Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av johnnype
Blondy skrev:hur har ni löst felet?
Jag skulle börja med att hitta mig en styrenhet från S80 -00 med samma motor. Ta den enheten oavsett nummer. Det billigaste sättet att hitta den vore ju att åka till Returbilen där du kan plocka själv.

Montera, rensa felkoder och hoppas på att felet inte ligger i någon airbag.

Konfiguration om vilka airbags du har ligger i CEM (det vet jag) så det spelar ingen roll, tror heller inte att VIN kodas mot SRS på Volvo så även det kan vi glömma. Men fila så att en kontakt passar där den inte borde ska du glömma genast! Passar den inte, ja då har du fel enhet för den kabelhärva som sitter i bilen.. koppla inte på för då kan du få ont i öronen.
Användarvisningsbild
av hollan
returbilen säljer inga styrenheter till airbag eller rättaresagt dom skall ej sälja och får ej! men man kan ha tur 8)
och som andra har sagt så måste nummren stämma antingen dom som står på eller utbytes art nummert som du har fått från volvo skall det vara
av Blondy
Jag har lagt ner en hel del tid på att läsa forum och haft kontakt med olika firmor. Vad många har skrivit att det måste vara exakt samma bosch-nummer. Bildelsbasen säljer styrenheter till Volvo S80 -00 men har inte någon med BOSCH-nummer: 0285001258. Däremot är det vanligt med nr 0285001254 och som går att reparera (bl.a. hos OBD Tuning i Karlstad).

Firmor jag har haft kontakt med (reparerar ej 0285001258):
http://www.obdtuning.se/
http://ecu-service.se/
http://www.airbag24.de/
av andy78
Som jag sa skicka den till tyskland de kan felsöka och reparera den, och kan det inte de så kan de troligtvis byta ut den och då har de flyttat över programvara så det bara är att montera i ingen "kodning" hos volvo eller så.
av Blondy
andy78 skrev:Som jag sa skicka den till tyskland de kan felsöka och reparera den, och kan det inte de så kan de troligtvis byta ut den och då har de flyttat över programvara så det bara är att montera i ingen "kodning" hos volvo eller så.
Som jag skrev tidigare så har jag inte hittat någon firma som kan reparera styrenhet med BOSCH-nummer: 0285001258. Den Tyska firman Airbag24 kan inte det. Jag har även haft kontakt med Euroairbag, de var intresserade i början men när jag skickade mer information och slutade de skriva till mig. Så det går inte så bra för mig. :(
av Blondy
Här kommer lite info hur det har gått. Jag har haft kontakt med Airbag Systems i USA och det är första firman som jag har stött på som säger att de kan reparera min styrenhet och dessutom för bra pris. Det kändes som en seriös firma, de svarade snabbt på mina mejl och har 100% Positive Feedback i ebay. Sagt och gjort skickade jag styrenheten med rekommenderat brev till USA. Efter nästan 7 veckor fick jag tillbaka styrenheten. Airbag Systems ursäktade sig mycket att det hade tagit lång tid men nu skulle styrenheten vara reparerad. Jag monterade styrenheten i bilen och vred nervöst på startnyckeln. Men tyvärr lyste airbaglampan fortfarande. Åkte sedan till Bilbolaget och provade släcka felkoderna och laddade in nytt program men det hjälpte inte. Felkoderna säger fortfarande att det är internt fel på styrenheten men ”spökoder” har ändrats. Slutsatsen är att jänkarna har försökt reparera boxen men utan att lyckas. Jag har försökt kontakta Airbag Systems men de har slutat svara.

Slutnotan

Posten Rek. Brev till USA: 270 kr
Airbag Systems reparation: 325 kr
UPS till Sverige: 728 kr
Bilbolaget, Avläsning felkoder Bilbolaget: 375 kr
Bilbolaget, Nerladdning mjukvara : 281 kr
Bilbolaget, SRS omladdning: 451 kr

Summa: 2430 kr
av andy78
Har du kollat kablaget till ratten det som förbinder aribagen med resten av bilen.
Jag tog av min airbag och satte tillbaka det har nu fungerat utmärkt i 6 månader.
Troligtvis dålig kontakt å jag som köpte rattnav och skickade ned modulen helt i onödan.
Användarvisningsbild
av johnnype
hollan skrev:returbilen säljer inga styrenheter till airbag eller rättaresagt dom skall ej sälja och får ej! men man kan ha tur 8)
och som andra har sagt så måste nummren stämma antingen dom som står på eller utbytes art nummert som du har fått från volvo skall det vara
Jag vill säga: skitsnack!

http://www.bildelsbasen.se/?link=list&g ... =109106102

Bara att handla en beggad.. det är själva Airbagen dom ska vägra sälja.. inte styrenheten!

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]