Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
hakank skrev: Har ingen aning om vad locket gör tyvärr. Men återkom gärna när du bytt
och provkört!
Hälsningar,

/Håkan
Tjena igen

Har varit på service idag. B4-locket blev kollat av mekaren. Den är som ny. Olja-nivå ok och TCM mjukvaren var faktisk den nyaste (blev uppdaterat tillsammens med ECM och ETM mjukvara i samband med ett garanti-fix)

Den adaptiva reglering är nu nollat och kommar problemet igen tycker VolvoBil att vi skall spola lådan och byte oljan. En ny ventilstyrning kostar kring 5000 SEK.

Jag fick fixat ganske mycket förutom servicet. Små grejer - men ändå. Allt incl. 10000 mils servicet kostade 2600 SEK. Fan var billigt. Till och med har jag fått den bästa service jag någonsinn har upplevat vid ett verkstad...

Nu får jag ju så kolla på om problemet återkommar. Den har ju bara gjord det 4-5 gångar på 8 månader - så jag vet inte om man helt enkelt får acceptera ett enkelt miss ibland???

Tack till alla för svar.

Kör försiktigt
VH Esben
Användarvisningsbild
av CarMan
EjS skrev:
hakank skrev: Har ingen aning om vad locket gör tyvärr. Men återkom gärna när du bytt
och provkört!
Hälsningar,

/Håkan
Tjena igen

Har varit på service idag. B4-locket blev kollat av mekaren. Den är som ny. Olja-nivå ok och TCM mjukvaren var faktisk den nyaste (blev uppdaterat tillsammens med ECM och ETM mjukvara i samband med ett garanti-fix)

Den adaptiva reglering är nu nollat och kommar problemet igen tycker VolvoBil att vi skall spola lådan och byte oljan. En ny ventilstyrning kostar kring 5000 SEK.

Jag fick fixat ganske mycket förutom servicet. Små grejer - men ändå. Allt incl. 10000 mils servicet kostade 2600 SEK. Fan var billigt. Till och med har jag fått den bästa service jag någonsinn har upplevat vid ett verkstad...

Nu får jag ju så kolla på om problemet återkommar. Den har ju bara gjord det 4-5 gångar på 8 månader - så jag vet inte om man helt enkelt får acceptera ett enkelt miss ibland???

Tack till alla för svar.

Kör försiktigt
VH Esben
hade han B4 locket borta? o sen bytte han inte iala fall?
när man ändå har det borta kan man ju slänga dit ett nytt, så riskerar man inte att problemet kommer i framtiden...
Användarvisningsbild
av EjS
CarMan skrev:hade han B4 locket borta? o sen bytte han inte iala fall?
när man ändå har det borta kan man ju slänga dit ett nytt, så riskerar man inte att problemet kommer i framtiden...
Tja - jag får väl lita på honom när han säger att den är aldeles som ny. Verkstadet liggar 200 m från Torslandafabrikken och dom måste nästan ha koll på sakerne.

Sen kan jag köra in igen om problemet återstår (det är fortfarende väldigt sälsynt det här händar).

De tog ingen betalning för tid förutom den avtalade service - och jag fick rättat till ett dörhängsel, tagit bort t5 skyltet, bytet ett avgasupphäng och kollat på B4-locket.

Så jag är nöjd så långt.

VH Esben
Användarvisningsbild
av _Rick_
Läste mekmetoden för att byta B4 lock.. Vad jag förstår så är det bara ett plastlock som skall ut och innanför där finns en kolv + fjäder.

vad är det man gör eg? byter man bara locket med 'krysspår' i ? och vad 17 skulle de hjälpa till? :)

Kolven enligt VADIS/VIDA kunde inte bytas ut då den var kalibrerad till lådan.
Användarvisningsbild
av Crille
Det är inget plast lock.

det är inte locket utan kolven i som är kalibrerad med lådan.
man ska vara försiktig och låta den vara kvar i lådan under bytet, åker den ur och ramlar ner på backen kan det bli byte av lådan som gäller om jag förstått det rätt.

Det är lockat som går sönder. har bytt det på min bil.
har för mig att det är packningen som lossnar eller går sönder på locket,
Användarvisningsbild
av CarMan
Locket är i aleminium & har en fastsatt plåtbricka & membran på insidan. plåtbrickan kan släppa då den bara är vast klämd (nitad) & då får man exakt detta fenomen.
det nya lockat har en låsring som hållar fast brickan & kan inte lossa.

byt lockat är mit tips ! + ny mjukvara & nollning adaptin.
Användarvisningsbild
av EjS
Carman,

Det var bra info. Lådan är redan nollat och mjukvaren är den nyaste. Så nästa gång blir det byte av locket som kommar att hända.

Vet du om Volvo gör det här byte? Det är inte så att det är en del som inte kan bytes pga. den är kalibrerat till den exakte lådan e.l.

VH Esben
Användarvisningsbild
av CarMan
EjS skrev:Carman,

Det var bra info. Lådan är redan nollat och mjukvaren är den nyaste. Så nästa gång blir det byte av locket som kommar att hända.

Vet du om Volvo gör det här byte? Det är inte så att det är en del som inte kan bytes pga. den är kalibrerat till den exakte lådan e.l.

VH Esben
delen är inte kalibrerad till lådan, men man bör nolla adaptionen efter bytet.

självklart gör volvo bytet åt dig! du var ju nyss på Volvo & dom hade ju locket borta, hade han haft ett nytt lock i andra handen så hade du haft ett nytt lock monterat nu.
Byte inre styrled

Med värme och multispray var inre och yttre b[…]

Hjälp att hitta delnummer

Löste det till slut. Krångligt och tr&a[…]

På min Alfa jag hade tidigare hade jag ingen[…]

Hämtat den från verkstaden där den[…]