- sön 16 jan 2011, 12:42
Några tips till.
Känns bilen pigg och som den ska? Så det inte är lite halvtäpt katalysator, var vi med om på en med turbo den drog mycket speciellt vid landsväg och var trött. Så du känner nog det direkt
En sak till jag fundera på har bilen samma mönster djup på alla däck? Kolla så inte några har mindre än dom andra, ska vad jag hört kunna bli att fyrhjulsdrifften lägger i under körning med stora slitage på vinkelväxeln på dessa bilar med visco och en sån låsning mellan axlarna borde ju även göra bilen mer trög rullad. Man ska helst skifta hjulen mellan fram och bak var 3 månad på desaa med visco för att hålla däcken jämt slitna och att viscon fungerar bäst. Sa en Volvo försäljare till mig när vi diskutera dessa bilar, enligt honom då inga problem med Visco systemet så länge man håller däcken jämt slitna. Brukar skifta på min med Haldex varje gång jag byter mellan sommar och vinter att dom får turas om mellan fram och bak däcken.
Sen en sak till kolla så inget bromsok ligger på och bromasar lite hela tiden, kan ibland ju vara svårt att känna.
Verkar ju mystiskt att dom släpt ut den på marknaden med så stor förbrukning på landsväg. Är ju iklass med en Xc90 som är betydligt större. Annars blir det väll för dig att chippa den låter som några här har gjort det med fina resultat.
min tar ca 0.8-0.9 i 80-100 km/h efter 100 ca 1,00 l/mil landsväg fortare 150-160 med lite omkörningar ca 1,15 l/mil. Visserligen min från 2004 men så stor skillnad ska det väll ändå inte vara?
Lycka till
Mvh
Andis