Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
norr skrev:
CarMan skrev:
norr skrev:När den är kall (ny startad) så går den bra, när jag sedan kört ett tag så kan den tappa effekt.
Kanske jag skulle prova byta lambasonden först, den är väl inte lika dyr som lmm.
Det är ju hur dyrt som helst att bara köpa grejor o byta, utan at felsöka först!
Jag fattar inte varför folk gladeligen köper grej efter grej för tusentals kronor på rena gissningar, Det blir i många fall biligare att lämna in bilen på felsökning.
Det kan bero på att svaren som man ofta får från verkstaden är " det kan vara det eller det eller det ".
om man läser felkoder så kan man kanske utesluta 200 -300 komponenter o inrikta sig på 5-6 st
gör man sen några tester så kan man garanterat säga exakt vilken del som är trasig. men detta förutsetter att bilen har ett permanent fel!
har bilen inte ett permanent fel så kanska man slutar vid att det kan vara 2-3 saker som ger denna felkod & symtom.
Men att bara byta nått när en lampa tänds är ju meningslöst, då det är några hundra olika saker som kan tända lampan!
tilexempel kan en givare som känner av läget för kopplingspedalen tända lampan för fel i motorelektroniken! Eller det vanligaste felet som 740 ägare gör, dom byter lamdasond, när det är rosthål i främre röre på avgassystemet.
av norr
Det blir att rengöra vevhusventilationen och gasspjället först. Jag fick det tipset från en mek.
Jag har också pratat med volvoverkstaden om gasspjället och de säger att det är lite hysteri om detta. I Luleå har de bytt totalt ca 5 st, men desto fler rengöringar.
av Perra N
Du kan ju mäta lambdasonden innan du byter. Mellan signalkabel och jord ska det pendla mellan 0-1 volt. Mäter du i millivolt med multimetern ska den gå helst 800 millivolt för att funka optimalt. Att felet du har kommer när du kört en stund tyder på sonden. Hur är soppaförbrukningen?
av norr
Perra N skrev:Du kan ju mäta lambdasonden innan du byter. Mellan signalkabel och jord ska det pendla mellan 0-1 volt. Mäter du i millivolt med multimetern ska den gå helst 800 millivolt för att funka optimalt. Att felet du har kommer när du kört en stund tyder på sonden. Hur är soppaförbrukningen?
Tack för tipset :D
Den ligger mellan 0,9-0,95 i bränsle, men jag kör mest landsväg.
av norr
Jag har hittat felkoderna (eller rättare sagt min sambo).
Det är följande koder: CEM-6C46 & ECM-250A.
Är det någon som vet vad det betyder ??
Användarvisningsbild
av Sparkz
ECM-250A är nåt med lambdareglering, men det brukar vara massemätaren. (om jag minns rätt nu... Carman?)
Felkoden i CEM borde inte ha med motorn att göra.
Användarvisningsbild
av CarMan
Sparkz skrev:ECM-250A är nåt med lambdareglering, men det brukar vara massemätaren. (om jag minns rätt nu... Carman?)
Felkoden i CEM borde inte ha med motorn att göra.
ja den betyder nått i stil med att lamda sonden har fått kompenserat så mycke att den når värdet för att tända lamdalampan.
& det är ofta luftmasse mätaren då, men det kan lika gärna vara insugs eller avgas lekage.
Jag skulle kollat luftmassan på tomgång om jag felsöknte, men det blir ju svårt utan urtustning! har mann fel luftmassa kan man byte MAF direkt.
av norr
Vågar man köpa en begangnad lmm eller skall jag satsa på en ny ?
Är det någon som vet vilket pris det är för en ny respektive begangnad på ett ungefär ?
Användarvisningsbild
av CarMan
norr skrev:Vågar man köpa en begangnad lmm eller skall jag satsa på en ny ?
Är det någon som vet vilket pris det är för en ny respektive begangnad på ett ungefär ?
Jag skulle inte köpa en begagnad.
det förekomer att dom går sönder.
har bilen varit trimmad så pajar dom nästan alltid.
av norr
Måste jag köra in ny programvara när jag byter lmm ?

Hej , Jag har en XC60-18 där tätningsli[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com/[…]

Skumt fel b230ft

Stången öppnar bakåt och stä[…]

Sant.. tror tyvärr inte att PDC-kuddar skulle[…]