Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larzan
Termos och sedan 2st påsar at hälla upp vattnet i när du är vid bilen.
2 påsar i varandra för att det inte ska läcka på händerna och du ska bli kall.
En liten brännare. Och värma låset + dörren från 20 -30 cm. Värma! Ej bränna!
Det har funkat för min son men en V40-00.
Sen en omgång med smörj medel i garaget.
En liten brännare. Och värma låset + dörren från 20 -30 cm. Värma! Ej bränna!
Det har funkat för min son men en V40-00.
Sen en omgång med smörj medel i garaget.

Men funkar inte låset i bakluckan?
Ner med huvudet och plocka bort den lilla plastpluggen!

Edit 17.30

Ville lägga ut fotot på den lilla ploppen i bakluckan. Men hittade inte den!
Då ringde jag Bilia i Malmö/verkstad om beskrivningen var den djävla ploppen ligger. De står fast vid att den finns i underkant på handtaget. Men jag hittar inte den!
Är jag dum?
Senast redigerad av 1 kamilenski, redigerad totalt 0 gånger.
av ReKa
kikar in medan vattenkokaren jobbar på ;-) Det där nyckelhålet på bakluckan det talas om. Vart sitter det? Jag har kollat överallt "underifrån" vid nummerplåtsbelysningen men finner inget. Jag kan inte tänka mig att det sitter någon annanstans heller då övriga bakluckan är täckt av plåt.

Förslaget med brännaren låter också ok, fast tyvärr har jag ingen och jag måste in i bilen redan i kväll.
av ReKa
kamilenski skrev:Läs mitt förra editerade inlägg!
Hm, ok , ska ut nu och ska ta en hårdgranskning igen... Fast jag jag såg fasiken inte tillstymmelse till något som kunde härleda till ett dolt nyckelhål...
av ReKa
Det gick inte så bra detta med vattnet. Pytsade ut 3-4 liter, men ingen skillnad. Men upptäckte att själva låset som håller igen dörren sitter cirka 20 cm nedanför nyckelhålet, så det är ju väldigt svårt att få vattnet att hamn just där.

Och dolt nyckelhål på bakluckan finns baske mig inte. Jag öppnade luckan på 06:an för att kunna se bättre, men hela enheten där öppningshandtag och plåtbelysning sitter är helgjuten. Alltså, inga skarvar eller nåt som kan tänkas dölja ett nyckelhål.

Det känns som om någonting har lossnat i låsmekanismen för det går lite tyngre att låsa upp den andra kärran.
Användarvisningsbild
av hollan
s60 s80 och v70 med bakåtvänt säte i bagaget har nyckelhål under en svart plugg ovanför nummerskylten övriga v70 har INTE lås i bagaget!!!
finns där tilgång till el där bilen står? i såfall värm dörren med varmluftspistol för det känns som ditt låsmekanismen i dörren har frusit för när jag har läst så upppfattar jag att du klarar att vrida om nyckeln men inget mer händer
annars är de tyvärr bara en ruta som gäller och då är det vf och ingen annan billigare och byta en dörr ruta och slå in rutan i bagaget hjälper inte för bagage luckan täcker väl för golvluckan om jag inte har fel för mej så ta förar dörren luta dej in och öppna huven och kabla i motorummet
men jag hade nog tagit med mej en rejäl garage domkraft och lite verktyg ficklampa och starkablar hissat bilen krypt under och ålat upp armen med kabel och hållt på + på starten satt minus i subframen tex och en kompis som kopplar på strömmen när du håller mot starten och trycker på fjärren lite dumt och ha ström på under tiden de blixtrar så jäkligt:)
av Fred
Om något lossnat i mekanismen så återstår nog bara frågan vilken ruta som är billigast att byta... :???:

Du har inte Volvo assistans? De skulle ju kunna bärga bilen till någon verkstad som kan fixa det åt dig...om inte annat montera i en ny ruta om det nu är det som krävs...
av Fred
hollan skrev:...annars är de tyvärr bara en ruta som gäller och då är det vf och ingen annan billigare och byta en dörr ruta och slå in rutan i bagaget hjälper inte för bagage luckan täcker väl för golvluckan om jag inte har fel...
Nu förstod jag inte riktigt vad du menade med det men om någon bakruta är billigast så är det väl bäst att en av dem, krypa in i bilen och dra i huvlåsspaken. Dessutom slipper man en massa glas i förarplatsen när man ska köra bilen till verkstad.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]