Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kvantskum
joelmaga skrev:jag ahr nu haft den strömlös i 2 timmar , var nyss och körde o de var samma , växlar upp och ner vid jämn gas 60km/h, men när jag växlade manuellt så gjorde den inte så
Jag vet inte om lådorna på din årsmodell beter sig likadant som på nyare, men vid lugn körning har min låda en växlingspunkt i ganska precis 60 km/h. Lägger man sig på pricken där så kan den vela lite mellan 4-5 växeln.
Men det behövs bara någon km över eller under 60 så ligger den kvar på samma växel.

Har de månne glömt att "nolla" växellådan vid senaste oljebytet?
Då menar jag inte adaptionen där den lär sig växlingar efter körsätt, utan "nollingen" som görs för att tala om för datorn att den har ny och fräsh olja.
Växlingsförfarandet förändras kontinuerligt med tiden eftersom datorn kompenserar beräknad oljeförsämring.
Den nollningen kan du inte göra genom att bara koppla ur batteriet, den måste göras med VIDA.
av joelmaga
kvantskum skrev:
joelmaga skrev:jag ahr nu haft den strömlös i 2 timmar , var nyss och körde o de var samma , växlar upp och ner vid jämn gas 60km/h, men när jag växlade manuellt så gjorde den inte så
Jag vet inte om lådorna på din årsmodell beter sig likadant som på nyare, men vid lugn körning har min låda en växlingspunkt i ganska precis 60 km/h. Lägger man sig på pricken där så kan den vela lite mellan 4-5 växeln.
Men det behövs bara någon km över eller under 60 så ligger den kvar på samma växel.

Har de månne glömt att "nolla" växellådan vid senaste oljebytet?
Då menar jag inte adaptionen där den lär sig växlingar efter körsätt, utan "nollingen" som görs för att tala om för datorn att den har ny och fräsh olja.
Växlingsförfarandet förändras kontinuerligt med tiden eftersom datorn kompenserar beräknad oljeförsämring.
Den nollningen kan du inte göra genom att bara koppla ur batteriet, den måste göras med VIDA.
dom sa på volvo att alla uppdateringar av mjukvaran är gjord.
är nollning med vida något annat?
av llesrof
Det där med nollställning av lådan var intressant. Om det är gjort (hos en volvoverkstad), skall det i så fall vara dokumenterat? Volvo kan ju kolla vad som är gjort vid olika servicar.
Användarvisningsbild
av kvantskum
joelmaga skrev: dom sa på volvo att alla uppdateringar av mjukvaran är gjord.
Ja. Inladdning av ny ev. uppdaterad mjukvara är något helt annat.
Att nolla lådan med VIDA är ett eget förfarande, som ska göras vid oljebyte.
llesrof skrev:Det där med nollställning av lådan var intressant. Om det är gjort (hos en volvoverkstad), skall det i så fall vara dokumenterat? Volvo kan ju kolla vad som är gjort vid olika servicar.
Mest troligt står det inte specifierat som egen punkt på servicekvittot, eftersom det är en obligatorisk punkt i proceduren.
Men den mänskliga faktorn kan ha gjort så att nollningen är glömd.
Visserligen rätt osannolikt på en seriös auktoriserad Volvoverkstad eftersom mekarna där nog har oljebytesrutinen i ryggmärgen.

Jag gjorde idag ett oljebyte (sköljning) i min låda, med tillhörande "nollning" av lådan med VIDA.
Oljan i lådan har på min bil bytts var 5000 mil sedan bilen var ny, och nu var det dags igen.
Trots "bara" 5000 mil sedan sist känner jag en stor skillnad på responsen, mjukheten i växlingarna och villigheten att låsa på lock-up:en.(Mindre slir) Det beror med stor sannolikhet mer att lådan är "nollad",
än för att oljan är ny.
Så att reseta lådans "slitagekompensation" är mycket viktigt.
av joelmaga
kvantskum skrev:
llesrof skrev:Det där med nollställning av lådan var intressant. Om det är gjort (hos en volvoverkstad), skall det i så fall vara dokumenterat? Volvo kan ju kolla vad som är gjort vid olika servicar.
Mest troligt står det inte specifierat som egen punkt på servicekvittot, eftersom det är en obligatorisk punkt i proceduren.
Visserligen rätt osannolikt på en seriös auktoriserad Volvoverkstad eftersom mekarna där nog har oljebytesrutinen i ryggmärgen.

