Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av petbjo
Pratar vidare med mig själv :) ...tog en bit trädgårdsslang och höll emot hålet så det blev tätt. Sedan blåste jag och det var inte stopp. Hörde hur det bubblade i motorn (oljetråget?). Fick blåsa rätt hårt så undrar fortfarande om det är helt som det skall...?
av Andis
Hej fin guide du gör.

Det tackar jag för säkert många med mig. Att det ska vara så svårt att komma åt oljefällan.

Blir lite nyfiken hur långt har din bil gått?

Har funderat på att våra det på min men dragit mig lite för det när man vet hur mycket jobb det är. Kan bara tänka mig vad det skulle kosta på verkstad.

Om du sågar isär oljefällan lägg gärna upp ett kort hade varit kul att se hur det ser ut i den också.

Fortsatt lycka till.
Med vänlig hälsning,
Andis
av acrophobic
Håller på med motsvarande operation på min S60. Jag valde att plocka bort tråget, vilket jag gjorde igår. Går säkert att få rent genom att blåsa tryckluft, men vill inte ha ner skiten i tråget. Blir extra jobb, men förhoppningsvis värt det. Var och hämtade en liten kasse igår på Volvo, fick en liten chock när jag kollade på kvittot, nästan 400 kr för en liten 50 ml tub med Volvos packningsklister till tråget. Kan detta vara rätt..? Better be good shit..
av petbjo
Hej igen - varit bortrest så allting bara tog paus ett tag.

Har nu i alla fall monterat dit nya oljefällan och slangar. Även lyckats får dit insuget igen (ett h-vete att lyckas pricka in alla slangar under, men det gick). Tyvärr kunde jag inte montera dit spridarna eftersom en plastbricka var trasig. Efter lång undersökning hos volvo kom de fram till att man inte kan köpa den brickan (bara o-ringarna), man måste köpa ny sprindare!! Inte aktuellt kan jag säga. Finns många att tillgå på skroten så blir att jaga ny spridare där till veckan.

Skall lägga upp lite fler bilder senare.

@Andis: Bilen har precis rullat 30.000 mil. Jepp, om jag sågar upp gamla fällan lägger jag ut en bild.

@acrophobic: Yes, tråget är limmat och vet inte om jag klarar att demontera det utan att lyfta på motorn. Hur som helst, tryckluft hade inte gått att rensa denna oljeplugg kan jag säga. Knappt jag fick in en mejsel genom den stelnade oljan. Säkert har det åkt ned lite skräp i tråget, men hoppas på att filtret plockar det och sedan skall jag byta olja och filter direkt efter denna operation.

Fortsättning följer... :)
av acrophobic
Jag behövde inte lyfta motorn något för att få loss tråget. Däremot var det lite kämpigt att lirka ner det då oljepickupen hakade i en skvalpplåt. Håller på att göra rent allt, satt en del skit i oljepickupen. Kommer bli ett par provmonteringar innan jag applicerar packningsklistret, eftersom det var lite trixigt att få ner är det nog likadant upp. Jag hade nog inte lyckats få ren kanalen i tråget "utifrån". Fick först "gräva" med en mejsel, sedan tryckluft och till slut släppte det i den lilla kröken i botten på tråget. Konstruktionen är ju som gjord för att det ska sätta igen sig..
Men blåste du ner i röret och det bubblade i tråget så ska det ju vara fri passage.
Ska se om jag också kan bidra med lite bilder när jag fått ihop eländet, det är väl dokumenterat iaf :)
av petbjo
Stiligt! Väldigt snyggt att få ett tråg i nyskick :)

Undrar lite om din fälla varit bytt någon gång redan? Ser att du redan hade den där nedre kopplingen utan klammer.

Efter du rengjort kanalen och ner i tråget, provade du blåsa (med egen kraft) genom nedre anslutningen i blocket till tråget? Gick det lätt i så fall? Jag tycker mig få ta i en del, kan ev tyda på att det är lite slagg kvar i krökarna ned i tråget.
av acrophobic
Jo, tråget blev jag nöjd med. Dock inte monterat än, kom lite annat ivägen. Men kort vecka nu ju, så får en lång helg till att bara skruva :)
petbjo skrev:Undrar lite om din fälla varit bytt någon gång redan? Ser att du redan hade den där nedre kopplingen utan klammer.
Nu är jag inte riktigt med, men kan nog lova att den inte är utbytt, alla slangar var klamrade med jobbig "pressad" klammer. Nu blir det vanliga slangklammer i rostfritt istället.
Längst ner i kanalen i tråget sitter ett litet hål, svårt att säga hur stort, men kanske runt 8 mm. Men ska ju inte vara något större motstånd att blåsa.
av petbjo
På min fälla så var det en kort slang med klammer på anslutningen i botten (där det tjockat igen helt). På nya fällan så följde det med en blank hylsa med gummitätning, d v s utan slang och klammer och väldigt smidigt. Ser ut på dina bilder som du har den hylsan redan. Men kan ju vara så att de började med den hylsan någon årsmodell efter min.

Jag köpte alla klammer från volvo, tänkte inte på att det skulle vara den där engångsmodellen. Svårt att komma åt och pressa ihop dem bra så jag åkte och köpte vanliga i rostfritt från båtaffären istället. Tror jag använt ett av de från volvo :/

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]