Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mollan
Hej !

Jag kan ha missuppfattat allting men när jag köpte en Xenon-lampa på Mekonomen till min V70 2.5T -04 så gav jag ca 700 kr för EN och då var det enligt säljaren ett bra pris.

Hur är det då möjligt att hitta liknande för 25kr, har även sett priser här i forumet på 75kr st ????

Pratar vi om samma lampor ?? annars är jag riktigt lurad :(

Mollan
av Lövet
Nej då du är inte lurad. Det du har köpt på Mekonomen är originallampor som är testade och certifierade för att ge 100% korrekt ljusbild och som håller i många år.

Det man köper för 75kr på eBay är inte mycket av det. De funkar, oftast, men håller inte länge, ger inte samma ljus, och ibland ger de felaktig ljusbild redan från början. En chansning helt enkelt.

Mycket av det som säljs som "Philips" osv på eBay är rena kopior och har ingenting med Philips att göra förutom en dekal. Däremot så kan det finnas vissa pengar att spara om man köper original på eBay men då måste man veta exakt hur man ska kontrollera dem.
av eddar
Bra at noen handler deler til idiotpriser, det hjelper for å holde lave (fornuftige) priser fra andre leverandører . .
Betal for navnet den som vil . .
av Cedrix
Ja en bekant lämnade in sin bil på verkstad (ABSOLUT inte en märkesverkstad), betalade 500:- för lampa och byte.
Lite väl billigt tyckte jag som betalade ca 400 st för Orsrams lampor.

En vecka senare slocknade lampan för honom och det visade sig att drivdonet (barlasten) då brann upp.
4000:- senare hade han ljus i sitt halvljus igen och han kommer nog aldrig köpa "billiga" lampor igen.
Användarvisningsbild
av MechaniX
Cedrix skrev:Ja en bekant lämnade in sin bil på verkstad (ABSOLUT inte en märkesverkstad), betalade 500:- för lampa och byte.

En vecka senare slocknade lampan för honom och det visade sig att drivdonet (barlasten) då brann upp.
4000:- senare hade han ljus i sitt halvljus igen och han kommer nog aldrig köpa "billiga" lampor igen.
Och det var lampan som var skyldig till det..? :wink:
av basberoende
MechaniX skrev:
Cedrix skrev:Ja en bekant lämnade in sin bil på verkstad (ABSOLUT inte en märkesverkstad), betalade 500:- för lampa och byte.

Råkade ut för en liknande sak med ebay lampor och lika så en kompis. Där var dock orsaken att det hade kommit in vatten i lykthuset, ca 1.5 dl då inte locken satt riktigt på baksidan. Tror mer att det kan vara det som har hänt och att verkstaden skyller på lampan för att få sälja mer.
av Cedrix
MechaniX skrev:

Troligtvis, är nog inga problem för en lampa att knäcka barlasten.
Användarvisningsbild
av MechaniX
Cedrix skrev:Troligtvis, är nog inga problem för en lampa att knäcka barlasten.
Vill du vara så vänlig att förklara hur så en annan kan förstå? Kan det inte vara så att drivdonet gick sönder utan att lampan har nåt med saken att göra? Har själv fått byta drivdon efter att det gått sönder och utan att byta lampa efteråt har det funkat i över ett år utan problem trots att jag har billiga lampor i både halvljus och helljus.

Tror snarare som basberoende att verkstaden tog den dyra vägen vid rep..
av basberoende
MechaniX skrev:
Cedrix skrev:Troligtvis, är nog inga problem för en lampa att knäcka barlasten.
Vill du vara så vänlig att förklara hur så en annan kan förstå? Kan det inte vara så att drivdonet gick sönder utan att lampan har nåt med saken att göra? Har själv fått byta drivdon efter att det gått sönder och utan att byta lampa efteråt har det funkat i över ett år utan problem trots att jag har billiga lampor i både halvljus och helljus.

Tror snarare som basberoende att verkstaden tog den dyra vägen vid rep..

Därför jag valde att byta drivdon själv. Köpte ett på xenonkungen för 1400:- med frakt. Då var det Valeo, samma som sitter org. Har kört nästan 2000 mil nu felfritt.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]