Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TT6
En högtryckspressostat stoppar kompressorn om kylningen av kondensorn uteblir. På en "vanlig" kylmaskin måste man återställa denna manuellt, hur det är på en bil vet jag inte riktigt, men jag tror det är automatisk återställning med en tidsfördröjning.
av patrix
Börja med att schimsa. Skulle säga att det är 95% chans att det löser felet utifrån det du beskriver. Hade samma fel, och ACn betedde sig precis likadant.
av SubMarine
Om du står på tomgång en stund med AC:n igång, börjar kylfläkten gå då? Tycker det låter som att kondensorn inte kyls bra nog eftersom AC:n faktiskt fungerade i 15 mil och sen slutade funka när du stod i kö. När man har problem med magnetkopplingen så brukar AC:n fungera några mil och sen funkar den en stund igen efter att den varit avslagen. Så kolla så att kylfläkten fungerar som den ska.
av patrix
Magetkopplingen lägger av när motorrummet blir varmt. Metallen i kopplingen expanderar och avståndet blir då för stort och mangeten orkar inte dra.
av jockep83
SubMarine skrev:Om du står på tomgång en stund med AC:n igång, börjar kylfläkten gå då? Tycker det låter som att kondensorn inte kyls bra nog eftersom AC:n faktiskt fungerade i 15 mil och sen slutade funka när du stod i kö. När man har problem med magnetkopplingen så brukar AC:n fungera några mil och sen funkar den en stund igen efter att den varit avslagen. Så kolla så att kylfläkten fungerar som den ska.
Ja ac,n kan ju fungera klockrent även om jag kör 150mil i 50km/h med korta stopp för att tanka och sånt, men så fort jag kommer till rusningstrafik i storstan där man mest står på tomgång och rullar fram i 20minuter då slutar den kyla.. för att sen komma igång igen när jag börjar köra, oavsett om jag inte rör ac knappen...

Men men jag ska testa spola rent kondensorn och shimsa magnetkopplingen...
av xxargs
Kolla att fläkten snurrar och blåser på ganska ordentligt när AC:n är påslagen.

Det finns ungefär 4 olika sätt att hantera kylningen av kondensor - och något bör hända med fläktarna inom 30 sekunder och senast inom en minut om systemet är hyffsat fylld med köldmedier, efter att AC:n startat om man är stillastående och inte allt för kallt ute - då en AC i drift producerar massor av värme som måste bort och det ganska kvickt.

AC med med variabel kompression har ofta en fläkt av 'tung typ' dvs. varva upp långsamt och även sakta av långsamt och fläktspänningen styrs av en tryckgivare (tryckvakten) och en sådan fläkt brukar pulsa upp och ned i varvtal hela tiden när det är lite varmt ute.

äldre versionen kan ha enklare modellen med trycktyrd start och det är antingen ingen snurr alls eller full fart - och den bör ha startat inom 30 sek efter att man slagit på AC:n

många kör med tvåstegsprincipen där fläkten vispar på lite lagom fort så fort AC:n starta och när trycket når över en viss nivå (ofta runt 16 -18 bar i kondensor) så drar man på full fart - fullfartsläget inträffar sällan vid stillastående om det inte är mycket varmt.

sedan har man den äldsta varianten där AC-fläktarna går med full fart så fort kompressorns magnet drar då dessa ofta hängde på samma ledning.

Om detta krånglar så beror det oftast på att fläkten har rostat ihop över vintern och är låst och vill inte snurra, kondensorn blir snabbt varm när AC:n slås på och kompressorn snurrar, trycket ökar och pressostaten/tryckvakten slår om för att starta eller få fläkten i högfart - fläkten vill inte starta för att den är ihoprostad och drar en massa ström och till sist bränns tryckvakten då många designer faktiskt lät hela fläktströmmen gå igenom just tryckvakten - en fläkt på högfart ligger på mellan 200 - 300 Watt och därmed mellan 15 - 20 ampere redan vid normaldrift - en låst fläktmotor kan dra 5 ggr mera i ström, ja, tills något ger sig.

när tryckvakten är sönderbränd så kan vad som helst hända - den kan förbli sluten och fläkten bränns sönder och/eller pressostaten bränns och senare så är den brutet oavsett tryck när man senare bytt fläkt och fläkten startar inte - men har man otur så skyddar inte pressostaten/tryckvakten heller vid högtryck eller vid lågtryck längre, ni som fått er köldmedieladdning uttryckt genom kompressorns säkerhetsventil har en viss uppfattning om konsekvensen av trasig tryckvakt/pressostat...

fungerar tryckvakten/pressostaten fortfarande till en del även om kontakten till fläkten är sönderbränd så har den en skyddsläge och stänger av kompressorn när trycket är över (om jag minns rätt) 30 Bar.

Om kylan försvinner vid köer men fungerar vid högre fart och fartvind så är det just 30-bar gränsen som stänger av kompressorn för att kondensorn är runt 90 grader varm pga. brist på kylning för att fläkten inte startar av någon anledning.
av jockep83
Jag har nu kollat felkoder på bilen igen, även kollat att fläkten går som den ska och tvättat rent kondensorn och även kopplat på ac grejer igen på bilen och allt är som det ska vara, ingen felkod på klimatsystemet, fläkten går, ren kondensor och fullt med köldmedel....

Jag får nog testa att shimsa magnetkopplingen... men jag tycker det låter lite skummt, har aldrig någonsin tidigare hört talas om att någon gjort det och har aldrig behövt göra de själv, ändå har jag haft flera bilar med mera mil på mätaren och äldre bilar.. men men får väl testa:)
av SubMarine
jockep83 skrev:Jag har nu kollat felkoder på bilen igen, även kollat att fläkten går som den ska och tvättat rent kondensorn och även kopplat på ac grejer igen på bilen och allt är som det ska vara, ingen felkod på klimatsystemet, fläkten går, ren kondensor och fullt med köldmedel....

Jag får nog testa att shimsa magnetkopplingen... men jag tycker det låter lite skummt, har aldrig någonsin tidigare hört talas om att någon gjort det och har aldrig behövt göra de själv, ändå har jag haft flera bilar med mera mil på mätaren och äldre bilar.. men men får väl testa:)
Du kan ju mäta spelet på kopplingen med ett bladmått för att se om det är utanför specifikationen. När det är > 0.9mm spel så brukar problemen börja har jag för mig.

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.