Jag gjorde idag ett oljebyte (sköljning) i min låda, med tillhörande "nollning" av lådan med VIDA.
Oljan i lådan har på min bil bytts var 5000 mil sedan bilen var ny, och nu var det dags igen.
Trots "bara" 5000 mil sedan sist känner jag en stor skillnad på responsen, mjukheten i växlingarna och villigheten att låsa på lock-up:en.(Mindre slir) Det beror med stor sannolikhet mer att lådan är "nollad",
än för att oljan är ny.
jag hade inne bilen på volvo , och de fanns inga felkoder på lådan, är de lika med vida???
Användarvisningsbild
av kvantskum
För att förtydliga.
VIDA är benämningen för Volvos servicesystem.
Be dom kolla timräknaren i lådan, då ser dom när den sist var nollad.
Överensstämmer det inte med när du bytte olja i lådan sist, då hade dom uppenbarligen glömt att göra en reset.
Användarvisningsbild
av wissel
Gjorde en sköljning av Lådan idag, 16 liter innan det blev Hallonsaft. Jag tyckte innan sköjningen att min olja såg röd o fin ut, HAHA när sköljningen började så var det lätt att jämföra "in" o "ut" slangens vätska, man blir lurad att endast titta på stickan är min uppfattning. Röd o fin jo pyttsan när man väl börjar tappa ur på riktigt så blir det tydligt. Så hur i herrans namn Volvomeken kan /vågar säga att oljan "ser fin" ut !!
Har bilen rullat mer än 6 000 mil så är oljan bra mycket mera MÖRK än från början. Vad det har för betydelse för lådan har jag inga idéer om däremot.
Nu på hemresan så kändes lådan mera Distinkt och något "tuffare" än tidigare, mindre slir, men jag kör som en kärring så det kommer att lära sig att bli än mer mjuk.
Mina varvhöjningar vid 60 km/t är borta med vinden. Min låda blev såväl Nollad som Adaptionen väck.
Värt varenda krona. :D
Användarvisningsbild
av kvantskum
wissel skrev:En massa text :D
Precis, exakt och huvudet på spiken.
En oljeservice med en "reset" av lådan vid varje 6000 mil skulle vara obligatoriskt för alla som vill sin bil väl!
Gör mer skillnad än man tror.
av joelmaga
kvantskum skrev:

än för att oljan är ny.
Nu har jag beställt tid på volvo för oljebyte i automatlådan och dom skulle nolla adaptionen med vida
återkommer med resultat
Användarvisningsbild
av Åba
wissel skrev:Gjorde en sköljning av Lådan idag, 16 liter innan det blev Hallonsaft. Jag tyckte innan sköjningen att min olja såg röd o fin ut, HAHA när sköljningen började så var det lätt att jämföra "in" o "ut" slangens vätska, man blir lurad att endast titta på stickan är min uppfattning. Röd o fin jo pyttsan när man väl börjar tappa ur på riktigt så blir det tydligt. Så hur i herrans namn Volvomeken kan /vågar säga att oljan "ser fin" ut !!
Har bilen rullat mer än 6 000 mil så är oljan bra mycket mera MÖRK än från början. Vad det har för betydelse för lådan har jag inga idéer om däremot.
Nu på hemresan så kändes lådan mera Distinkt och något "tuffare" än tidigare, mindre slir, men jag kör som en kärring så det kommer att lära sig att bli än mer mjuk.
Mina varvhöjningar vid 60 km/t är borta med vinden. Min låda blev såväl Nollad som Adaptionen väck.
Värt varenda krona. :D
Det här var mkt intressant, tycker jag.
Gjorde du det själv alltså?
(Jag har en verkstadstid snart för oljebyte i auto-lådan och tillhörande programuppdatering)
De lär ju dock inte skölja genom lådan med 16 liter (eller vad det nu blir) om jag inte specifikt ber om det...
Däremot vill de ju ha ett par tusenlappar (inkl programuppdateringen iofs)

Oljan i min låda byttes för ca två år sen (ingen nollning eller programuppdatering gjordes då)
Nu, ca 2000 mil senare så har oljan redan börjat tappa lite av det "röda" och är lite lätt ljusbrun :(

Så jag börjar undra om inte en ordentlig sköljning är vad som krävs...

Kan väl nämna att det blir mest korta stadskörningar för min del (och kallstarter på vintern), plus lite husvagnsdragning några veckor på sommaren
Är ju inte så snällt mot varken låda eller motor.

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]