Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonnyo
Vojje skrev:Du har inte nämnt att din "motorlampa" lyser eller att du har felmeddelande om emissioner. Märkligt.

Det kan vara så att du inte får ngn lambdareglering om förvärmningen inte fungerar.

Jag tycker dock att ett lambdavärde på 0.73 är uppseendeväckande även utan aktiv reglering av bränsleblandningen.

Inte otroligt att bilen lider av fler problem.
Motorlampan tändes för ca 1 mån. sen och det stod något om emissioner men jag släckte den med min elm-scan och sen återkom dom inte.
Jackson75 skrev:Kan bilen gått OK med bara en sond fungerande en tid? Och om nu sond nummer 2 ger upp så får man ingen återkoppling alls och bilen fetar på allt vad den är värd? :roll:
Bilen har inte varit så pigg som den brukar men jag trodde det var reglerventilen till turbon men det har väll inget med detta att göra?Det luktar soppa om den så den fetar nog på bra.Det är 800 mil sen service men det löser förmodligen inte så här höga värde genom ny olja.
av rid54
Såvitt jag förstår, så är den första lambdasonden till för motorregleringen (när motorn och sonden är varma...), medan den andra är en "kvalitetskontroll" som mäter katens effektivitet. Systemet borde gå till "limp-home-läget" om första sonden inte funkar och olika bilar går olika bra i det läget. Dock är ju den dynamiska bränsleregleringen helt satt ur spel och styrboxen fetar på en hel del. Om inte det finns syreöverskott kan inte katen jobba = dåliga avgasvärden. Du behöver nog kolla dina lambdasonder, som ju antyds av felkoderna. Att inte en viss varningslampa tänds tror jag är av mindre betydelse. Precis som allt annat kan ju felindikeringssystemet drabbas av fel.... :shock:
Mvh
/RID
av Tim
Läser ut felkoderna med VIDA och kontroller parametrar i ECM, alla parametrar, och kolla vilka som avviker från vad som är normal så skall du se att du hittar lösningen! Du har inte fel på 2st lambasonder.
av jonnyo
Tim skrev:Läser ut felkoderna med VIDA och kontroller parametrar i ECM, alla parametrar, och kolla vilka som avviker från vad som är normal så skall du se att du hittar lösningen! Du har inte fel på 2st lambasonder.
Nu har jag ju inte tillgång till Vida och inte så stor budget för tillfället men jag tänkte ev köpa en främre sond och byta den.Vilken modell
skall jag ha,vissa sidor säger att det är samma sond som 2,4 o liknande och vissa att det är det inte.Denso verkar ju många köpa till hyfsat pris men vilken behöver jag?
rid54 skrev:Såvitt jag förstår, så är den första lambdasonden till för motorregleringen (när motorn och sonden är varma...), medan den andra är en "kvalitetskontroll" som mäter katens effektivitet. Systemet borde gå till "limp-home-läget" om första sonden inte funkar och olika bilar går olika bra i det läget. Dock är ju den dynamiska bränsleregleringen helt satt ur spel och styrboxen fetar på en hel del. Om inte det finns syreöverskott kan inte katen jobba = dåliga avgasvärden. Du behöver nog kolla dina lambdasonder, som ju antyds av felkoderna. Att inte en viss varningslampa tänds tror jag är av mindre betydelse. Precis som allt annat kan ju felindikeringssystemet drabbas av fel.... :shock:
Mvh
/RID
Motorn har ju inte alls det klippet som den brukar och den tar mer soppa så jag får väl testa med en ny sond
Användarvisningsbild
av Perra83
Det är lite Lotto att byta delar utan att veta exakt vad som är fel. Det bästa är som Tim skriver. Med VIDA ser du som Tim skriver vilka parametrar som avviker. En felkodsutläsning kostar bara några hundra.

Ja trodde själv att jag hade en rattvinkelsgivare som var knäpp så jag åkte till Volvo för att få toleranserna justerade med mjukvara men i självaverket var det en bromstrycksgivare (finns två) som glappade och gav fel värden och gjorde så DSTC och ABS gav upp.
av m2c
Om du är satt på budget så kan jag rekommendera dig att köpa sonden på ebay, ta reda på artikelnummer och sök på ebay. Rätt stor prisskillnad vad jag minns.
av jonnyo
Perra83 skrev:Det är lite Lotto att byta delar utan att veta exakt vad som är fel. Det bästa är som Tim skriver. Med VIDA ser du som Tim skriver vilka parametrar som avviker. En felkodsutläsning kostar bara några hundra.

Ja trodde själv att jag hade en rattvinkelsgivare som var knäpp så jag åkte till Volvo för att få toleranserna justerade med mjukvara men i självaverket var det en bromstrycksgivare (finns två) som glappade och gav fel värden och gjorde så DSTC och ABS gav upp.
Ok kanske bäst att göra en avläsning då.Är det bara Volvo som har den eller?
av jonnyo
Uppdatering...Angående tryckröret till styrservon.Efter ett antal samtal till Volvo reservdelar så kom det fram en ombyggnadssats som ersätter det gamla röret.Riktigt bökigt att få dit och naturligtvis gick returen åt skogen efter 2 dagars användning

..Jag är inne på spjällhus men v[…]

Ja, sitter långt ned så man behöv[…]

Jag beställer hem ett par och testar!

Volvo appen

Var precis i kontakt med Kundsupport via chatten, […]