Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ety99
dieselmagnus skrev:Hur ser oljan ut? Du kan ha ett läckage på nedre delen av kylaren. Det läckte lite längst ned i vänstra hörnet (förarsidan) Det försvann spårlöst kylvätska men det är ju så varmt där nere att kylvätskan förångades
oljan ser bra ut
av ety99
dieselmagnus skrev:Inspekterat kylaren? Det brukar bli en svart gegga runt läckaget pga smutsen
jo jag har kollat det:/ ska där vara en packning vid termostaten? för när jga köpte den för 2 månader sedan på biltema var där ingen
ety99 skrev: ska där vara en packning vid termostaten? för när jga köpte den för 2 månader sedan på biltema var där ingen
Du har kanske den gamla termostaten kvar? Packningen ska sitta runt termostaten.
Packningen har därför ett invändigt spår. Kryper den ur spåret = Läckage
Ingen onormal rök om bilen som söt luktande kraftigt vit rök när den är kall?

Behövs ingenting nästan för att det ska ryka mycket om glykol går in i cylindrarna samt luktar söt.

Om så är fallet. Finns ett guld medel som heter Omega 101.

Har provat det själv på en motor som det är en spricka någonstans i och det fungerar, samt håller. En polare testa det på en bil där det vart strul på en Europa resa och det höll hela resan 400 mil + ett år till innan bilen såldes utan vidare problem.

Men det är klart såna här medel fungerar ju inte på allt. Men när man plockat ner en motor och provtryckt den inte hittat något planat satt ihop med nya toppackningar m.m. och samma fel är kvar då åker såna här mirakel medel i för min del.

Lycka till med bilen.

Med vänlig hälsning,
Andis
dieselmagnus skrev:Hur ser oljan ut? Du kan ha ett läckage på nedre delen av kylaren. Det läckte lite längst ned i vänstra hörnet (förarsidan) Det försvann spårlöst kylvätska men det är ju så varmt där nere att kylvätskan förångades
Det var exakt denna typ av läckage jag hade på min S80 för några år sen förutom att det var på passagerarsidan. Liten ynklig läcka som inte ens syntes
på trycktest. Körde så i nästan 3 år med påfyllning 2-3 ggr om året innan det till slut blev en stor pöl under bilen en varm sommardag.
Var var läckan? Jag har liknande symptom och har letat i 3-4 år. Bilen har gått cirka 2000mil om året. Jag vill lösa detta då jag ska sälja bilen. Fyller på kanske varannan månad. I bland oftare och ibland mer sällan.
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]