joelkf skrev:Med risk för att det blir lite OT men det där klippet tycker jag... sådär om helt ärligt. Dels så blir det en konstig jämförelse mellan en bil med (förvisso outstanding!!!) konstant 4WD med 50/50 fram/bak och en bil som V70XC med "variabel" AWD och 95/5 fram/bak i utgångsläge och max 60/40(?) att fördela ut. Säjag betvivlar inte en sekund att Subarun skulle klara testen bättre MEN jag undrar om Volvon de testar ens är hel. Kollar man på filmen så händer ju absolut ingenting med bakhjulen, ens vid fullt gaspådrag. Har ju själv en med Visko och hann ju slira runt en del i snömodden i april och jag tyckte då att den var betydligt rappare i AWD:n än det dör testet ger sken av.
Dessutom, häruppe har varenda jävel med lite skog, hästar eller lantbruk en sån där. Många shoppade lös när v70N XC kom och jag har inte hört en enda gnälla över dålig AWD. Och nog färdas de en del på leriga vägar både med och utan tunga släp och hästfinkor.
Well, sorry om jag tog det OT men i mitt tycke säger inte den där videon mer än man redan enkelt konstatera: Volvos AWD ÄR inte lika bra som konstans 4WD.
Det finns en del 2 där dom kör samma volvo och lyckas på bakdäcken att spinna. så den funkar,
jag har en v70 AWD och systemet funkar skit bra.. skulle lätt klara den backen ,
i med W-programmet och sedan tuta ock köra

- By Desmodue