Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Xuri skrev:Nej jag vet de :(

hur lyckades du köra sönder lådan då ?

Fullstämplad service bok på volvo under 24000 mil (servad knappt 700 mil tidigare då det hände) men olje pluggen var aldrig lossad för kontroll. Var fuktigt runt växellådan, dvs oljan hade läckt ut. När jag lossade pluggen fick jag ut ungefär 1 liter olja utav lite mer än 2 liter som skulle vara där. Så det blev varmgång i oljan så den brände, vilket resulterade i lagerras. Jag hade inte hunnit kolla över bilen då jag bara hade haft den i 2 månader då det hände.
Så numera kommer jag byta olja var 6000:e mil i alla växellådor och fanskap (kör awd). Det kostar så lite i förhållande till bite. När mina spleins gick på VV precis som på din kostade det runt 16000:- varav 10500 för en ny VV.
basberoende skrev:

Fullstämplad service bok på volvo under 24000 mil (servad knappt 700 mil tidigare då det hände) men olje pluggen var aldrig lossad för kontroll. Var fuktigt runt växellådan, dvs oljan hade läckt ut. När jag lossade pluggen fick jag ut ungefär 1 liter olja utav lite mer än 2 liter som skulle vara där. Så det blev varmgång i oljan så den brände, vilket resulterade i lagerras. Jag hade inte hunnit kolla över bilen då jag bara hade haft den i 2 månader då det hände.
Så numera kommer jag byta olja var 6000:e mil i alla växellådor och fanskap (kör awd). Det kostar så lite i förhållande till bite. När mina spleins gick på VV precis som på din kostade det runt 16000:- varav 10500 för en ny VV.
Var knappast en automat? (undrar då du skriver 2L, aut har ca 7,5Lolja) Men manuell låda kostar väl inte dessa pengar? Hade du modellen utan oljesticka då eftersom du inte kunde kolla nivån?
Tanken är väl att hylsan ska snappas av om det blir knas, inte att den ska rensa splinesen på vinkelväxeln, så det borde itne ha någon betydelse om man nu svetsar fast den på axeln.
Nej men de borde ju gå att svetsa på nytt material... finns ju fan å fans moster bland svetspinnar å borde finnas nått som har liknande egenskaper som den där axeln ?

ja jag vettifan jag spånar alla möjliga ideer nu å jag vet att jag inte är å kommer bli ensam om att rasa dom där jävla vinkelväxlarna.
verkar inte som någon förut har sökt lösningen ?

sista Alternativet är att svetsa fast en ny hylsa på vinkelväxeln. de bör inte vara några problem efter lite eftertanke.

jag har tips på 2 olika firmor nu som kan trycka splines i alla fall så ska höra mig för på måndag så fort de öppnat om nån kan hjälpa mig för vettiga pengar.
Ja klart det går att svetsa på nytt, men då gäller det att det blir något som går att fräsa i. Risken är ju minst sagt stor att det blir något som blir för hårt. Enda som kan tänkas fungera, utan en anlöpning, skulle vara att TIG:a. Sen om du nu får splines får du tänka på att de måste härdas, fast de är ganska enkelt att göra själv.
Såna här trådar gillar jag kommer följa med stort intresse :-)

En annan sak jag funderar på med vinkel växlarna när basberoende skriver att hans full servade bil hade för lite olja i lådan.

Är att jag fått känslan av att både vv och vinkelväxeln kollas inte olje nivån i om man inte beställer kontroll extra. Vilket gör att vinkelväxeln också går med för lite olja och rasar så småningom. Rätt eller fel ? Vad tror ni?

Jag har hört dom som kört AWD bilar upp till 69000 mil utan att byt vinkelväxel det var en 04 med andra ord borde det vara en som inte är förstärkt sen fins det dom som pajar efter som det nämns här i tråden 6100 mil. Även en som skrev i forumet att han kör ambulans och att deras vinkelväxlar brukar hålla om man fyller på olja kontinuerligt i vinkelväxeln.

Vad tror ni?

Något måste det bero på. Kan det vara så att dom läcker lite olja in till hylsan om man håller dom vinkelväxeln full med olja som gör att splinsen håller längre? Kan det vara värmeutveckling i vinkelväxeln om det är lite olja som gör att värmen tar sönder hylsan eller lagren kärvar till slut i vinkelväxeln och då går hylsan?

