Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu bara spekulerar jag lite.. Men vad gäller bränsletrycket, det måste väl finnas en bränsletrycksregulator någonstans? Kan det inte vara denna som spökar? Borde ju vara enkelt för en verkstad att koppla en mätare och kolla bränsletrycket under drift, inte bara läsa felkoder, tro och byta. Jag noterade när jag plockade bort fuel-railen på min bil att det bara fanns ett rör anslutet, men det måste väl finnas en regulator någonstans..?
Gällande oljan, du kan inte plocka bort kåpan under motorn och försöka se mer exakt var det kan ha kommit ifrån?
Trodde bilen skulle vara klar idag då dem bytte bränslenivågivaren men tyvärr inte dem hade också bytt tempmätaren vad det nu var men fortfarande samma och jag fick som svar nu att dem pratat med sin chef och beslutat sig för inte göra / felsöka mer på denna bil utan Volvo som gäller.
Körde bilen till Volvo fick stopp 3 ggr på 1,2 mil fungerade igen så fort jag startade upp den. Så nu står den på Volvo med 2 veckors väntetid om de inte hinner mellan.

10.000 fattigare och tillbaka på ruta ett, mekonomen tröstade med att jag bara behöver betala för givaren som de bytte nu idag 900 kr och ej arbete för just den, men resten av pengarna för både felsökningar byte av bränslepumpar hit och dit mm lär jag ju aldrig få tillbaka.
eureka skrev:Trodde bilen skulle vara klar idag då dem bytte bränslenivågivaren men tyvärr inte dem hade också bytt tempmätaren vad det nu var men fortfarande samma och jag fick som svar nu att dem pratat med sin chef och beslutat sig för inte göra / felsöka mer på denna bil utan Volvo som gäller.
Körde bilen till Volvo fick stopp 3 ggr på 1,2 mil fungerade igen så fort jag startade upp den. Så nu står den på Volvo med 2 veckors väntetid om de inte hinner mellan.

10.000 fattigare och tillbaka på ruta ett, mekonomen tröstade med att jag bara behöver betala för givaren som de bytte nu idag 900 kr och ej arbete för just den, men resten av pengarna för både felsökningar byte av bränslepumpar hit och dit mm lär jag ju aldrig få tillbaka.
Finns ingen anledning att du ska betala för den givaren. De hjälpte ju inte mot problemet.

Som sagt, man ska inte behöva betala för att de står och byter delar hej vilt utan att det löser något.
OM det nu är bränsletrycket så kan det ju inte vara så svårt att få det att fungera.

Men eftersom de fipplat så pass med det där så är det nog något annat, om det inte är bränsletrycksregulatorn då. Men jag misstänker att volvo har lite mer experience och klarar biffen lite enklare ;)

Men stå på dig angående mekonomen, precis som du säger har du ju betalat det du betalat bara för att få bilen att starta någon gång. Du ska ju inte behöva betala för deras inkompetens, att de inte hittar felet, och bara står och fumlar bort dina pengar.
Enligt Mekonomen så har denna bil dynamisk styrd bränslepump så den styrs ju med Styrboxen om det kan vara ngt vajsing, denna har ju bara Volvo tillgång till att felsöka.
Men sedan finns ju luftmassa mätare, tryckgivare och lambda som också kan spöka.. oavsett så får jag inte se röken av det jag betalat då dem anser fortfarande att verkstad 1 gjorde att dem var tvugna att genomgå felsökningar så att dem inte ställt till med saker.
Bränsletrycket låg på 3 bar men skall ligga mellan 3,8-4,8bar, så därav byttes pump bilen fungerade några mil för att sedan få samma felkod på bränsletryck för lågt.
Den trasiga styrenheten som ärgat KAN ha orsakat fel i styrenheten och att det är detta som spökar, men just nu känns det som att bilen aldrig kommer fungera längre och att klockan bara tickar pengar!
Är jävligt less på allt nu, Mekonomen har dock pratat med Volvomek som har hand om bilen så de inte behöver felsöka det som Mekonomen felsökt tidigare
update: 1 Vecka på Volvo nu och igår ringde dem till mig.. Hej vi har din bil klar här... Så man längtat efter detta samtal tänkte jag! Bilen startade inte först för det var ingen bensin i men då hämtade jag en dunk bensin och fyllde på har nu provkört och den fungerar klockrent !! satte nästan i halsen.. jaha men vad har ni bytt då? Nä men det var nog det som var felet... Att det inte var ngn bensin ?

