Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frerok
Jag vill bara tacka för informationen, jag har lyckats få igång vår bakrutetorkare tack vare denna forumtråd! Torkaren på vår xc70-06 har varit väldigt trött en tid och till slut gav den upp helt, men jag följde instruktionen om hur man monterar isär + rengör och efter att jag fettat in + monterat ihop igen så funkar den som ny :-) gratis dessutom....! Det vita plasthjulet hade inga skador som tur var men motorn var brännhet när jag moterade isär. Tack än en gång alla som skriver så bra info !
av kamilenski
pACE78 skrev:Mitt vita plasthjul verkar också ha givit upp nu. Är det någon som har bara hjulet att sälja så är jag väldigt intresserad. :P
Det kan bli svårt att hitta. Du kan prova med att flytta upp plasthjulet med brickor. Börja dock med riktig rengöring.
Användarvisningsbild
av Beppe
Min motor är stendöd. Ger inte ifrån sig ett ljud. Det konstiga är att den vid ett par tillfällen har hoppat igång, men bara för att bränna en säkring. Har kollat kabelstammen och den verkar hel. Alltså tagit bort plastkåpan kring bagageluckans vänstra gångjärn. Kabelnätet ser helt ut och den tejpade delen som går in i luckan verkar hel. Kan kablarna gå av på annat ställe?

Finns det något datablad till motorn? Vilken funktion har de tre ledarna? Jag utgår från att svart är jord, men vad är gul och vit? En bör ju vara 12V matningsspänning, men vad är den andra? På torkarmotorn på en gammal 740 har jag för mig att en ledare låg konstant på 12V vilket gjorde (med hjälp av någon brytare) att motorn alltid gick tillbaka till sitt utgångsläge.

B
Användarvisningsbild
av Camel
Internt elschema på torkarmotorn:
Bild

Anslutningar:
1 = Gul - Plusmatning för parkeringsläge
2 = Vit - Plusmatning för driftläge
3 = Svart - Jord
Användarvisningsbild
av Beppe
Tack! Om jag mäter på kontakten där jag kopplar in motorn ska jag då mäta 12V på vit när torkaren är på och 12V på gul oavsett om den är på eller av?
Användarvisningsbild
av Beppe
Det visade sig att det var ett kabelbrott ändå. Klippte upp strumpan och en bit ned var ett par kablar av.

Dålig telefonkamerabild:

Bild

Hjälper kanske någon.

Jag lödde ihop kablarna och nu fungerar motorn. Dessutom började nummerskyltsbelysningen att fungera också! Och jag slipper få meddelande om att bromsljuset är trasigt vilket det inte är.
Användarvisningsbild
av Perc
Jag har som som många andra problem med bakrutetorkarmotorn. Har också den "nyare" motorn, minns inte vilken sida den stannade på men i vilket fall som helst så är det den nyare av dom två som finns.

Den verkar vara väldigt svag och stannar mitt på rutan om man inte hjälper till. Överhettningsskyddet, antar jag. Det verkar dock konstigt nog inte vara genomföringen som går trögt eftersom man kan ta i den och med lätthet röra på armen dom centimetrar som glappet inne i motorns växellåda tillåter. I vintras hade jag loss motorn och öppnade kåpan över växellådan. Dränkte allt i WD-40 utan märkbar skillnad. Är det nån som råkar veta hur man demonterar för att putsa och smörja upp ordentligt?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 26

Möjligen kom den grå beläggningen […]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det var det jag misstänkte efter att ha titta[…]

Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]