Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag sa inte att pumpen är dålig utan Filtret som sitter i ändan på pumpen tätnar Jag har haft nere x antal bilar med skit i tank och detta börjar ge dina symptom runt 30000 mil ibland tidigare det som finns i tanken har bla annat vart grus/sand Bilen går en tag tills filtret blir igensatt sedan kommer problemen stänger du sedan av bilen så kommer skiten som tätar filtret att sjunka till botten för att vid nästa start sugas upp igen tills det åter tätnar och ger bilen för lite bränsle som resulterar i för lågt bränsle tryck

//Gooose
Nu har de demonterat tankarmaturen men råkat ha sönder plastanslutningen så jag får skaffa en ny, fanns ingen på JB. Det är i alla fall skit i armaturen och med största sannolikhet i tanken. Så de ska demontera tanken imorgon. Håller tummarna att det är detta felet.
Ringde dieselmeken idag. Tanken är rensad och ny tankarmatur för den förra gick sönder vid demontering. Tanken var i botten vattning och det var slammliknande partiklar. Bilen sattes ihop och provkördes men samma fel igen. Nu med nya felkoder. Bla lågt railtryck samt någon avgaskod. Railen och bränslekomponenter rengjordes och en begagnad högtryckspump fick sättas in. Nu går bilen utan att gå i limp-home. De har kört den i 7 mil.
dieselmagnus skrev:Tanken var i botten vattning och det var slammliknande partiklar. Bilen sattes ihop och provkördes men samma fel igen. Nu med nya felkoder. Bla lågt railtryck samt någon avgaskod. Railen och bränslekomponenter rengjordes och en begagnad högtryckspump fick sättas in. Nu går bilen utan att gå i limp-home. De har kört den i 7 mil.
Du fick tyvärr lära känna rapsinblandningens verkningar den hårda vägen. :(
Du hade med andra ord algbildning i tanken p.g.a. dagens skitbränsle, och det tog troligtvis även kål på din högtryckspump.
Använd ibland biocid i tanken och byt bränslefilter minst vid varje 1000 mil, så minimerar man risken med denna pest.
De trodde inte det var alger men slamliknande partiklar för mig (som biologilärare) ÄR alger. Ska gå in på wynns hemsida och beställa hälla i detta lite då och då. Jo jag fick en begagnad högtryckspump installerad. Dieselmeken i Aneby trodde också att denna skit tagit kål på pumpen. De har ultrljudstvättat (tror jag de sa) fuelrailen och bränsletrycksgivare och turboreglerventil.
dieselmagnus skrev:De trodde inte det var alger men slamliknande partiklar för mig (som biologilärare) ÄR alger. Ska gå in på wynns hemsida och beställa hälla i detta lite då och då.
Du har helt rätt. "Slamliknande partiklar" ÄR alger, men i ett tidigt stadie, i fritt flytande form. Verkstaden kanske bara sett de monsterliknande algkakorna man kan hitta i större tankar och cisterner.

Jag ser dessa "Slamliknande partiklar" nästan dagligen. Om man t.ex. förvarar Sveriges skitdiesel i t.ex. en ljusfärgad plastdunk så uppstår dessa alger vid ca 4-7 månaders lagring, vid förvaring i en svart ogenomskinlig dunk så håller sig bränslet avsevärt längre.
Det lilla ljus de färgade dunkarna släpper igenom verkar få algerna att föröka sig som kaniner.
Om man då inte skakat dunken och man tittar ner i bränslet så syns det som en mörk slöja av partiklar som svävar omkring i bränslet.
Det kallas heller inte "dieselpesten" utan anledning. Om man t.ex. slår 5 liter alginfekterad diesel i en kliniskt ren bil, ja då är pandemin igång, algerna finns då där och börjar tokgöka och föröka sig. Därför är en skvätt biocid nu och då en bra ide´.

Om de nu rengjort ditt bränslesystem och tanken ordentligt så ska det vara riskfritt för dig.
Byt bränslefilter varje gång du byter motorolja, och tillsätt en liten skvätt biocid ibland.

De som har misstanke om att deras bränslesystem är alginfekterat, utan att ha plockat isär och kollat, ska däremot vara extremt noga med att göra ett par snabba filterbyten efter de slagit i biocid. Biociden dödar algkolonierna så de börjar flyta runt och följa med bränslet. Då kan ett filter sättas igen snabbt och börja släppa igenom skiten till pump och spridare. Det blir minst sagt dyra följder. Ett par bränslefilter är då en billig investering.

Kan man därefter tanka diesel utan inblandning av RME-Skiten så behöver man aldrig mer oroa sig för detta.
Vissa bolag har ingen inblandning av RME, det lönar sig att fråga runt.
Vet du vilka bolag som inte har RME? Jag tankar PREEM eftersom jag är medelm i motormännen får man ju rabatt. Denna rabatt kan man ju skita i om det finns bolag utan RME i sitt bränsle. Ska byte dieselfilter 2000:e mil. Volvo rekommenderar nu 4000:e mil. De har slagit i biocider i tanken innan jag hämtade bilen.
De stora bolagen blandar nog alla i RME av principskäl för att de vill ge sken av att vara det "miljövänliga" alternativet.
Åkerier och lastbilsägare brukar sky RME som pesten för att det sätter igen filter, värmare mm, mm.
Därför ska man kolla med de mindre fristående bränslebolagen som huvudsakligen riktar in sig mot åkeribranschen och entrepenad.
Rabatterna man kan få hos dom är oftast i slutändan mycket bättre än de man får hos de stora drakarna.
De har aldrig en stor flashig mack med tulpaner och foppatofflor i sortimentet, utan oftast bara en gigantisk tankstation med kortläsare någonstans ute på t.ex. ett industriområde.

Jag ser du bor nere i södra delen av Sverige, hade du bott längre norrut så hade jag tipsat om bl.a. Skelleftebränslen.
När du får tillfälle, tala med olika åkare i närheten där du bor och fråga var de brukar tanka. Kolla sedan med dessa bolag och jag kan nog lova att du hittar en leverantör utan RME. (mest troligt även med förvånansvärt bra rabatt) :)
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]