Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad Bilprovningen säger, skall du fråga dom själva om. I dom fall det finns bestämmelser på det ena eller andra så är det dom (deras uppdragsgivare) som har utfärdat reglerna och då kommer dom att följa dom anvisningarna.
Nu är det så väl (??? :shock: :shock: :shock: ) att det går att kommunicera med bilprovningen. Dom finns på hemsida och har även telefonservice.
För originalbilar gäller följande: T5 '05 med M66 varvar marginellt lägre än S60 T5 '04 med M56 (h eller ej vet jag ej), vi pratar om runt 100 varvs skillnad på högsta växeln. Så inte direkt lönt att byta av den anledningen :)
M66 finns i flera olika varianter.

Edit: grävde fram infon:

http://volvospeed.com/vs_forum/topic/16 ... 012/page-2

M66C sitter i R AWD, M66W i T5 05-07 och M66D i D5.
Senast redigerad av 1 dissonans, redigerad totalt 0 gånger.
Knatch skrev:Hej!
Jag har en T5a med cirka 400hk och den toppar runt 300km/h mätt med gps.
Problemet jag har är att den varvar lite på maxgränsen i den hastigheten och undrar därför om jag kan köpa en 6växlad låda som sitter på R varianten och slänga i?
Borde få ner förbrukningen något i vanlig marschfart på 120kmh samt att det vore kul att ha nåt o pilla med :)
Hittade en R-låda för cirka 15 k som har gått 6000min . Och min 16000mil låda borde jag få nån slant för då den är fräsch och totalrenoverad och oljebytena på den lådan har jag skött och bytt med varje service (varannan månad ungefär).
Någon som kan förklara för mig lite utförligt varför det inte skulle gå om det nu inte gör det samt hur mycket det skiljer i varvtal vil 130kmh på en vanlig 5växlad t5a och en 6växlad s60R.
Tror du all elektronik kommer lira med din bil då?
av *pettson*
M56H är standard på 850t 1994. Lådan är lägre växlad än andra, inte högre. Mina har varit 4.00:1. Sen är M56H annorlunda växlad inuti. Det är kort etta och jämnare stegat mellan växlarna. Den är alltså tätväxlad.
En vanlig SE låda, M56L är högre växlad och ger ett lägre varvtal på respektive växel.

I mina öron låter det extremt konstigt att nå 300km/h med standardutväxling. Det borde innebära varvtal runt 8000rpm. Såvida nu inte bilen är högt växlad idag? Det går enkelt att räkna ut den teoretiska maxfarten med hjälp av däckdimension, utväxlingen på lådan och maxvarvet. Det borde finnas en klisteretikett på växellådan snett fram/ underifrån som berättar utväxlingen. Dvs.. om den sitter kvar.
Om besiktningsmännen inte sagt något om att du har 400 hk under huven tror jag inte dom kollar vilken låda du har. Dom tar som oftast en liten tur runt byggnaden & tutar lite, lägger dom i treans växel så kan dom va glada!
*pettson* skrev:M56H är standard på 850t 1994. Lådan är lägre växlad än andra, inte högre. Mina har varit 4.00:1. Sen är M56H annorlunda växlad inuti. Det är kort etta och jämnare stegat mellan växlarna. Den är alltså tätväxlad.
En vanlig SE låda, M56L är högre växlad och ger ett lägre varvtal på respektive växel.

I mina öron låter det extremt konstigt att nå 300km/h med standardutväxling. Det borde innebära varvtal runt 8000rpm. Såvida nu inte bilen är högt växlad idag? Det går enkelt att räkna ut den teoretiska maxfarten med hjälp av däckdimension, utväxlingen på lådan och maxvarvet. Det borde finnas en klisteretikett på växellådan snett fram/ underifrån som berättar utväxlingen. Dvs.. om den sitter kvar.
Ja det var väldigt nära varvstoppet och den hastigheten är inget man håller med en sån bil. Mer en kukmätar grej :)
Jag är ute efter en sparväxel precis som någon nämnde tidigare. Inte för att det behövs utan för att ha någonting att göra.
Så om det är någon som har lite fritid över i närheten av stockholm så skicka pm.

Vilken grad på slipduk rekommenderar du? […]

Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att mo[…]

Jag kikar på att eventuellt köpa en beg[…]

Dags att byta fästet men blir fundersam att s[…]