Är detta bara ett jävla skämt eller ? Mekonomen har haft denna inne under 3 veckors tid och bytt bränslefilter, pump, kollat ledningar, mätt, felsökt och återigen felsökt bytt styrdon och nu gav dem upp för de fick inte ordning på detta utan talade om för mig att jag måste vända mig till Volvo (Experterna) och får då till svar att det skulle vara soppatorsk det är ju fan att idiotförklara både mig och alla verkstäder som varit i kontakt med bilen!!!!!

Visst hade jag jävligt dåligt med soppa då jag hade panik att få in den i tid innan dem stängde på Volvo så hann inte tanka den, fick ändå stopp 3 ggr på 1 mil och fick stänga av motorn för att sedan starta och var glad att jag kom ända fram, att det beror på att jag inte skulle tanka den som kör ändå 6 mil / dag från och till arbete är ju bara idiotiskt!
Skall bilen inte fungera när det är lite bensin som i detta fall har jag aldrig varit med om innan i alla fall!

Så jag pratade idag med Volvo och dem sa att det är ju svårt att göra ngt om det fungerar nu! Sure.. men 900 felsökning + 9000 kr fattigare i felsökningar och ni säger det är bensinen! Kunde ju likväl slängt dem pengarna till ngt vettigare som ngn hemlös i Sverige!

Blir rent ut sagt förbannad! Han sa att det kan ju vara kablaget till styrdonet som har ärg på sig frågan är ju hur mkt jag är villig att betala ? Han hade inget kostnadsförslag på detta utan måste räkna ut det... Men kan ju inte garantera att det är det som orsakat problemen, så kan ju verkstaden hålla på tills dem bytt ut allt i hela bilen... Känns inte som det finns en ände på detta längre

Vad tycker ni att jag skall göra ? Hämta bilen och köra nu under de lediga dagarana och bli stående någonstans för att bogsera tillbaka den, eller lägga 15-20.000 på att byta kablage "som kanske inte är felet"

Snälla känner mig helt maktlös
Hade ett sånt dumt fel i vintras på min 850. Den vägrade starta och man fick känslan att motorn gick runt för lätt och inte hade kompression. Det kostade mig iofs inget annat än ett par dagars felsökning och en mycket besvärlig bogsering i nära 20 minus, men något fel hittade jag aldrig.. Efter några dagars felsökning och experimenterande lyckades jag starta den. Har sedan gått utan problem. Detta var i januari eller februari.. Jag MISSTÄNKER en ispropp i bränslesystemet, men säker kan jag inte vara.
Så hade jag varit du hade jag tankat fullt och kört på. Hur du ska hantera verkstäderna och ev. delar som kanske inte borde bytts på din bekostnad får någon annan svara på. Att det finns sås i tanken borde väl vara det första de kollar. Hade Volvo gjort någon kontroll öht, eller konstaterade de bara att det inte fanns bensin?
Hur gick det med oljeläckan sedan?
Felsökningen på Volvo kom de fram till att jag inte hade någon bensin!!
Men det kunde jag talat om för dem om man fått chans att prata med den som skulle undersöka!!
Dem har tankat halvfullt och varit ute och kört 10-11 mil och inga symtomer så klart. Men igår sa han att dem funderat på vad de kan vara och att de kan vara ärg i kablage till styrboxen som gjorde att bilen stanna första gången, den hade ju ärgat! Men sedan har dem börjat fundera på om de är ngt som inte stämmer i tankarmaturen den är tvådelad tank och de kanske är så att när de är för lite bensin i så fungerar inte returen och luft eller vad han menar, tydligen är de väldigt känsligt med att givare 2 st sitter som de ska och slang mellan så får hoppas på att de är detta som felar.. billigt är de ju aldrig oavsett vad dem gör.

Oljan har tydligen bara slutat läcka bad dem kolla en extra gång för inte fan kan ett sådant läckage bara försvinna
acrophobic skrev:Hade ett sånt dumt fel i vintras på min 850.
Inte helt ovanligt fel på 850. Det hände två gånger på ett år på min GLT, båda gångerna efter att jag hade kallstartat och flyttat bilen några meter.

Problemet lär tydligen vara att motorstyrningen krämar på med mycket bensin den första minuten eller så och sköljer bort oljefilmen på cylinderväggarna. Om man då stänger av motorn finns det inte nog med kompression för att starta igen. Lösningen är helt enkelt att veva på startmotorn, med starthjälp om det behövs, tills den hostar igång. En annan variant jag hört är att ventiltryckarna kärvar lite och gör så en eller flera ventiler fastnar i lite öppet läge.

Jag körde en tioventilers V70 i fyra år utan att ändra mitt beteende det minsta och hade aldrig detta problem. Tioventilsmotorn har ju både annat topplock (förstås) och annan motorstyrning än GLT:n.

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]