- lör 23 mar 2013, 18:36
Jag är mer säker på att det är oket som inte går tillbaka helt.
Jag monterade av hjulet och sedan lät jag oket och beläggen var fastmonterade. Tog en polygrip och pressade tillbaka kolven i oket maximalt så att båda beläggen hade goda marginaler ifrån bromskivan. Då snurrade bromsskivan lättare. Gick in i bilen och startade bilen och provbromsade och gick sedan ut och kände på hjulet och beläggen låg på lite, hjulet gick att snurra men det tog emot snabbare än tidigare.
Oket rör sig fint på gildpinnarna däremot så verkar inte kolven gå tillbaka tillräckligt.
Så med största sannolikhet bör det vara oket. Men som någon sa kan det ju också vara bromsslangen som blivit sämre och börjat fungera som en backventil. Hur jag kollar upp detta vet jag inte.
Däremot har jag varit på biltema och köpte ett ok för vänster bak för 699kr. Nu behöver jag bara montera det. Räcker det med att trycka ned bromspedalen till hälften och fixera den i det läget för att förhindra att bromsvätska rinner ur när jag tar bort bromsslangen från oket?
Sedan bör det väl bara vara och sätta dit gamla bromsslangen på nya oket, öppna nippeln och pumpa på bromsen tills det kommer ut bromsvätska? sedan är det klart?
Volvo V70 2,5T årsmodell 2004, 20 000 mil