Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ronin
Ja, backspegeln verkar vara det vanligaste problemet när det gäller vindbrus i framdörrar. I VADIS finns en sprängskiss som visar en extra vinbruslist i skumplast. Den ligger sist i reservdelslistan och har troligtvis kommit till i efterhand. Denna list saknas i min S60-01

Har själv problem på höger framdörr, och när jag lossar spegeln så finns det ju en glipa längs med hela nerkanten av backspegeln p.g.a. att gummilisten för sidorutan slutar innan backspegeln. Får väl åka in till Volvo och fixa skumplastlisten. Den har artikelnummer 30649094 för både S60 och V70 fram till -03
av Tony_BRU
Hej,

Jag har detta problem med min S80 också. Finns det någon möjlighet för er som monterat detta att beskriva lite närmare hur man gör för att byta och vart listen ska sitta ? Kanske någon bild som förklarar lite bättre ?

Vore jätteglad om någon kunde upplysa om detta.

MVH
Tony, Bryssel
Användarvisningsbild
av henka35
Problemet finns även på -05:or. Vi har de på några av våra V70 D5 AWD på jobbet.

/Henrik
av Ronin
Tony_BRU:

Jag har ju monterat vindbruslisten som nämns i mitt inlägg ovan. Detta avhjälpte helt mitt problem.

Listen är en skumgummisak med lite klister på. Monteras direkt mot karossen på backspeglarnas undersida. (Måste förstås ta bort speglarna först) Utan list så är det i princip en öppning under spegeln och vinden blåser då ner i dörren.

Trodde att bruset berodde på dörrlisterna först och var också inne hos Volvo som försökte lägga åt dörren i flera omgångar. Tillslut gick det inte ens stänga dörren utan att ta i som f-n men bruset kvarstod.

Har nu kollat hur det ser ut för S80 -02 men spegelfästet är inte likadant och det verkar heller inte finnas någon vindbruslist till denna.
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
Har vidbrus i min förardörr. Och det är vid stolpen. I höjd med rutan en sak jag märkt är att ljudet ändrar karaktär när jag drar upp rutan någragånger. Men det drar i mellan stolpen o dörren.....

Har ej varit i kontakt med min verkstad än...
av nevyn
Listen på dörren som släpper ska väl sättas fast med dubbelhäftande tejp har jag för mig?
av Tony_BRU
Ronin:

Tack för svaret ! Jag har pratat med min gamla Volvo verkstad i Sverige, de har tagit hem ett knippe av dessa lister (enligt artikelnummer ovan). Om de inte passar så är det inte hela världen då de bara kostar ca 8 SEK styck, dock trodde verkchefen att de skulle passa. Vi får se, återkommer när jag har provat.

MVH
Tony
av Tony_BRU
Hej,

Har nu monterat listerna, fungerade utmärkt även på en S80, bruset är nu borta.

8 SEK styck känns som en bra investering...

Mvh
Tony
av NyMaN!
Även jag har vidbrus i min förardörr på min V70 -06.....

Tror ni att det kan komma från backspeglen även på min? Är ju den nya modell backspeglar på min, men det kanske kan komma därifrån?

Det låter som det kommer från sidorutan vid stolpen ungefär, men det är ju jäkligt svårt att lokalisera ljudet!?

Har haft bilen hos min lokala Volvoverkstad men dom lyckades inte fixa det... :twisted: :!:
Ska försöka lämna iväg bilen till någon annan volvo verkstad & se om dom kan sitt jobb.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Även jag har vidbrus i min förardörr på min V70 -06.....
Intressant! Det är samma fenomen som jag har...

Snackade med kundtjänst på min aukt. verkstad som bad mig kontakta en mekaniker som skulle åka med en sväng och lyssna på bruset (som låter likt en ruta vilken inte är helt stängd) från "omkring" b-stolpen!

Har tyvärr haft fullt upp med sjuka barn, så jag har inte hunnit titta in på verkstan än!

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]

Byta fjädersäte på en V70 -06

Så länge dem sitter 180 grader frå[…]