Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Tungviktarn skrev:4ans vxl samt hålla på bromsen funkar
Med slående mutterdragare isf. annars blir impulsen för liten och man drar med sig motorn iaf.
av flanz
Mobbe skrev:
flanz skrev:Ja bytte kamrem på min V70 06 2.4d nu i veckan. De va enkelt. Man behöver ingen handbok däremot hjälper de med mek vana. De jävliga va att man va tvungen att lossa remhjulet från veven. De satt som Sören! Och ja bytte vattenpumpen också
Jag är också orolig för just remskivan på vevaxeln. Hur fick du loss "remhjulet som satt som Sören"? Läste i Haynes att man ska lossa startmotorn och peta in en grov skruvmejsel?? för mothåll. Jag har 6-växlad automatlåda?
Jag hade inte tillgång till muttermaskin och har automat så jag satte en hylsa på en av bultarna till momentomvandlaren i hålet där startmotorn satt. Sen gick det åt ett långt skaft och mycket muskler. ........
Du måste ju ändå ta bort startmotorn för att kunna nolla motorn. För det vet du hur du gör korrekt med Volvo special verktyg?
Användarvisningsbild
av hollan
de behövs inte demonteras någon startmotor för och nolla där är ordentliga märkningar både på veven och kammen
av flanz
Om man ändå lossar startmotorn så kan man ju lika gärna stoppa pluggen i hålet.
Och om man har tillgång till verkstad kan man ju tillverka en grej som man skruvar dit i hålet för startmotorn som låser startkransen.
Jag har aldrig skruvat Volvo förut så jag va nog överdrivet noggrann.
Användarvisningsbild
av hollan
har man tillgång till verkstad har man tillgång till muttermaskin och öser av muttern med den
att skruva av en startmotor för att byta en kamrem har jag aldrig varit med om och ser ingen anledning till att göra heller
av Mobbe
Nu är det snart dags. I morgon och helgen ska jag byta remmarna, rullar och spännrullar. Ska bli spännande efter alla tips och ideer.
Dessutom ska vattenpump och kylvatten bytas och Transmissionsoljan i Automatlådan "spolas". Även motorn ska få ny olja och diverse nya filter.
av Mobbe
Nu är det klart!
Prisa gudarna för uppfinningen Mutterdragare. Utan den hade jag stått kvar i garaget ännu. Köpte Biltemas största elektriska för 400 kr. Det gick på 1 minut att få loss både de 4 skruvarna och centrummuttern från remskivan. Vid återmonteringen behövdes den igen. Centrummuttern skulle ju dras 300 Nm. OBS! Jagg både lossade och drog åt skruvar och mutter med drivremmen monterad.
Det jag läst här i forumet att man kan lirka in kamremmen utan att ta bort remskivan såg jag inte hur det skulle kunna gå.
Det som tog längst tid var byte av drivremspännaren( innan jag kom på att den går att haka upp med en sprint så det går att skruva ur den övre skruven i fred) samt byte av vattenpumpen.
Jag kliade mig även i huvudet när det endast kom ut 5 liter kylvatten när jag tömde systemet. Såg i forumet att så är det. Jag fyllde upp varmkörde, tömde ut och fyllde upp igen.

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]