Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av reo91
monza skrev:Vad är "systemtryck" för nått å när mäter man det? Det du uppger, 60 psi, kan man anta att det är ett tryck som ALDRIG får överskridas i systemet oavsett när? Bör ju vara så när skador kan uppstå om högre..?

Jo, med pysande menar jag det som låter bakom ac-panelen i kupén. Alltså ett klart pysande ljud som kommer med jämna mellanrum och kommit oftare senaste året, 2-3ggr/min. Ljudet är definitivt kopplat till tryck/kyla. Jag kan ha hittat nått här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Mvh
Systemtryck:
När du har startat motorn och alla fläktar på högsta samt tempen på lägsta plus att kompressorn inte har startat så ska du mäta trycket och detta blir ditt systemtryck(det som avgör om du behöver mer gas).

Det är systemtrycket som INTE får överstiga 60 Psi, varför just bara systemtrycket vet jag inte men finns säkert en bra förklaring någonstans.
av T-rex
Pysandet du hör är med all säkerhet för lågt tryck i systemet (för lite köldmedia) . Jag hade exakt lika på min när det började ta slut. Fylldes på och pysandet borta :D
av T-rex
Pysandet du hör är med all säkerhet för lågt tryck i systemet (för lite köldmedia) . Jag hade exakt lika på min när det började ta slut. Fylldes på och pysslandet borta :D
Jag har samma ljud som monza beskriver "Pysandet bakom ac-panelen", (se/hör klipp här:
) och har också förstått att det pekar åt att det är för lite gas i systemet. Det "roliga" är dock att mitt ljud har varit där även efter påfylling! När mitt system tömdes sa killen "oj - det fanns bara ca 150 gram i! Han letade då efter en läcka bl.a med uv lampa utan att hitta någon, men när han fyllde igen fick han inte heller på mera än dom 150 gram han hade fått ut! Jag litade på verkstaden och upplevde först att AC'n blev bättre - men har nu efteråt upplevt att den inte alls är som den borde vara (sammanliknar med mina "gamla" bilar). Har inte fått den fylld/kollad ännu igen då jag är lite nyfiken på varför det inte fanns/kunde fyllas på mer än 150 gram? Jag har läst mig till att det borde ligga omkring 700-800 gram? Det var en Volvo verkstad som fyllde systemet och jag litade så klart på dom - men en autoriserad verkstad kan ju också göra fel :wink:
av monza
Jag har nu beställt mig en kanna kylmedel från Enviro safe och ska se om jag får kylan att "hotta till sig" :D . Trycket verkar lite lågt när jag jämför med grannes bil.
av monza
Volvouser skrev:Jag har samma ljud som monza beskriver "Pysandet bakom ac-panelen", (se/hör klipp här:
) och har också förstått att det pekar åt att det är för lite gas i systemet. Det "roliga" är dock att mitt ljud har varit där även efter påfylling!
Japp, jag har samma ljud som du beskriver på videon. O jag har haft det ljudet i snart 6 år, men i år är det "vassare, tydligare o kommer fler ggr/min" än tidigare. Så jag ska fylla i början av nästa vecka så får jag se om "pysandet" blir lite lägre igen.
Monza - skall bli kul att höra vad ditt resultat blir efter påfyllning, dock så har jag idag hört att Volvo's ac alltid skall fyllas från högtrycksidan, och alltså inte lämpar sig för att fyllas med DIY burkar... Men jag, som så många andra, har ju hört att det ändå funkar fint att toppa upp från lågtrycksidan, men varför rekommenderas fyllning från högtrycksidan? Någon som kan förklara? Utom att generera en bra inkomst år dom som investerar i utrustningen :wink:
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Volvouser skrev:men varför rekommenderas fyllning från högtrycksidan?
Antagligen för att det går snabbt att trycka i dom gram som det ska vara med fyllningsmaskinen som dom använder i jämförelse med att den ska suga i sig all gas via lågtryckssidan istället. Så det ska inte var några problem att toppa upp systemet via lågtryckssidan.
Tack för svar SA4AQS :) Har också (med lite hjälp) "upptäckt" en gul lapp i motorrummet där det står att bilen skall fyllas med 700 gram - hade kunnat sparat lite läsande/sökande på nätet och bara öppnat ögonen när jag öppnade huven på bilen :o Men bra att jag iallafall kan få bekräftat/svar på min egen fråga :-DD En fråga kvarstår dock - varför meken bara fick 150 gram ut/på när han tömde/fyllde systemet...? Rätt stor skillnad från 150 till 700 gram! Nå - får nog aldrig svar på det... Blir nog samma lösning som Monza om han får bort sitt "pysande" med DIY burken.
av xxargs
40 PSI är 2.6 bar

20 PSI är 1.37 Bar vilket motsvarar ca -6 grader C i koktemperatur för R134a.

Det är lite för kallt i en bil-evaporator då trycket helst inte bör dyka mycket under 2 Bar eller ca 29 PSI för noll grader C i evaporatorn någon längre tid.

Det som hände nu när trycket är 20 PSI eller 1.37 Bar så blir det kallt på ena kanten på evaporatorn vid inloppet efter expansionsventilen är ansluten - och har man tur så blåser den kalla luften från området närmas inloppet förbi frostkyddstermostaten och stänger av kompressorn och det kan tina igen, annars blir del lätt påbyggning av is som täpper igen flänsarna och inte speciellt mycket av kylan hittar ut med den förbiströmmande luften.

att det susar hörbart bakom instrumentpanelen när kompressorn är igång är också säkert tecken på för lite köldmedie och du har kanske 25-30% av orginalfyllningen kvar

på bilar med orificer så bruka lågtryckpressostaten stoppa kompressorn med allt kortare gångtider ju mer köldmedie som fattas och där kommer det aldrig bli så kallt att det fryser. där kan det vara bra att med handen kolla undersidan av receivern/torkfiltret om det är kallt där eller inte - ingen kyla där (vid full fläkt och max kyla ställt) betyder att all kondensat har hunnit koka upp innan det når utloppet igen och då betyder att det är för lite köldmedie då en orificesystem alltid (ja om det inte är riktigt hett då) skall ha en skvätt rinnande kondensat över och ut ur evaporatorn och landa i receiven som då blir kall i botten.

om det inte blir kall i botten - minska på fläkthastigheten bit för bit och se om och när kyla kommer i botten på receivern och om det blir kallt vid lågfart men inte vid högfart så ger systemet fortfarande kyla men kapaciteten är låg och det indikerar brist på köldmedie

slutligen - vilket tryck systemet har vid vila är helt beroende av temperaturen - för system som har någon andel flytande köldmedie kvar i systemet så är trycket vid 10 grader C 3.1 Bar (45 psi) övertryck, vid 20 grader C är trycket 4.7 Bar ( 68 psi), vid 40 grader C, 9.1 Bar (132 psi) övertryck och då är det alltid kallaste delen i AC som samlar all gas efter en tid och trycket gäller temperaturen för den kallaste delen som har både gas och kondensat på samma ställe.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg

Du er inne på noe der. Jeg trodde ikke jeg s[…]

Ingen bromsverkan höger fram