dieselmagnus skrev:De trodde inte det var alger men slamliknande partiklar för mig (som biologilärare) ÄR alger. Ska gå in på wynns hemsida och beställa hälla i detta lite då och då.
Du har helt rätt. "Slamliknande partiklar"
ÄR alger, men i ett tidigt stadie, i fritt flytande form. Verkstaden kanske bara sett de monsterliknande algkakorna man kan hitta i större tankar och cisterner.
Jag ser dessa "Slamliknande partiklar" nästan dagligen. Om man t.ex. förvarar Sveriges skitdiesel i t.ex. en ljusfärgad plastdunk så uppstår dessa alger vid ca 4-7 månaders lagring, vid förvaring i en svart ogenomskinlig dunk så håller sig bränslet avsevärt längre.
Det lilla ljus de färgade dunkarna släpper igenom verkar få algerna att föröka sig som kaniner.
Om man då inte skakat dunken och man tittar ner i bränslet så syns det som en mörk slöja av partiklar som svävar omkring i bränslet.
Det kallas heller inte "dieselpesten" utan anledning. Om man t.ex. slår 5 liter alginfekterad diesel i en kliniskt ren bil, ja då är pandemin igång, algerna finns då där och börjar tokgöka och föröka sig. Därför är en skvätt biocid nu och då en bra ide´.
Om de nu rengjort ditt bränslesystem och tanken ordentligt så ska det vara riskfritt för dig.
Byt bränslefilter varje gång du byter motorolja, och tillsätt en liten skvätt biocid ibland.
De som har misstanke om att deras bränslesystem är alginfekterat, utan att ha plockat isär och kollat, ska däremot vara extremt noga med att göra ett par snabba filterbyten efter de slagit i biocid. Biociden dödar algkolonierna så de börjar flyta runt och följa med bränslet. Då kan ett filter sättas igen snabbt och börja släppa igenom skiten till pump och spridare. Det blir minst sagt dyra följder. Ett par bränslefilter är då en billig investering.
Kan man därefter tanka diesel utan inblandning av RME-Skiten så behöver man aldrig mer oroa sig för detta.
Vissa bolag har ingen inblandning av RME, det lönar sig att fråga runt.