Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T5Driver
30 mil tur och retur till Göteborg, 2 fullvuxna och lätt packning, farthållaren på 140, ( verklig fart 135 enligt 3st GPS:er) samt några "stampapåomkörningar", 0,92!! V70 T5 -06 aut med MTE steg 3 ++. Jag är djävligt nöjd.
av Xuri
s70 glt -00

Karlstad-karlskrona ca 50-55 mil.

102Km/h medelfart enligt farthållarn.
0.81L/milen uträknat vid pump

:P
av Stenström
Körde Jönköping-Stockholm med min Volvo S60 T5 -07
Snitthastighet 110-120 med några omkörningar som gick något snabbare
Det är väl ca: 30 mil tror jag. Låg på farthållaren större delen av tiden
Förbrukningen förvånade mig lite faktiskt men låg på 0,74l/mil
Riktigt bra tycker jag, tror att den 6:e växeln påverkar en hel del.
av llesrof
Vill ni köra ännu snålare så koppla ur farthållaren.
Användarvisningsbild
av joel80
Nej men det där håller jag absolut inte med om.. På vilket sätt skulle det bli billigare att pendla upp och ner i hastighet?
Jag kan köra betydligt snålare om jag använder farthållaren så mycket som möjligt.. Lägger i farthållaren på alla vägar från 30km/h.
av llesrof
Farthållaren tar inte hänsyn till motlut. Den är helt enkelt korkad och gasar på fel ställen.
Användarvisningsbild
av joel80
Men den tar inte hänsyn till medlut heller.. man håller jämn fart. På vilket sätt spar du in bränsle i medlut genom att släppa på gasen? Du gasar väl upp igen efteråt..

Farthållaren som håller konstant fart gör ju så att det nästan inte drar något alls i nedförslut då den inte accelererar extra då.

Jag bara undrar på vilket sätt man spar energi genom att göra som du säger.. Jag vet att den drar mer i uppförsbackar än om man med lätt gasfot minskar hastigheten.. men man måste hämta hem den hastighetsförlusten, och om man ska köra i samma snittfart måste man ju då öka till högre än vad man hade innan backen en liten stund för att "komma ikapp". (Ska man jämföra måste man väl ändå ha samma snittfart.. att sänka snittfarten vet vi alla minskar förbrukningen.)

Jag menar inte att totaldissa det du säger, för jag vet helt enkelt inte säkert. Men innan jag "tror" på det vill jag veta på vilket sätt det kan vara bättre, när man då ändå måste "hämta igen".
Användarvisningsbild
av Guligan
StefanN skrev:Dubbfria vinterdäck på sommaren.... :roll:
Bättre än med dubbade vinterdäck... 8)

Låter bekant, kolla att inte Support Air Val[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag hade ett carlinkit 5.0 2air till min V90 2020 […]

Volvo xc70 2011

Först, du borde inte ha en diesel bil. Men nu[…]

Volvo car UX

hmmm :bored: Nu blev jag förvånad, […]