Jag vet inte exakt men håller med Jens skulle vara kul att en gång för alla komma på exakt vad som är felet?

Eller är det bara ojämn tillverkning på hylsorna/vinkelväxlarna ?

Min egen är uppe i 20500 mil undras hur länge den kommer hålla. Fyller dock på olja i den var 1000 mil. Ska kolla den idag efter 1500 mil och se hur mycket olja som går i.

Kör på Jens väntar med spänning på dit resultat. Kilarna tycker jag låter mest intressant hittills. Vet dock inte om det kommer försvaga materialen så sprick bildningar kan bildas? Men tycker det låter som en bra ide. Kanske ta den förstärkta hylsan och göra kil modellen med en sån?

Med vänlig hälsning,
Andis

Ps har varit iväg nu och fylt på 1,2 dl olja på 1500 mil har försvunnit ur vinkelväxeln
Senast redigerad av 1 Andis, redigerad totalt 0 gånger.
Hejsan..jag kan inte tillföra så jättemycket.. har en vän som har en V70R 04'a..han bytte koppling på den i höstas, så då så bytte han ut hylsan när man ändå har lådan borta..och enligt volvo (liljas) så är dom nyare hylsan av bättre kvalite än den som satt där tidigare fick han reda på när hämtade den..

göra en hylsa borde ju inte vara så svårt om man har tillgång till en svarv och en trådgnist så man kan göra splinesen, samt om man har tex 2260 material som kan härda o sen löpa ur till låt säga 50-55hrc..man får tänka på att materialet rör sej ca 2-3 hundradelar vid härdning..vet dock inte hur pass tajt det är på splinesen orginal?

en annan sak som jag klurade angående sätta i kilar.. det blir väldigt stora påfrestningar på dessa 5 kilarna..därav man kör med splines,det fördelar ut kraften på många om man ska kalla det för punkter..

/Henke
Är det ingen som vet vem/var dessa vinkelväxlar tillverkas åt volvo? Man borde ju där kunna köpa den splinade axeln löst, för att byta endast den. Det är ju idioti att kassera hel växel för trasiga splines, el trasigt drev.
Nån som känner till leverantören?

P.s. Hylsan är väl ej gjord för att snäppas av utan för att slita ut sina splines före växel axlarnas
mhunter skrev:Är det ingen som vet vem/var dessa vinkelväxlar tillverkas åt volvo? Man borde ju där kunna köpa den splinade axeln löst, för att byta endast den. Det är ju idioti att kassera hel växel för trasiga splines, el trasigt drev.
Nån som känner till leverantören?

P.s. Hylsan är väl ej gjord för att snäppas av utan för att slita ut sina splines före växel axlarnas
<- Jag som svarvar dom (när jag inte studerar iaf) :mrgreen:

Och nej, dom går inte att köpa löst hur som helst, och så finns nog inte ens den axel ni har. Den enda "gamla" axeln vi kör är till p28, och den växeln sitter så vitt jag vet bara på xc90.

GKN köping heter det btw, gjort fyrhjulsdriften sen nån gång i början på 2000 talet.

EDIT: Har ni en inpressad tätning på drivaxelsidan av axeln? Isf kan det vara p28 axeln.
mhunter skrev:
basberoende skrev:

Var knappast en automat? (undrar då du skriver 2L, aut har ca 7,5Lolja) Men manuell låda kostar väl inte dessa pengar? Hade du modellen utan oljesticka då eftersom du inte kunde kolla nivån?

Det är en M66 AWD jag har på min D5:a. Lådan kostade mig 24 000:-, sen tillkom koppling och svänghjul på det samt lite annat runt ikring. Fanns inte någon beg låda på skrotarna runt om i landet då.
Andis skrev:Såna här trådar gillar jag kommer följa med stort intresse :-)
Jävla massa text

Med vänlig hälsning,
Andis

Ps har varit iväg nu och fylt på 1,2 dl olja på 1500 mil har försvunnit ur vinkelväxeln

Det stämmer att dom kollar inte oljenivån i växellåda och liknande om man inte begär att dom ska göra det. Hade en livad diskution med verkstaden om denna saken efter mitt ras, hade även konsumet Småland inkopplat. Där fick jag dock ingen hjälp då jag inte hade några bevis på om det hade läckt olja innan servicen och verkstaden sa att dom bara kollar nivån om det är någon synligt läckage.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem