- ons 30 mar 2011, 17:39
Men det behövs bara någon km över eller under 60 så ligger den kvar på samma växel.
Har de månne glömt att "nolla" växellådan vid senaste oljebytet?
Då menar jag inte adaptionen där den lär sig växlingar efter körsätt, utan "nollingen" som görs för att tala om för datorn att den har ny och fräsh olja.
Växlingsförfarandet förändras kontinuerligt med tiden eftersom datorn kompenserar beräknad oljeförsämring.
Den nollningen kan du inte göra genom att bara koppla ur batteriet, den måste göras med VIDA.
joelmaga skrev:jag ahr nu haft den strömlös i 2 timmar , var nyss och körde o de var samma , växlar upp och ner vid jämn gas 60km/h, men när jag växlade manuellt så gjorde den inte såJag vet inte om lådorna på din årsmodell beter sig likadant som på nyare, men vid lugn körning har min låda en växlingspunkt i ganska precis 60 km/h. Lägger man sig på pricken där så kan den vela lite mellan 4-5 växeln.
Men det behövs bara någon km över eller under 60 så ligger den kvar på samma växel.
Har de månne glömt att "nolla" växellådan vid senaste oljebytet?
Då menar jag inte adaptionen där den lär sig växlingar efter körsätt, utan "nollingen" som görs för att tala om för datorn att den har ny och fräsh olja.
Växlingsförfarandet förändras kontinuerligt med tiden eftersom datorn kompenserar beräknad oljeförsämring.
Den nollningen kan du inte göra genom att bara koppla ur batteriet, den måste göras med VIDA.

- By Jesterhead