt överraskad, än tvärtom.
Användarvisningsbild
av Jon
I brist på annat så donade jag iväg och kollade priserna i Danmark och norge, ni finner sidorna på

http://www.volvocars.dk

och

http://www.volvocars.no

Prislistan på V70 som då i Svea rike heter Classic finner ni i dansk version här http://www.volvocars.dk/NR/rdonlyres/A7 ... juni06.pdf

Det är en pdf så ni är beredda på det.

För o fresta lite :)
Volvo V70 170 Kenetic - 515 195 danska kronor
Volvo V70 2.4D Kenetic - 634 895 danska kronor

Jag känner mig väldigt nöjd med min beställning nu. Om kostnaden någon månad plågar mig så ska jag tänka på mina nordiska grannar och uppskatta läget :)

Är det skatten som är så tokdyr eller vad gör priserna till detta? Och vad hindrar att de importerar bilar från Sverige??? Avgifter vid registrering?

Några fler skräckexempel... ni som kan finska, franska, tyska osv...

/jon
av perhall
Steff 99 skrev:Har en liten fundering över att en del väljer bensin före diesel eller etanol.
efter denna miljödebatt är frågan hur kommer andrahandsvärdet vara på en bensinare om exv. två år
Skräcksenariot är att bensinen kostar 20-25 kr/litern..då kommer en V70 med bensin vara iskall.
Tänk om regeringen också slopar straffskatten på diesel som man har förespeglat i vissa forum nu under sommaren, dieseln är ju redan mer ekonomisk vid ganska låg körsträcka, med tanke på den lägre förbrukningen.

För att bensinbilar skall bibehålla högt andrahandsvärde kan vi nog glömma på något eller några års sikt
Det tål nog o tänka på nu när många är i bilbytar tankar och planerar att behålla bilen i 3-4 år
Det kräver ju omfattande skatteförändringar för att det ska bli så att diesel helt plötsligt blir mycket förmånligare än bensin. EFterfrågan globalt på diesel och etanol ökar men minskar för bensin, så snarare kommer fördelarna med diesel att minska... men det kan säkert kompenseras med vissa skatteförändringar.

Jag tror inte att bensinen kommer att kosta 20 kr/l på länge, den har kostat ca 11 nu sedan 2001.

PH
av perhall
Steff 99 skrev::lol: ..vad jag var ute efter från början i denna tråd var ...varför väljer man bensin före diesel på sin nya V70 med tanke på kommande andrahandsvärde..men, visst det tangerade ju miljöfrågan. :wink:
För min del: dieseln (D5) var bullrig och inte så snabb som väntat medan 2,5T har en mysig motorgång och ett mysigt motorljud. Ett annat skäl är att dieselmotorer är mycket känsligare och går sönder mycket oftare än bensinmotorer numera. Volvos 2,4 D/D5 håller ganska bra men t ex BMW 530d e39 och Ford Mondeo och även BMW 320d är känsliga och kan bli hur dyra som helst att laga...
av Steff 99
vad har du fått detta från att Ford:s diesel fyra och BMW,s diesel sexor är mindre hållbara.
Ford motorn sitter i alla S40/V50 så jag kan förvänta mej ras och dyra reperationer nu då , eftersom jag har både en S40 2,0D och en 530d
av addeer
V70 Classic var det här....! tjoooohoooo en liten upplysning ,om det aviker allt för mycket från tråden så kan man faktiskt skicka p.m till varandra. BMW och Ford motorer hör väl knappast hemma här.
av perhall
addeer skrev:V70 Classic var det här....! tjoooohoooo en liten upplysning ,om det aviker allt för mycket från tråden så kan man faktiskt skicka p.m till varandra. BMW och Ford motorer hör väl knappast hemma här.
Nu var det ju så att det kom ett argument om att dieseln torde få bättre andrahandsvärde, och då - vilket ju indirekt har med v70 att göra - kom motargument om framtida drivmedelspriser och att dieselmotorer har högre felfrekvens, t ex för BMW 530 e39 och Ford Mondeo 2002f (se BMW-forum och beg.bilstester i t ex ViB)
av addeer
Såg en Classic igår och den hade kromade rails och backspeglar....
Varför har inte min 08:a det som jag beställt?
Den har bara kromade handtag vad jag kan se på bilderna i Classic broshyren. De ser faktiskt lite "naket" ut när bara hantagen är kromade, det matchar bättre när handtag, rails och backspeglar är det tillsammans.
av Djinn
Håller med dig om att det blir rätt fult när bara handtagen är kromade. Varför Backspeglarna hade jag ingen aning om, men railsen var det från början meningen att de skulle vara kromade på classicen, men då det blev större efterfrågan än vad volvo hade räknar med tog de slut. Så ser du en classic med kromade rails så är det antingen en som är beställd bland de första, eller någon forumnörd som lackat sina egna ;)
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?

Då varnar den igen, men bara när man br[…]