Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wohlfie
Men tänkte på de ställer man bilen på 20grader ska det då komma 20 grader från blåset?
Om jag då ställer ner på 16grader tror jag är kallaste ska det komma 16 grader?
Kan man inte bara ta en temp:) o se hur det artar sig?
Användarvisningsbild
av StringerBell
wohlfie skrev:Men tänkte på de ställer man bilen på 20grader ska det då komma 20 grader från blåset?
Om jag då ställer ner på 16grader tror jag är kallaste ska det komma 16 grader?
Kan man inte bara ta en temp:) o se hur det artar sig?
Nej, kallare. Men det beror ju på hur länge den varit på. Det tar lite tid att kyla ned kanalerna.
av wohlfie
Fick något test man kan göra från skobes..

Prestandaprov
Förutsättningar
Motorhuv stängd.
Dörrar och fönster stängda.
Starta motorn.
Motorvarvtal 1500 r/min.

Temperaturreglaget/en på full kyla.
Luftdistrubitionsväljaren i läge Ventilation.
Recirkulationsknappen i läge On.
A/C-knappen i läge On.
Fläkthastighetsväljaren på 50%.

Placera termometer vid mittre panelmunstyckena.
Låt systemet stabilisera sig under minst 8 min.

Avlästa driftförhållanden
°C (°F)
Yttertemperatur mätt framför vagn
20°C (68°F)
30°C (86°F)
40°C (104°F)
Temperatur på avgående luft mätt i de mittre panelmunstyckena
6-9°C
(43-48°F)
6-9°C
(43-48°F)
6-9°C
(43-48°F)

ska den visa då6-9grader låter väldigt kallt...
av wohlfie
Finns det något typ vanligt fel som det brukar läcka på? eller är det fel sökning som gäller för att få fram detta?
Användarvisningsbild
av andreas 80
Hade också dålig kyla nyss. Framförallt på höger sida kom det nästan ingen kyla.

Provtryckte och hittade inget fel, bara för lite köldmedia.
Ca 200 gram kvar av 1000 efter 12 år. Enligt honom var det relativt normalt... Iallafall brukar minst 30gram per år försvinna.

Han fyllde på och nu fungerar det bra igen.

Annars är det relativt vanligt att kondensorn läcker, men provtryckning är det första att göra.
av 2444ever
Får man snylta in med en fråga? Börjar bli lite orolig för min AC, den slår till och är igång 10 sekunder, sedan av i 10 sekunder, sedan tillslagen i 10 sekunder o.s.v. Är det ett ok intervall? Det var någonstans mellan 15-20 grader och sol när jag kollade, så lite lagom kallt kom ur utblåsen.
Användarvisningsbild
av Perc
10 sekunder låter ganska normalt. Kyler det bra skulle jag inte vara särskilt orolig. Men det skadar ju inte att åka och trycktesta och fylla på om det är några år sen sist.

Köldmedia är i teorin inget som "tar slut", det är ingen förbrukningsvara. Ditt kylskåp hemma fungerar på exakt samma vis och det är ju inget man "fyller på". Men i praktiken så utsätts ju bilens kylapparat för mer påverkan utifrån. Temperaturväxlingar, stenskott och vägsalt på kondensorn osv osv. Dessutom har vi det faktum att en del av kylkretsen består av gummislang som svettas. Kompressorn sitter ju på motorn och den måste kunna röra sig fritt. Man kan inte ha metallrör hela vägen. På en tio år gammal bil är det inte ovanligt att man måste fylla på med några års mellanrum. Läcksöker man hittar man inget, för läckan är så liten.

Det som gör att kompressorn slår på och av snabbare när det är för lite kylgas i systemet är att det blir för lite gas kvar på lågtryckssidan, vilket gör att tryckvakten slår ut.

Kylmediat pumpas ju från kompressorn in till förångaren (inne i instrumentbrädan) där det "sprutas ut" genom ett nålsöga inuti förångaren och övergår till gasform. Denna halva av kretsen kallas högtryckssida. Sen "tar gasen med sig värmen" ut via lågtryckssidan - den andra halvan av kretsen - och kyls av och övergår till vätskeform i kondensorn nere bakom kofångaren. Sen sugs den i i kompressorn igen och börjar ett nytt varv.

Det sitter tryckgivare ("vakter") på både hög- och lågtryckssida. Högtrycksvakten ser till att stänga kompressorn då det är "lagom" med tryck på högtryckssidan och släppa på det igen då det behövs.

Lågtrycksvakten å sin sida vaktar så det inte blir tomt på lågtryckssidan för då går kompressorn torr. Då du har för lite gas i systemet samlas allting på högtryckssidan, lågtrycksvakten slår ut, trycket jämnar ut sig lite, lågtrycksvakten släpper på kompressorn igen, osv osv.

Kass kyleffekt kan bero på för lite kylmedia pga naturlig pyspunka eller större läckage, eller så kan det vara så enkelt som att kondensorfläkten inte fungerar som den ska vilket gör att vämeenergin från kupéluften inte kan evakueras bort ordentligt. Du kan nämligen inte skapa kyla från ingenting, du kan bara flytta värmen någon annanstans. :) I det här fallet inifrån bilen ut.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Jag förstår inte riktigt hur de kan bedöma hur mycket gas som är kvar om de inte tar fram en våg och mäter.
Gasen kondenseras vid ett visst tryck vid en viss temperatur. Har man ett slutet system kommer gasen att hitta en jämviktsläge mellan mängden gas i gasform och gas i vätskeform. Om man plötsligt skulle dubbla mängden gas kommer gastrycket att vara högre, vilket gör att mer gas kommer att kondenseras tills trycket sjunkit tillbaka till det tryck den ska ha vid den bestämda temperaturen. Eftersom volymen på gasen i vätskeform är ungefär en promille av samma mängd gas i gasform (vid 1 bar) så kommer trycket i systemet att stiga när man fyller på. Det blir bara mer gas som övergår i vätskeform.

Trycket i en cigarett-tändare som är gasdriven är densamma oavsett om det är full, halv-full eller bara en fjärdedel kvar. Det är precis likadant i en AC, bara att det är en massa pumpar, ventiler och shit i en AC.

wohlfie, temperaturen på luften som kommer ut ur ventilationen ska vara så kall som 5-6°C. Den blandas ju med luften i kupén för att kupéluften ska bli kallare. Och kupéns innerväggar kommer i sin tur att värma luften eftersom solen lyser på bilen/det är varmare ute.
Så länge luften utanför bilen är lägre än inne i bilen är det effektivare att kyla uteluften och inte använda re-cirkulation.
av 2444ever
Tack @Perc
Jag testade med termometer o inställt på max kyla för någon vecka sedan, den kom ner ganska snabbt till typ 8 grader, sen gick det segare, men till slut var det 6 grader. Använde en stektermometer som jag stack in en liten bit i mittenblåset. Vet ej hur exakt den var. Så runt 5-6 grader skall man få om ACn är frisk tror jag.
av wohlfie
Så där nu har jag kört lite tester:)
och testa 3 olika termometrar och fick lika på alla.

jag får 4-5grader på 2min ungefär.

Märker också att AC går på och ifrån var 25sec exakt:) (yes stog med klocka)
Kan det vara ett täcken på att behöves mer gas?
För läcker tror jag inte det gör.

Bilen rulla 16000mil och det har aldrig fylls på något där.. finns inga uppgifter på detta.

Kan det försvinna med tiden ändå?

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]