Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Arne skrev:Har aldrig haft problem med biltemas batterier i något fordon även vid -25 grader.
googla så finner man en test av batterier, biltemas var bland dom sämsta eller sämst vid stark kyla. kan ju ha blivit bättre sen dess kanske.
Jo, Biltemas har varit bland dem sämre i testerna vid -18grader.

Men står man och man måste belasta startmotorn mer än 30sekunder för att bilen ska starta vid kyla så tycker jag inte att det är batteriet man ska byta utan bil.
Alternativt fixa det som är fel.

Inget fel med Biltema batteri, men kapaciteten vid hårdbelastning är lägre än ett batteri för dubbla pengen i kyla
av Per L
I detta test från jan 2012 hade Biltemas batteri bra prestanda vid -18!
http://www.testfakta.se/motor/article57927.ece

Även i detta test från jan 2010 kom Biltemas batteri bra till
http://www.testfakta.se/motor/article14266.ece

Jag skulle i alla fall tro att man får "mycket batteri" för pengarna hos Biltema!

Om jag personligen skulle köpa ett begagnat batteri så skulle det i så fall vara väldigt billigt! Och då faller nog bilskrotarna automatiskt bort som leverantör med tanke på deras prissättningsfilosofi!

Per L
Det låter lite märkligt att ett begagnat batteri skulle vara bättre än ett nytt Biltema batteri ?
För mig som jobbar med batterier så är det här med att biltemas batterier skulle vara sämre bara skitsnack
det finns bara ett fåtal tillverkare i världen och på deras linor matas det ut batterier med olika märkning

tekniken i ett bilbatteri har inte utvecklats något nämnvärt de senaste 50 åren (i princip bara olika former på syran och behållaren som kommit )
och det enda som skulle kunna göra det ena batteriet bättre eller sämre än det andra är mängden bly alltså 2 batterier med samma Ah så är det som är tyngre lite bättre
puddrik skrev:För mig som jobbar med batterier så är det här med att biltemas batterier skulle vara sämre bara skitsnack
det finns bara ett fåtal tillverkare i världen och på deras linor matas det ut batterier med olika märkning

tekniken i ett bilbatteri har inte utvecklats något nämnvärt de senaste 50 åren (i princip bara olika former på syran och behållaren som kommit )
och det enda som skulle kunna göra det ena batteriet bättre eller sämre än det andra är mängden bly alltså 2 batterier med samma Ah så är det som är tyngre lite bättre
hmmm, kanske jobbar du på biltema?
Användarvisningsbild
av Vojje
puddrik skrev:För mig som jobbar med batterier ...
AA eller AAA?

Hur många sådana serie- och parallellkopplade går det åt för att starta en Volvo?

Bilbatteriet har naturligtvis utvecklats enormt de senaste 100 åren. Inte minst krävde införandet av växelströmsgeneratorn på 60-talet förbättrad
kapacitet.
Nej du jag jobbar med startbatterier / ups batterier mm de flesta med bra mycket mera kapacitet än ett bilbatteri installerar, servar och underhåller sådana anläggningar upp till ca 3500Ah

jag skrev de senaste 50 åren och utvecklingen har i princip bestått av utformningen av bly plattorna och i vilken form man håller syran (flytande med möjlighet att fylla på, flytande i slutet kärl, i "svampar", gel)

införandet av växelströmsgeneratorn på 60-talet gjorde gick att ladda större kapaciteter samt att vi gick över till 12V från 6V

Jag har inget som helst samröre med Biltema men har dock varit på ett studiebesök hos en batteritillverkare och såg den dagen att de matade ut batterier märkta med Biltema, Volvo, Opel och Tudor från linorna och färdiga för leverans stod ett antal andra märken

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]